پیشنهاد سردبیرآموزش

پوشش‌های بیمه بدنه + جبران خسارات

پوشش‌های بیمه بدنه شامل چه مواردی می‌شود؟ تصادف‌های رانندگی یکی از رخدادهایی است که می‌تواند برای راننده‌ای پیش آید. به همین دلیل استفاده از پوشش‌های بیمه بدنه می‌تواند تا حد زیادی جبران خسارات وارد آمده را آسان‌تر سازد. در ادامه با پوشش‌های بیمه و میزان پرداخت این خسارات از جانب شرکت بیمه آشنا خواهید شد.

پوشش بیمه بدنه از جانب شرکت بیمه

این نوع بیمه پرداخت هزینه‌‌های مربوط به خسارات وارد شده به بدنه اتومبیل را پوشش می‌دهد و به خسارات جانی ناشی از تصادف مرتبط نیست.

مطابق قوانین درج شده، بیمه شخص ثالث در قبال پرداخت هزینه‌های وارد شده به اتومبیل راننده مقصر مسئولیتی ندارد. مسئولیت این بیمه در واقع جبران خساراتی است که در نتیجه ایجاد سانحه رانندگی به جان و مال سرنشینان خودرو (غیر از راننده) وارد شده است.

درصوتی که خودرو از پوشش بیمه بدنه برخوردار باشد شرکت بیمه موظف خواهد بود بخشی از ضرر و زیانی را که به بدنه خودرو وارد شده است بپردازد. البته در حالتی که خودروی دارای بیمه مقصر اتفاق افتادن سانحه تصادف نباشد، پرداخت هزینه‌های مرتبط با خساراتی که برای خودرو ایجاد شده بر عهده بیمه شخص ثالث خودروی خاطی خواهد بود.

بیمه بدنه خودرو برای جبران خسارات چه پوشش‌هایی را در نظر گرفته است؟

مطابق قوانین بیمه‌نامه بیمه بدنه خودرو، شرکت بیمه بعد از وقوع حادثه تصادف بیمه‌گذار را مشمول دریافت پوشش‌های زیر خواهد کرد:

  1. در صورتی که بیمه‌گذار در حادثه تصادف مقصر شناخته شود.
  2. در صورتی که خودروی خسارت دیده در جریان تصادف، اتومبیلی گران‌ قیمت و لوکس باشد.
  3. در صورتی که راننده خاطی صحنه تصادف را ترک کرده و فرار کند.
  4. در صورتی که فرد بیمه‌گذار در جریان تصادف رانندگی مقصر شناخته نشود، بیمه شخص ثالث راننده خاطی موظف به پرداخت خسارات ناشی از تصادف باشد و میزان پوشش‌دهی بیمه شخص ثالث راننده مقصر کمتر از میزان هزینه‌های ناشی از تصادف باشد.

توجه داشته باشید که با استناد بر ضوابط پرداخت خسارات مربوط به بیمه بدنه خودرو، هزینه‌های ناشی از خسارات وارده در جریان سوانح رانندگی تنها تا سقف مقدار خسارت وارد آمده بر گران‌قیمت‌ترین خودروی متعارف از جانب شخص خاطی یا بیمه شخص ثالث قابل پرداخت می‌باشد. اتومبیل متعارف در آیین‌نامه خودرویی است که ارزش آن کم‌تر از نصف سقف تعهدات بدنی یا به عبارتی دیه کامل مرد در ماه حرام باشد. در آغاز هر سال قوه قضائیه این مبلغ را معین نموده و تفاضل و مابه ‌التفاوت خسارت‌های وارد شده به اتومبیل زیان‌دیده توسط بیمه بدنه ارزیابی می‌شود.

همین طور بخوانید: خسارت بیمه بدنه در تصادف راننده مقصر و غیرمقصر

پوشش بیمه بدنه خودرو و انواع آن

  • نوع اول: پوشش اصلی
  • نوع دوم: پوشش فرعی یا اضافی (تبعی)

برای اینکه از جزئیات خدمات و میزان جبران خسارات ناشی از بیمه بدنه مطلع شوید ابتدا لازم است با این دو نوع بیمه آشنایی کامل داشته و بدانید هر یک از آن‌ها چه نوع خسارت‌هایی را پوشش می‌دهند و میزان این پوشش‌دهی چقدر است.

پوشش های بیمه بدنه

بیمه بدنه چند درصد خسارت را می‌دهد؟

توجه کنید که مطابق با ضوابط عنوان شده، بیمه بدنه جبران خسارات زیر را بر عهده دارد:

خطرات و خسارات اصلی

آتش‌سوزی، حادثه و سرقت کلی در چهارچوب خسارات اصلی قرار می‌گیرند.

آتش‌سوزی

چنانچه اتومبیل به دلایل مختلف دچار آسیب‌هایی مانند انفجار و آتش‌سوزی یا بلایای طبیعی مانند صاعقه شود، بیمه بدنه خسارات ناشی از این حوادث را جبران خواهد نمود.

حادثه

جبران قسمت‌هایی از خسارات وارد آمده بر خودرو در جریان حوادث کلی و جزئی بر عهده بیمه است. برخورد خودرو با اتومبیل دیگر، برخورد خودرو با اجسام متحرک یا ثابت، سقوط و برخورد اشیای مختلف به اتومبیل ساکن یا در حال حرکت و سقوط خود خودرو همگی حوادثی هستند که پرداخت بخش مشخصی از خسارات ناشی از آن‌ها بر عهده بیمه‌گر است.

سرقت کلی خودرو

سرقت در دو حالت کلی و جزئی تعریف می‌شود. سرقت کلی به معنای این است که سارق خود اتومبیل را به سرقت ببرد اما سرقت جزئی شامل برخی قطعات و لوازم مرتبط با اتومبیل است. در چهارچوب خطرات اصلی تنها سرقت کلی اتومبیل مورد بررسی قرار می‌گیرد و ارزیابی خسارات ناشی از سرقت‌های جزئی به خطرات اضافی مربوط می‌شود. در این زمینه بیمه بدنه موظف است غرامت و ضرر و زیان مربوط به سرقت کلی اتومبیل را بر عهده گرفته و این خسارات را جبران نماید.

سرقت کلی خودرو

خطرات و خسارات فرعی

مطابق قوانین به ثبت رسیده در بیمه‌نامه، بیمه بدنه مسئولیتی در قبال پوشش‌دهی و جبران خسارات فرعی وارد آمده بر خودرو ندارد؛ لذا صاحبین خودرو به منظور کاهش نگرانی‌های مربوط به میزان هزینه‌های محتمل می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای مشخص، پوشش خطرات فرعی را خریداری نمایند و به این وسیله تا سقفی تعیین شده هزینه‌های ناشی از سرقت تجهیزات و قطعات یدکی خودرو را بپردازند. به این ترتیب می‌توان ضریب خطر را تا حد قابل قبولی کاهش داد.

پیشنهاد مطالعه: ارزانترین بیمه بدنه

پوشش‌های اضافی بیمه بدنه چه مواردی را شامل می‌شوند؟

پوشش هزینه‌های ناشی از سرقت لوازم و قطعات جانبی خودرو

این نوع پوشش خرید قطعات اصلی و لوازم جانبی خودرو را با حق بیمه بدنه متقبل می‌شود. در این نوع از پوشش‌دهی با سرقت هر یک از لوازم خودرو، بیمه بخشی از خسارات ناشی از این سرقت‌ها را پرداخت می‌نماید.

قطعات و لوازم خودرو ممکن است فابریک یا غیر فابریک باشند

لوازم اصلی خودرو (فابریک): این دسته از لوازم توسط کمپانی تولید کننده خودرو به هنگام مونتاژ خودرو در قسمت‌های مختلف آن تعبیه شده‌اند؛ مانند موتور.

لوازم فرعی خودرو (غیر فابریک): این گروه از لوازم به واسطه شرکت تولید کننده خودرو بر روی اتومبیل تعبیه نشده‌اند بلکه صاحب خودرو آن‌ها را بر روی ماشین نصب نموده است؛ مانند ضبط صوت.

پوشش هزینه‌های ناشی از رخدادها و بلایای طبیعی

جبران خسارات ناشی از بلاهای طبیعی به‌غیر از صاعقه مانند زلزله، سیل و فواران گدازه‌های آتش‌فشانی بر روی ماشین توسط بیمه بدنه بلایای طبیعی پرداخت می‌شود.

پوشش مربوط به روند افزایش و کاهش قیمت (نوسانات بازار)

چنانچه خودرو به هنگام صدور بیمه‌نامه با قیمت روز و مبلغ حقیقی بیمه شده باشد، بیمه می‌تواند خسارات ناشی از افت ناگهانی خودرو در بازار را به هنگام فروش خودرو جبران نماید.

پوشش مربوط به شکستگی شیشه‌های اتومبیل

شکسته شدن شیشه‌های خودرو چنانچه در اثر خطرات اصلی یا برخورد با اتومبیل و شی دیگر اتفاق نیفتاده باشد و مثلا دلیل آن مربوط به سرما و انقباض آن‌ها باشد، بیمه نمی‌تواند این نوع خسارات را جبران‌نماید و تنها با خرید پوشش شکستگی شیشه و پرداخت هزینه‌های مازاد می‌توانید ضریب خطر سوانح احتمالی را کاهش دهید.

پوشش مربوط به هزینه‌های ایاب و ذهاب

در صورتی که به دلیل وجود هر یک از خطرات اصلی (بجز سرقت) امکان استفاده از خودرو را نداشته باشید، می‌توانید با پرداخت هزینه‌های مازاد و خرید پوشش ایاب و ذهاب بیمه را موظف کنید که روزانه مبلغ تعیین‌ شده‌ای را برای جبران هزینه‌های رفت و آمد و ایاب و ذهاب شما بپردازد. (این نوع حق بیمه مربوط به خودروهای سواری می‌باشد)

پوشش مربوط به برخورد مواد اسیدی یا شیمیایی به خودرو

چنانچه اتومبیل خود را تحت این پوشش قرار دهید، بیمه موظف است در صورت پاشیده شدن اسید، رنگ و دیگر مواد شیمیایی به خودرو هزینه‌ها و خسارات ناشی از آن را جبران نماید.

پوشش مربوط به ترانزیت

خرید این نوع پوشش بیمه خسارت‌هایی که ممکن است خارج از مرزها و جغرافیای کشور برای خودروی شما ایجاد شود را جبران می‌نماید. (توجه کنید که سرقت کلی یا جزئی خودرو تحت این نوع از پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.)

همین طور بخوانید: انتقال تخفیف بیمه بدنه

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، لیست پوشش‌های بیمه بدنه شامل موارد مختلفی می‌شود. لذا شما می‌توانید با توجه به قراردادی که با شرکت بیمه خود بسته‌اید، نسبت به دریافت خسارت اقدام نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا