پیشنهاد سردبیرآموزش

راهنمای پیگیری کارت خودرو؛ تلفنی + از طریق پیامک و حضوری

پیگیری کارت خودرو همواره سؤالات متعددی را با خود به همراه دارد؛ فرض کنید که به تازگی ماشین خریده‌اید، بعد از پشت سر گذاشتن مراحل ثبت و انتقال مالکیت (برای خودرو‌های کارکرده) وارد مرحله انتظار ۱۰ روزه” می‌شوید؛ شاید هم کمی بیشتر!! اگر خوش شانس باشید احتمالاً بعد از ۱۰ الی ۱۵ روز، پستچی زنگ منزلتان را به صدا درمی‌آورد و همه چیز به خوبی و خوشی تمام خواهد شد؛ اما ما فرض را بر این می‌گیریم که پستچی محله شما سه بار درنمیزند! ؟

بهتراست، بدانید: رهگیری کارت خودرو بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید اهمیت دارد، چرا که به هر دلیلی اگر اتفاقی برای ماشین رخ بدهد، به آن نیاز پیدا می‌کنید…

در چنین زمانی وارد مرحله دوم یعنی رهگیری و استعلام کارت خودرو می‌شوید و باید بدانید: راه‌های متعددی برای رسیدن به کارت ماشین وجود دارد که در ادامه مطلب به ۰ تا ۱۰۰ تمامی آن‌ها می‌پردازیم؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم “اگر نرسیدن کارت ماشین برای شما نیز تبدیل به دغدغه شده” در ادامه مطلب باما همراه شوید.

کارت خودرو چیست و چرا مهم است؟

تا اینجای مطلب اهمیت کارت ماشین را متذکر شدیم، اما برای اینکه به عمق ماجرا پی‌ببرید، اهمیت آن را در کنار کارت ملی هم بررسی می‌کنیم! همانطور که کارت ملی هوشمند هویت شما را تصدیق می‌کند، کارت خودروی شما نیز، اطلاعات ماشین، مالکیت، شماره VIN و… را به نمایش می‌گذارد.

کارت خودرو چیست و چرا مهم است؟

سایر اطلاعات درج شده بر روی کارت ماشین به ۲ دسته تقسیم می‌شوند:

  1. مشخصات خودرو:
  • نوع خودرو
  • سیستم
  • رنگ
  • مدل
  • نوع سوخت
  • ظرفیت
  • شماره موتور
  • شماره شاسی
  • شماره VIN
  • و…

کارت خودرو

شماره وین (VIN) = اثر انگشت خودرو

Vehicle Identification Number یا در واقع همان شماره شناسایی خودرو کدی منحصر بفرد است که برای هر وسیله نقلیه متفاوت بوده و نشان‌دهنده‌ی مواردی مثل: منطقه ساخت، مدل، نوع بدنه و… ماشین شماست.

۲. مشخصات مالک خودرو:

  • نام مالک
  • شماره ملی
  • شماره شناسنامه
  • نام پدر
  • کد پستی

کارت خودرو

۶ روش برای پیگیری کارت ماشین

حال که به اهمیت حیاتی موضوع پی برده‌اید، بهتر است به اصل مطلب بپردازیم:

بی‌مقدمه باید گفت که چندین و چند راه مختلف برای استعلام و پیگیری کارت ماشین وجود دارد که بعضی از آن‌ها دارای روند‌های سریع و برخی دیگر اصلاً وجود ندارند! در ادامه ۶ روش موجود را دقیق اما مختصر، بررسی می‌کنیم…

توجه کنید: مواردی که دارای *؛ راه‌های پیشنهادی هستند که به آسانی امکان پیگیری کارت ماشین را مهیا می‌سازند.

پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک

شاید شما نیز از بین ۶ مورد ذکر شده به دنبال روش پیامکی (SMS) باشید، بنابراین قبل از هر چیز به آن می‌پردازیم و در ادامه باید اضافه کنیم که تاکنون هیچ روشی برای استعلام به واسطه “اس‌ام اس” ارائه نشده، اما شایدامکان اضافه شدن آن در ادامه وجود داشته باشد …….

پیگیری کارت خودرو از طریق پلیس ۱۰+

به دو روش می‌توان کارت خودرو را به واسطه پلیس +۱۰ پیگیری نمود:

  1. مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰
  2. پیگیری کارت خودرو از طریق کد USSD

روش اول بسیار واضح و در دسترس است اما گزینه پیشنهادی نیست؛ بخصوص با توجه به شرایط ویروس کرونا بهتر است در خانه بمانید و از روش دوم یعنی کد USSD پیروی کنید. در روش دوم بعد از شماره‌گیری کد *۱۱۰#:

  1. انتخاب گزینه دوم (خدمات در دست اقدام).
  2. بعد از نمایش موارد، گزینه دوم یعنی خدمات راهور را انتخاب کنید.
  3. در صفحه جدید، مجموعه‌ای از امکاناتی را مشاهده می‌کنید که هنوز در دسترس نیستند اما انتظار می‌رود که تا چند ماه به خدمات قابل ارائه افزوده شوند.

با این حساب لازم است یک بار دیگر اضافه کنیم، که روش USSD تا اطلاع ثانوی در دسترس نیست، و کد دستوری *۱۱۰# در حال حاضر تنها برای استعلام خلافی خودرو کاربرد دارد.

همین طور بخوانید: استعلام مالکیت خودرو

پیگیری کارت ماشین از پست*

برای پیگیری کارت وسیله نقلیه از طریق پست نیز ۲ راه وجود دارد که بر خلاف روش بالا هر ۲ آن‌ها در دسترس بوده و به راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

  1. سایت
  2. پیگیری تلفنی کارت خودرو

روش اول استفاده از سایت: روش اول بهترین گزینه پیش روی شماست و تنها چند دقیقه زمان شما را به خود اختصاص می‌دهد؛ لازم به ذکر است بدانید که برخلاف بسیاری از مقالاتی که در وبسایت‌ها وجود دارد، مراجعه به سایت www.post.ir اشتباه است؛ پیروی از مراحل زیر در کوتاه‌ترین زمان امکان پیگیری کارت را امکان‌پذیر می‌سازد:

  1. در قدم اول وارد سایت najatracking. post.ir شوید (همچنین می‌توانید عبارت کلیدی، پیگیری کارت خودرو از پست را وارد کنید، “گزینه ۱ سایت مورد نظر است”).
  2. پس از وارد شدن به سامانه رهگیری مرسولات سازمانی، جدولی را مشاهده می‌کنید که باید در آن گزینه کارت خودرو را انتخاب کنید.
  3. در آخر با وارد کردن شماره پلاک و کد امنیتی می‌توانید از وضعیت کارت ماشین خود مطلع شوید.

پیگیری کارت خودرو

روش دوم استفاده از سامانه تلفنی پست: در صورتی که دسترسی به اینترنت برای شما مقدور نبود نگران نباشید! به راحتی می‌توانید با شماره‌گیری شماره ۸۸۴۷۰۰۰ – ۰۲۱، با واحد امور مشتریان شرکت پست تماس گرفته و برای صدور مجددکارت خودرو اقدام کنید.

پیگیری کارت خودرو

کارت خودرو برگشتی | (تمامی موارد و نکات موجود)*

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، در بازه زمانی ۱۰ الی ۱۵ روزه پستچی موظف است تا ۳ مرتبه، بسته حاوی کارت را به آدرس اعلام شده از طرف شما ارجاع دهد؛ اگر به هر دلیلی بسته به دست شما نرسد کارت خودرو شما راهی بخش معطله شده که در چنین زمانی بسته شما تا ۳ ماه توسط پست نگهداری می‌شود.

باید توجه داشته باشید در چنین زمانی تنها راه‌حل موجود این است که ماسک بزنید و راهی سازمان پست مرکزی شهرتان شوید.

پیگیری کارت خودرو از ناجا

در ادامه با این حال فرض را بر این می‌گذاریم که پستچی ۳ بار درب خانه شما را نزد و شما نیز با گذشت ۳ ماه حتی یکبار هم به سازمان پست مراجعه نکردید! در چنین زمانی کارت ماشین شما به پلیس راهور ناجا (مراکز تعویض پلاک) برگشت می‌خورد که برای دریافت آن باید به صورت حضوری به مرکز تعویض پلاک مراجعه نمایید.

و در آخر | بهتر است با دل و جان از کارت خودرو مراقبت کنید!

حال که تمامی موارد موجود و ناموجود برای پیگیری کارت ماشین را بررسی کردیم، شاید این سؤال برایتان ایجاد شود که در صورت گم شدن کارت چه کاری باید کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید پیش از هر چیز باید بدانید که راه سخت و بسیار طاقت‌فرسایی پیش و روی شماست.

اگر کارت ماشین به هر دلیلی مفقود شود، می‌بایست نسبت به صدور المثنی آن اقدام کنید؛ به دنبال این موضوع بعد از گزارش گم شدن کارت به پلیس، آگهی مربوط به مفقود شدن کارت، در نشریات کثیرالانتشار چاپ می‌شود و اگر همچنان کارت پیدا نشود باید نسبت به دیگر مراحل اداری اقدام کنید.

از آنجایی که کارت ماشین به نوعی سند برای اثبات مالکیت آن نیز محسوب می‌شود، صدور کارت جدید بسیار سخت بوده و مراحل قانونی طاقت‌فرسا و حوصله سربری را در برمی‌گیرد.

سؤالات متداول

  • در صورتی که پستچی ۳ مرتبه به محل مراجعه کرد اما حضور نداشتم تکلیف کارت چه می‌شود؟

در چنین زمانی بسته به سازمان پست برگشت خورده و تا ۳ ماه در آنجا نگهداری می‌شود.

  • آیا پستچی کارت خودرو را تنها به مالک آن تحویل می‌دهد؟

خیر، در صورت در دست داشتن مدارک خودرو هر شخصی می‌تواند کارت را دریافت کند.

  • آیا امکان پیگیری کارت ماشین از طریق SMS (پیامک) وجود دارد؟

خیر، هیچ راهی تحت عنوان رهگیری کارت ماشین با “پیامک” وجود ندارد و روش‌های ذکر شده در سایر وبسایت‌ها برای جذب مخاطب است.

  • در صورت عدم مراجعه به پست بعد از ۳ ماه کارت ماشین به کجا منتقل می‌شود؟

در چنین زمانی کارت به مراکز تعویض پلاک ارجاع داده خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا