پیشنهاد سردبیرآموزش

وجود روغن در آب رادیاتور و دلایل آن

از جمله نقص هایی که در اثر بی توجهی به خودرو می تواند اتفاق بیفتد وجود روغن در آب رادیاتور خودرو است که در اصطلاح به آن آب روغن قاطی کردن نیز می گویند. همان گونه که پر واضح است، آب رادیاتور خودرو، به منظور خنک کنندگی موتور خودرو تعبیه شده است و وجود آن برای موتور خودرو، بسیار لازم حیاتی است.

اما گاهی اوقات به دلیل بی توجهی و چک ننمودن، ممکن است که آب رادیاتور خودرو به درون موتور خودرو نفوذ یابد و به اصطلاح آب و روغن با هم مخلوط گردند که در این صورت، صاحب خودرو متحمل هزینه گزافی جهت تعمیر موتور خودرو خواهد گشت، چرا که وجود آب در موتور خودرو، موجب ورود آسیب های شدیدی به موتور خواهد شد و همین امر، منجر به افت قیمت خودرو میگردد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در این زمینه صحبت نماییم.

دلایل ضرورت وجود آب و روغن در موتور خودرو چیست؟

آب و روغن در موتور خودرو هر دو نقش بسیار مهم و دارای اهمیتی را ایفا می کنند هر خودرویی برای اینکه بتواند به عملکرد صحیح و مناسبی دسترسی داشته باشد، نیازمند وجود دو مایع روغن و آب در موتور خود است. گرچه که این دو مایع به هیچ وجه نباید با هم ممزوج و مخلوط گردند، ولی در صورت جداگانه بودن این دو مایع، خودرو دارای عملکرد بسیار مطلوب و مناسبی خواهد بود.

نقش این دو مایع به شرح زیر خواهد بود:

  • وجود روغن از بروز و ایجاد فرسودگی و فرسایش بیش از حد معمول بین قطعات خودرو پیشگیری خواهد نمود و در حقیقت نقش روان کاری را در موتور خودرو بازی خواهد کرد.
  • وجود آب در رادیاتور موتور خودرو، دما و گرمای بالای ناشی از احتراق را در موتور خودرو کاهش خواهد داد.

منظور از وجود روغن در آب رادیاتور

این اتفاق در واقع مخلوط و ادغام آب و روغن در موتور است، چنین وضعیتی معمولا به واشر سیلندر ربط پیدا خواهد کرد و به واسطه گرم شدن غیر طبیعی و غیر معمول موتور همراه خواهد شد. واشر سیلندر، موجب کیپ شدن موتور خواهد شد تا چیز غیر عادی وارد موتور نگردد ولی چنانچه خودرو در حرارت بسیار بالا کار نماید و موتور خودرو بیش از حد معمول داغ شود، عمر واشر سر سیلندر کوتاه شده و احتمال خراب شدن آن افزایش می یابد که در حقیقت به این نقص، سوختن واشر سر سیلندر اطلاق می گردد.

ماهیت واشر سر سیلندر

این ابزار در واقع به همان قطعه ای اطلاق می شود که ما بین سیلندر ها و سر سیلندر ها قرار گرفته است، و نقش اتصال دهنده را به عهده دارد. این قطعه از جنس فولاد و مس و پنبه نسوز می باشد، در واقع واشر سر سیلندر یک مرز مشخص و دارای حفاظت را ما بین چرخه روغن و آب و سیستم احتراق موتور را به وجود می آورد. طبق این معرفی می توان به این نتیجه رسید که در صورتی که واشر سر سیلندر دچار نقصان گردد روغن از کانال خود نشت خواهد نمود و وارد آب رادیاتور موتور خودرو خواهد شد و مشکلات عدیده ای را ایجاد خواهد نمود.

همین طور بخوانید: علائم روغن سوزی خودرو

علائم سوختن واشر سر سیلندر از جمله دلایل وجود روغن در آب رادیاتور

وجود هر گونه نقصی در واشر سر سیلندر، منجر به عدم آب بندی منافذ و روغن خودرو خواهد شد. بنابراین با اشراف به این موضوع می توان موارد زیر را اصلی ترین نشانه های سوختن یا نقص در واشر سر سیلندر قلمداد نمود.

کم شدن سطح آب

چنانچه موتور خودرو، به طور غیر نرمالی آب کم می کند و در عین حال هیچ گونه نشتی از لوله ها و شلنگ ها و رادیاتور و سایر قطعات و اتصالات آب مشاهده نمی شود، این احتمال وجود دارد که واشر سر سیلندر دچار سوختگی یا نقص گشته است چرا که در این حال، آب موتور خودرو به سوی منافذ دیگر مانند مجرای روغن و محفظه سیلندر حرکت نموده است و در حین احتراق سوخت، همراه با دود به شکل بخار از موتور خارج می گردد.

وجود لایه روغن رادیاتور

چنانچه درب رادیاتور موتور خودرو را در زمانی که موتور خودرو سرد بود باز نمودید، و متوجه شدید که لایه ای روغن بر روی سطح آب آن موجود است، حتم داشته باشید که واشر سر سیلندر، دارای نقص یا سوختگی گردیده است و روغن به درون محفظه آب رادیاتور نفوذ یافته است.

وجود حباب در آب رادیاتور

چنانچه در اثر کارکرد موتور درون آب رادیاتور، شاهد حباب های هوا که ناشی از فشار کمپرس سیلندر است، بودید، مطمئن باشید که واشر سر سیلندر دچار نقصان گردیده است. در این شرایط، احتمال متورم شدن و به اصطلاح باد کردن شلنگ رادیاتور فراوان خواهد بود.

تغییر رنگ روغن موتور بسیار مهم در مورد وجود روغن در آب رادیاتور

چنانچه بعد از بیرون کشیدن گیج روغن، در زمانی که موتور هنوز به نسبت گرم است، شاهد تغییر رنگ روغن گردید و متوجه شدید که روغن به رنگ شیری نسکافه ایی شده است و رنگ عادی ندارد، به احتمال قریب به یقین واشر سر سیلندر سوخته و آب و روغن با هم ممزوج شده اند.

علاوه بر این، اگر هنگامی که درب روغن موتور را برداشتید متوجه ماده سفید رنگی در زیر درب شدید، حتم داشته باشید که نقصی در واشر سر سیلندر رخ داده و واشر دچار سوختگی و نقص گشته است.

استخراج دود سفید از اگزوز

زمانی که متوجه خروج دود غلیظ سفید رنگ از اگزوز خودروی خود شدید، به طوری که این دود غیر عادی بود، این یکی از نشانه های حتمی وجود نقص در واشر سر سیلندر خواهد بود که منجر به وجود روغن در آب رادیاتور شده است چرا که در این صورت، سوختن مایع خنک کننده همراه با مخلوط بنزین و هوا خواهد بود.

دلایل نقص واشر سر سیلندر از جمله موارد وجود روغن در آب رادیاتور

همان گونه که پیش تر نیز به این موضوع اشاره شد، سوختن واشر سر سیلندر به اصطلاح، موجب بروز مشکلاتی از جمله قاطی شدن آب روغن در موتور خواهد شد. اما عواملی که موجب سوختن این واشر خواهد شد به شرح ذیل می باشد.

به درستی کار نکردن فن های خودرو

از آن جا که فن خودرو وظیفه خنک کنندگی موتور خودرو را به عهده دارد، در صورت عملکرد نا درست، موجب می شود تا دمای موتور خودرو بسیار بالا رفته و منجر به جوش آوردن موتور گردد و پیامد های بعدی را ایجاد نماید.

درست عمل ننمودن مکانیک یا تعمیر کار

چنانچه تعمیرکار، یا مکانیک خودروی شما، به دلیل کم دقتی واشر سر سیلندر خودروی شما را به درستی سر جای خود نصب و محکم ننماید، موجب بروز این اتفاق خواهد شد. لازم به یاد آوری است که نحوه صحیح نصب واشر سیلندر به این گونه است که بخش مسی آن باید به سمت پایین باشد.

وجود روغن در آب رادیاتور

جوش آوردن موتور خودرو

دلایل جوش آوردن موتور خودرو عدیده است اما، عمده ترین دلیل این جوش آوردن، کم شدن آب رادیاتور و نشت پیدا کردن آب از رادیاتور خواهد بود.

از دست ندهید: صدای انفجار از اگزوز خودرو

پایان عمر مفید واشر سر سیلندر

باید پذیرفت که هر قطعه ای در خودرو، دارای عمر مفید خواهد بود بنابراین پایان رسیدن عمر یک واشر سر سیلندر خود می تواند سبب بروز همچین نقصی در خودرو گردد.

نشانه های وجود روغن در آب رادیاتور

در این جا به برخی از نشانه هایی که به ما ثابت خواهد کرد که روغن در آب رادیاتور موجود است اشاره خواهیم نمود.

  • مشاهده نمودن روغن درون مخزن رادیاتور
  • سرد بودن رادیاتور سرد علی رغم کار نمودن موتور خودرو
  • مشاهده بخار آب در درب موتور
  • باد کردن شیلنگ های متصل به رادیاتور
  • دیر روشن شدن یا روشن نشدن خودرو با استارت
  • خارج شدن دود سفید رنگ از اگزوز خودرو

پیشگیری از مخلوط شدن آب رادیاتور با روغن

برخی از مواردی که موجب پیش گیری از قاطی شدن آب و روغن موتور خودرو می گردد به شرح ذیل خواهد بود.

  • بررسی و چک نمودن مداوم و متناوب سطح آب رادیاتور
  • استفاده همیشگی از ضد یخ در مایع خنک کننده
  • تعویض به موقع و به هنگام روغن موتور خودرو
  • انجام تست های دوره ای به منظور حصول اطمینان از درستی عملکرد رادیاتور
  • بررسی و چک نمودن و حصول اطمینان از عدم گرفتگی شلنگ های موتور خودرو
  • حصول اطمینان از عملکرد صحیح و مناسب فن خنک کننده رادیاتور خودرو

راه حل وجود روغن در آب رادیاتور

کارهایی که می توانید در زمان بروز چنین اتفاقی انجام دهید موارد زیر خواهد بود.

  • خاموش و توقف سریع خودرو
  • باز نمودن درب کاپوت خودرو
  • ریختن با دقت آب بر روی رادیاتور خودرو
  • تماس با امداد خودرو
  • زدن تک استارت در هر چند دقیقه به گونه ای که خودرو روشن نگردد

کلام آخر

هنگامی که استارت خودرو یا پیشرانه زده می شود واتر پمپ شروع به فعالیت می کند و موجب گردش آب رادیاتور و ضد یخ می گردد، چنین کاری را نیز اویل پمپ در خصوص روغن انجام خواهد داد. باید دانست که تا هنگامی که خودرو سالم باشد، این دو مایع هرگز باهم مخلوط نخواهند شد اما زمانی که این اتفاق رخ بدهد آسیب های فراوانی خودرو را تهدید خواهد نمود.

نمایش بیشتر

۲۲ دیدگاه

  1. سلام و وقت بخیر

    من یک رانا دارم که متاسفانه چند سال پیش دراثر کار نکردن فن چندبار جوش آورد .و الان کمی روغن سوزی داره . تقریبا درهر ۱۰۰۰ کیلومتر ۰.۵-۱ لیتر روغن کم میکنه و گاهی وقت ها هم دود ابی رنگ از اگزوز خارج میشه. از طرفی تو مخزن اب رادیاتور هم لایه های کثیفی دیده میشه و یکمم روغنی.
    میخواستم بپرسم اولا تفاوت روغن ۱۰-۴۰ ببا ۱۵-۴۰ در چیه و برای کمتر کم کردن روغن میتونم از روغن ۱۵-۴۰ برای موتور ماشینم استفاده کنم؟
    و درثانی برای تمیز کردن مخزن و اب رادیاتور و در کل شستشوی مجاری آب داخل موتور ، بطوری که چربی ها رو تمیز کنه از چی میتونم استفاده کنم؟
    پیشاپیش تشکر میکنم از وقتی که برای راهنمایی ام میگذارید

    1. با سلام الان دو روزه روغن وارد رادیاتور میشود ایا واشر سر سیلندر سوخته خرج ان چقدر میشود واز چه واشر سر سیلندر پژو مدل ۹۸ جنس خوب استفاده کنم

      1. سلام و.قتتون بخیر
        لطفا به نما یندگی های خودرو مراحع فرمایید

      2. سلام دوستان اگه خودمون روغن بریزیم داخل رادیات خودرو برای چرب شدن و زنگ نزدن واترپمپ آیا کار درستی هست؟

        1. نیازی نیست واتر پمپ های جدید اینقدر جنسشون الکی شده شبیه پلاستیک خشکه هستن زنگ نمیزنن همون مایع ضد یخ هم ضدزنگ هست

  2. سلام خسته نباشید من ۴۰۵مدل ۸۹دارم که سال ۹۹موتور ماشینو کامل عوض کردم اززمانی که موتورو عوض کردم ماشین مودام اب روغن قاطی میکنه بالای ۱۰بار واشر سرسیلندر عوض کردم یه بار روغن میاد داخل رادیاتو یه بار اب میره داخل روغن ماشین نه امپر میکشه نه بد کار میکنه فقط بد استارت میخوره فاصله زمانی کمی ابو روغن کم میکنه دیونم کرده یه راهکار بزارید جلوم

  3. سلام دقیقا مشگل تورو منم دارم به احتمال زیاد بوش ها نشست کردن که بعد مدت کوتاهی از تعویض واشر دوباره واشر ازهمون قسمت ها خراب میشه

    1. سلام من سمند دارم داخل رادیاتور یه مقداری روغن هست، مدام چک میکنم از طرفی داخل موتور تمیزه تمیزه، نمیدونم مشکل هست یا نه، راهنماییم میکنید لطفا

      1. سلام دوست عزیز باید دید در رادیاتور شما ترکیب آب و ضد یخ می باشد یا ترکیبات آماده بنام کولانت که اصلا مناسب ماشین های ایرانی نیست چون بسیار چرب است خودم ضد یخ و ضد جوش کولانت ۵۰-۵۰ لوبریفینت توی تیبایی که دارم ریختم دقیقا لایه چربی دور درب رادیاتور میگیره برنگ قهوه ای . ترکیب رو عوض کردم خوب شد . بارزترین و کاملترین نشونه سوختن یا نیم سوز شدن واشر سر سیلندر آب کم کردنه .

  4. من ماشینم بنز c ,که دیروز متوجه شدم مخزن اب یک کوچلو چرب و زیر درب آن رنگ نسکافه گرفته البته سیستم خنک کننده را ۱۰هزار کارکرد قبلی عوض کردم مکانیک ام گفته احتمالا این روغن برای قبل تو مسیر اب قرار داشته میخوام راهنمایی کنید ایا امکان داره سیستم خنک کننده مجدد خراب شده باشه؟یا برای قبله؟و آیا حرکت دادن و مسافرت رفتن احتمال تخریب بیشتر وجود دارد؟

    1. دوست عزیز سلام؛
      لطفا از طریق شماره تماس ۵۴۹۴۵ ۰۲۱ با کارشناسان خودرو ایرانی کار تماس بگیرید.

      موفق باشید.

  5. دیدگاهتون کامل یا بهتر بگم اصلا صحیح نیست اب روغن قاطی کردن و اومدن روغن در اب دو مقوله جدان و هیچ ربطی به هم ندارن

  6. سلام من یه ۴۰۵ دارم شیلنگ پایین رادیات پاره شد درستش که کردیم
    اب کم میکنه
    تو رادیات روغن میاد ولی کم
    جوش نمیاده و سفیدک هم نمیزنه
    مشکل از چیه )

  7. سلام.من یم سمند مدل ۹۴ موتور ایکس یو سون xu7 دارم. بهش خیلی رسیدم و هر ۵۰۰۰ هزار کیلومتر روغن و فیلتر هاشو عوض کردم یعنی فنی در حد فرمول یک.به تازگی آب رادیات نشت کرد و پس از مراجعه به تعمیر گاه گفتن منبع انبساط رادیات شکسته و باید تعویض بشه. بعد از تعویض و ریختن ضد یخ در رادیاتور ماشین دیگه نشت آب نداشت و سالم بود. بعد از یک هفته درب رادیات رو باز کردم تا ضد یخ بریزم و وضعیت رو چک کنم.بعد از ۸ سال روندن و ۱۸۰۰۰۰ هزار کیلومتر رانندگی بدون ایراد متوجه شدم روی آب لکه های روغن جمع شده. نمیدونم از ضد یخ هست یا منبع انبساط کثیف و روغنی بوده یا شاید هم بخاطر استهلاک زیاد و واشر سوزی هستش.حالا به نظرتون چی شده؟میخوام ببرم تست موتور نشون بدم.

  8. هنوز دو ماه نشده واشر سرسیلندر عوض کردم الان آب کم میکنه و روغن تو رادیاتور میاد عمر مفید واشر همینقدره؟ کیک پرفورمنس مثلا ساخت ترکیه به نظرتون چه واشری بخرم و از کجا واشر اصل پیدا میشه ؟

  9. با سلام در موتورهای ۴۰۵ و سمند یکی از جاهایی که امکان داره آب و روغن قاطی بشه واشر حوزینگ هست که محل تقاطع آب و روغن هست من این بلا سر آمده

  10. دوستانی که ماشین شون واشر زده توجه بفرمایید که مکانیک ها بخاطر اینکه پیچ های موتور نشکنه و متحمل هزینه نشوند ۱۰ کیلو میکشن ولی در اصل باید ۱۲ کیلو کشیده بشه
    شما بعد از عوض کردن واشر مثلا یه هفته باید باهاش کار کنید و بعد به مکانیک تون مراجعه کنید و عمل آچارکشی انجام بشه
    دقیقا مثل ماشینی که از فابریک کارخونه میاد و شما برای آبندی و آچار کشی مراجعه میکنید به نمایندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا