آموزشپیشنهاد سردبیر

پرداخت خسارت برخورد با اجسام

تصادف با اجسام و برخورد با آن‌ها، یکی از سوانحی است که می‌تواند برای رانندگان مختلف پیش آید. در این حالت ممکن است خودرو آسیب جدی ببیند و راننده درخواست پرداخت خسارت از شرکت بیمه داشته باشد. اما آیا پرداخت خسارت برخورد با اجسام امکان پذیر است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این پرسش پاسخ دهیم.

پرداخت غرامت برخورد خودرو با اجسام

در خلال رانندگی ایجاد تصادفات و سوانح اجتناب ناپذیر است و ممکن است حتی در ایمن‌ترین شرایط رانندگی نیز بر اثر بی‌احتیاطی رانندگان دیگر، شرایط نابسامان جاده‌ها و عواملی از این دست با حوادث و تصادفات گوناگون روبرو شویم. ماهرترین رانندگان اتومبیل نیز گاهی ممکن است کنترل خودرو را از دست بدهند و با یک تصمیم آنی برای جلوگیری از یک تصادف پر ریسک‌تر اتومبیل خود را به سمت اجسام یا تجهیزات موجود در مسیر منحرف کنند.

این تصادفات بسته به عمق و شدتشان خسارات مالی یا آسیب‌های جبران ناپذیر جانی به دنبال دارند. پرداخت خسارات ناشی از این تصادفات نیز بسته به نوع کارشناسی و البته ضوابط درج شده ممکن است از جانب بیمه‌گذار یا شخص خاطی پرداخت شود اما گروهی از تصادفات به تصادف با اجسام معروفند که ممکن است در نتیجه آن‌ها صدمات مالی و جانی متعددی ایجاد شود‌‌. در این مقاله به بررسی نحوه پرداخت خسارت برخورد با اجسام خواهیم پرداخت و شما را با شرایط و قوانینی که در این حیطه تعیین شده است آشنا می‌کنیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

برخورد اتومبیل با اجسام غیر ثابت

گاها اتفاق می‌افتد که شی یا اشیایی به شکل اتفاقی با خودرو برخورد یا بر روی آن سقوط کنند. سقوط سنگ‌ها و قطعات جدا شده از کوه، سقوط درختان، افتادن قسمتی از نمای ساختمان یا تجهیزات برقی، صنعتی یا تبلیغاتی موجود در اطراف خیابان‌ها و اتوبان‌ها می‌تواند مثالی مناسب برای برخورد با اشیای غیر ثابت باشد. در این مورد در صورت بروز خسارت اگر ماشین دارای بیمه بدنه باشد شرکت بیمه موظف است بنابر قوانین تعریف شده به پرداخت خسارات ناشی از این حوادث بپردازد.

از دست ندهید: واشر سرسیلندر پراید

برخورد اتومبیل با اجسام ثابت

همانطور که می‌دانید چنانچه‌ خودرو به دلایل مختلفی مانند بی‌احتیاطی، سرعت بالا، عدم مهارت کافی، نقص فنی یا موارد دیگر با اجسام ثابت در مسیر برخورد کند، قانون راننده را خاطی و مقصر می‌شناسد اما در مورد عملکرد بیمه برای پرداخت یا عدم پرداخت خسارات ناشی از این نوع از تصادفادت در ادامه مطلب توضیحاتی را بیان خواهیم کرد.

نحوه محاسبه پرداخت خسارات ناشی از برخورد با اجسام ثابت از جانب بیمه چگونه است؟

چنانچه خودرویی به هر دلیل با اجسام و تجهیزات موجود در خیابان‌ها و معابر که به شهرداری، اموال عمومی یا حتی بخش‌های خصوصی متعلق است مانند نیمکت‌ها، تیرهای چراغ برق، جدول‌ها و گاردریل‌ها، درختان، بیلبوردها، مجسمه‌ها، آب‌نماها، کیوسک‌های تلفن و تابلوهای راهنمایی و رانندگی برخورد کند و باعث ایجاد آسیب و خسارت به آن‌ها شود راننده این خودرو به عنوان شخص خاطی شناخته می‌شود و پرداخت این خسارات برعهده وی قرار می‌گیرد با ذکر این نکته که جبران این خسارات از سوی بیمه شخص ثالث که برخورداری از آن برای هر خودرو و راننده ضروری و واجب است، پرداخت می‌شود.

همین طور بخوانید: تعویض پلاک خودرو

مراحل پرداخت خسارات برخورد با اشیا از جانب بیمه شخص ثالث

  • پس از شکل گیری تصادف و برخورد با این اشیا، افسر پلیس در محل حادثه حاضر شده و کروکی مربوط را رسم نموده و گزارش لازم را تنظیم می‌کند.
  • نهاد یا ارگانی که در جریان تصادف به تجهیزات آن آسیب و خسارت وارد شده کارشناسی را جهت برآورد هزینه‌ها به محل تصادف می‌فرستند.
  • در این مرحله کروکی، گزارش افسر پلیس و گزارشی که کارشناس درمورد هزینه‌های ناشی از تصادف ذکر کرده‌اند به منظور بررسی بیشتر و تشکیل پرونده به شرکت بیمه‌ای که اتومبیل راننده خاطی را پوشش می‌دهد، ارجاع داده می‌شود.

نحوه اخذ خسارت از بیمه

  • راننده خاطی می‌تواند به همراه گزارش و کروکی تنظیم شده از جانب افسر پلیس، مدارک و اسناد مربوط به بیمه، بیمه‌نامه، معرفی‌نامه‌ صادر شده از جانب ارگانی که به تاسیسات یا تجهیزاتش خسارت وارد شده، گواهینامه رانندگی، کارت یا سند خودرو، عکس برابر با اصل شده گواهینامه، برش خسارت و سایر مدارک ماشین به نزدیک‌ترین شعبه دفتر بیمه‌ی سرپرست خودروی خود مراجعه کند. در این حالت شرکت بیمه نیز کارشناسان خود را برای برآورد هزینه‌های جاری وارد عمل می‌کند و پس از طی شدن روند لازم مبلغ تعیین شده به حساب ارگان یا شرکت زیان دیده واریز شده و به این طریق این خسارات از جانب شرکت بیمه جبران می‌شوند.
  • در حالت دوم نماینده و کارشناس ارگانی که متحمل خسارت شده‌است مدارک لازم جهت اخذ هزینه‌های ناشی از تصادف را به شرکت بیمه پوشش دهنده اتومبیل خاطی ارائه می‌دهد. در این جا کارشناسان بیمه با توجه به شرایط تصادف، شدت آن و میزان آسیب‌های وارد شده به اجسام مختلف مبلغ مورد مطالبه را بررسی نموده و پس از توافق‌های نهایی مبلغ مورد نظر از طرف شرکت بیمه به حساب شرکت زیان دیده واریز می‌شود.
  • راننده اتومبیل نیز می‌تواند برای دریافت خساراتی که به بدنه خودرو یا دیگر تجهیزات آن وارد شده است مدارک و اسناد لازم اعم از گزارش و کروکی تنظیم شده از طرف افسر پلیس را به شرکت بیمه ارائه کرده و بعد از طی شدن روند لازم این خسارت را به طور کامل دریافت نماید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا