پیشنهاد سردبیرآموزش

پوشش سرقت کلی و جزئی در بیمه بدنه + پرداخت خسارت

پوشش سرقت کلی و جزئی در بیمه بدنه شامل چه مواردی می‌شود؟ بیمه بدنه موظف به اعمال و ارائه سه پوشش اصلی مبتنی بر پوشش سرقت، پوشش حادثه و پوشش آتش‌سوزی است. درصورتی که تمایل به محافظت از خودروی خود در شرایط مختلف را دارید، می‌توانید پوشش سرقت را برای آن در نظر بگیرید. پوشش سرقت بیمه بدنه به دو دسته پوشش جزئی و کلی تقسیم می‌شود. سرقت کلی را در دسته پوشش‌های اصلی و سرقت جزئی یا درجا را در دسته پوشش‌های اضافی در نظر می‌گیرند. برای برخورداری از پوشش‌های اضافی لازم است با پرداخت حق بیمه بیشتر این مزایا را خریداری کنید.

مطابق قوانین درج شده در بیمه‌نامه بیمه بدنه بیمه‌گر وظیفه دارد در قبال دریافت حق بیمه مشخص خساراتی که در هنگام بروز حوادث و سوانح رانندگی و تصادفات مختلف ایجاد می‌شود را به بیمه‌گذار بپردازد. در ادامه قوانین مربوط به پرداخت خسارات سرقت کلی و جزئی از جانب بیمه بدنه را ارزیابی خواهیم کرد:

بیمه بدنه خسارات مربوط به سرقت‌ کلی و جزئی خودرو را چگونه پرداخت می‌کند؟

سرقت کلی

چنانچه خودرو به طور کامل از محلی که در آن پارک شده است به محل دیگر انتقال یابد سرقت کلی اتفاق افتاده است. اگر تحت پوشش بیمه بدنه باشید از ۱۰۰ درصد مبلغ خودرو هنگام خرید بیمه بدنه، ۸۰ درصد آن به عنوان جبران خسارت در اختیار شما قرار می‌گیرد و ۲۰ درصد مابقی به عنوان فرانشیز کم می‌شود. البته این در صورتی است که طی یک سال از بیمه بدنه برای پرداخت خسارات ناشی از تصادف و سوانح دیگر استفاده نکرده باشید؛ چراکه در این صورت تنها ۷۰ درصد ارزش کلی خودرو از جانب بیمه به شما تعلق می‌گیرد و ۳۰ درصد آن بابت فرانشیز کم می‌شود.

خسارات سرقت کلی در بیمه بدنه به چه شکل پرداخت می‌شود؟

اگر خودرویی به طور کامل سرقت شود و تحت پوشش بیمه بدنه قرار داشته باشد، از زمان سرقت خودرو تا ۳ ماه بعد، آگهی سرقت آن ۲ بار در روزنامه منتشر می‌شود. اگر در طول این سه ماه خودرو پیدا شده و دچار خسارت و سرقت قطعات و لوازم شده باشد، پرداخت تمام خسارات مذکور برعهده بیمه بدنه خواهد بود. اما چنانچه ظرف سه ماه خودروی به سرقت رفته کشف نشود سند آن در تملک شرکت بیمه قرار گرفته و ۸۰ درصد بهای خودرو به مالک آن پرداخت می‌شود. (همانطور که گفته شد این بهای ۸۰ درصدی در صورت استفاده از بیمه بدنه طی یک سال به ۷۰ درصد تقلیل می‌یابد)

اگر خودرو به طور کامل دزدیده شود و پس از مدتی پیدا شود درحالی که قطعات و وسایل آن به سرقت رفته باشد، حتی در صورت عدم دریافت خدمات پوشش سرقت جزئی نیز شرکت بیمه تمام خسارات وارد شده را پرداخت کرده و مالک خودرو تحت پوشش اصلی سرقت بیمه بدنه از حقوق خود برخوردار خواهد بود.

از دست ندهید:

شرایط گواهینامه پایه دو

سرقت جزئی (سرقت درجا)

پوششی که بیمه بدنه برای جبران خسارات مربوط به سرقت قطعات و لوازم یدکی خودرو اعم از فابریک و غیر فابریک در نظر گرفته است، پوشش سرقت جزئی یا درجا محسوب می‌شود که در دسته خدمات و پوشش‌های اضافی طبقه‌بندی شده و به منظور برخورداری از آن باید به پرداخت حق بیمه اضافی اقدام نمایید. این نوع سرقت زمانی رخ می‌دهد که خودرو در محل توقف خودئقرار داشته باشد و لوازم جانبی آن (فابریک یا غیر فابریک) به سرقت روند. در این صورت اگر پوشش اضافی بیمه بدنه برای جبران خسارات ناشی از سرقت جزئی را خریداری کرده باشید بیمه‌گر موظف به پرداخت این خسارات خواهد بود.

توجه داشته باشید که در صورت نصب لوازم و قطعات غیر فابریک بر روی خودروی خود، فاکتور و رسید لوازمی که خریداری نموده‌اید، باید به شرکت بیمه ارائه شود و نماینده این شرکت باید از این موضوع مطلع باشد. در این حالت می‌توانید هنگام سرقت این قطعات خسارات آن را به قیمت و ارزش خریداری شده از شرکت بیمه دریافت نمایید. اما اگر رسید قطعات شما به بیمه‌نامه ضمیمه نشود، در صورت سرقت، خسارات لوازم غیر فابریک مشابه لوازم فابریک پرداخت می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:

استعلام خلافی با کد ملی

خسارات سرقت جزئی در بیمه بدنه به چه شکل پرداخت می شود؟

اگر هریک از لوازم فابریک یا غیر فابریک خودرو سرقت شوند و حتی فاکتور لوازم غیر فابریک در اختیار شرکت بیمه قرار نگرفته باشد، این شرکت با تحقیق و اخذ استعلام از نمایندگی‌های معتبر تا حدود ۲۵ درصد ارزش خودرو را به عنوان خسارت پرداخت خواهد نمود.

بعد از سرقت کلی یا جزئی خودرو چه اقداماتی باید انجام داد؟

پس از هرگونه سرقت کلی و جزئی خودرو، بهتر است اقدامات زیر را صورت دهید:

  • تماس با پلیس برای تنظیم صورت جلسه
  • اعلام شکایت و تنظیم شکایت‌نامه مکتوب مال باخته از سارق در کلانتری واقع در محل حادثه
  • ارجاع پرونده مال‌باخته به بخش مبارزه با سرقت اداره آگاهی
  • تنظیم تقاضانامه برای درج شماره پلاک خودروی مسروقه در بلک لیست پلیس آگاهی
  • تشکیل پرونده سرقت در شرکت بیمه پوشش دهنده (در صورت برخورداری از پوشش بیمه بدنه)

برای اعلام سرقت و دریافت خسارات ناشی از آن چه مدارک و لوازمی را باید به شرکت بیمه ارائه نمود؟

  • اصل و کپی بیمه‌نامه بیمه بدنه
  • اصل و کپی بیمه‌نامه بیمه شخص ثالث
  • اصل و کپی کارت ماشین
  • اصل و کپی سند ماشین
  • صورت جلسه و پرونده‌ای که افسر پلیس بر اساس سرقت کلی یا جزئی خودرو جمع‌آوری کرده است
  • اصل گزارش مراجع و مقامات انتظامی
  • گواهی عدم خلافی حساب شهرداری تا پایان سال اعلام سرقت وسیله نقلیه
  • استعلام عدم کشف پلیس
  • اصل و عکس مدارک مالکیت وسیله نقلیه
  • گواهی‌نامه، شناسنامه و کارت ملی شخص بیمه‌گذار
  • معرفی‌نامه شرکت‌های لیزینگ در صورت اقساطی بودن خودرو
  • فاکتور و رسید لوازم غیر فابریک به سرقت برده شده (در صورت بروز سرقت جزئی خودرو)
  • تحویل سوئیچ وسیله نقلیه در صورت سرقت کلی
  • مشخص شدن و تایید بهای وسیله نقلیه به وسیله کارشناس شرکت بیمه در حضور بیمه‌گذار در صورت سرقت کلی
  • واگذاری مدارک مالکیت خودرو به شرکت بیمه در صورت سرقت کلی

پس از ارائه مدارک و اسناد ذکر شده و انجام مراحل لازم، فرانشیز و دیگر ملزومات از بهای اصلی خودرو یا وسیله نقلیه کسر شده و بیمه‌گذار می‌تواند خسارت معین را از شرکت بیمه دریافت نماید.

با چه ترفندهایی می‌توان از سرقت کلی یا جزئی خودرو ممانعت نمود؟

به منظور جلوگیری از سرقت خودرو تنها می‌توان به تجهیزات و وسایل حفاظتی تکیه کرد یا ضرر و زیان ناشی از آن را به واسطه برخورداری از مزایای پوشش‌های سرقت کلی و جزئی بیمه بدنه به میزان قابل اعتنایی تقلیل داد. استفاده از ابزارهای امنیتی تاثیر بسزایی در افزایش ایمنی خودرو دارند. در ادامه به معرفی برخی از این تجهیزات می‌پردازیم:

  • دزدگیر: دزدگیر یکی از مهم‌ترین اجزای امنیتی خودرو محسوب می‌شود که در صورت باز شدن درب خودرو، درب کاپوت، درب صندوق عقب یا تماس شدید و تکانه‌های حساس، به صدا در آمده و با هشدار به صاحب خودرو از بروز سرقت جلوگیری می‌کند.
  • ردیاب: این وسیله دیجیتالی باعث می‌شود با اتصال به شبکه جی‌پی‌اس موقعیت خودروی به سرقت رفته را دریافت کرده و از محل وجود خودرو آگاه شوید.
  • قفل فرمان: قفل فرمان همانطور که از نامش مشخص است با قفل کردن فرمان و جلوگیری از چرخش و حرکت آن از رانندگی سارق و سرقت خودرو ممانعت می‌کند.
  • قفل چرخ: قفل چرخ از دیگر لوازم ایمنی است که چرخ‌های خودرو را از حرکت و به گردش در آمدن باز می‌دارد.
  • قفل پدال: این وسیله معمولا هم‌زمان با قفل فرمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر روی پدال‌های خودرو نصب می‌شود و از به حرکت درآوردن خودرو جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، پوشش سرقت کلی و جزئی در بیمه بدنه شامل موارد جزئی و یا سرقت کلی می‌شود. برای آن که بتوانید خسارات به وجود آمده را جبران کنید، لازم است که خودروتان را تحت پوشش بیمه بدنه قرار دهید و موارد تحت پوشش را در قرارداد ذکر نمایید.

همین طور بخوانید: استعلام معاینه فنی از طریق پیامک

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا