رپرتاژ

چطور تعمیرگاه خودرو راه‌اندازی کنیم؟

مستقل شدن و راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی، موضوعی است که تعداد زیادی از افراد در جامعه به آن فکر می‌کنند. هر شخصی با توجه به مهارتی که دارد، سعی می‌کند کسب‌وکار مرتبط به آن را شروع کند و درآمد خود را افزایش دهد.

راه‌اندازی تعمیرگاه شخصی، یکی از اهدافی است که معمولا تعمیرکاران خودرو دنبال می‌کنند. اما ممکن است ندانند چه مراحلی را باید طی کنند تا تعمیرگاه خود را داشته باشند. در این مقاله قصد داریم تا به شما صفر تا صد راه‌اندازی یک تعمیرگاه خودروی مجهز و استاندارد را توضیح دهیم. پس حتما با ما همراه باشید.

افزایش دانش و تکمیل اطلاعات

بهتر است قبل از راه‌اندازی تعمیرگاه خود، دانش و اطلاعات خود را تکمیل کنید. اطلاعاتی از قبیل لوازم و تجهیزات موردنیاز، متراژ فضایی که احتیاج دارید، هزینه‌ها و سایر مواردی که باید قبل از شروع به آن فکر کنید را به دست آورید.

تکمیل اطلاعات می‌تواند به شما دید خوبی از شرایط پیش‌رو بدهد. سعی کنید از همین ابتدا خدماتی که قرار است ارائه دهید و دسته‌بندی‌هایی که پوشش می‌دهید را مشخص کنید. هرچقدر دانش بیشتری داشته باشید و قادر به تعمیر خودروهای بیشتری باشید، مشتریان و در نهایت درآمد بیشتری خواهید داشت.

ویژگی‌های یک تعمیرگاه مناسب

بعد از تکمیل اطلاعات، نوبت آن است که دنبال مکانی مناسب برای شروع کار خود باشید. به غیر از سرمایه‌ای که باید درنظر بگیرید، مکان مورد نظر شما بهتر است که شرایط زیر را داشته باشد تا بتوانید خدمات باکیفیت‌تری را ارائه دهید.

نور کافی

وجود نور کافی برای تعمیرگاه یکی از موارد لازم و ضروری است. در زمان تعمیر باید نور به اندازه کافی وجود داشته باشد تا تعمیرکار برای اولا تشخیص علت خرابی و دوما برای تعمیر یا تعویض قطعات دید مناسبی داشته باشد. اگر قطعات خودرو دچار نشتی یا نقص باشند و از دید تعمیرکار پنهان بمانند، ممکن است باعث بروز اتفاقات و صدمات غیرقابل جبرانی شوند.

رنگ سفید دیوارها هم باعث بازتاب نور و ایجاد روشنایی بیشتر می‌شود. پس دیوارهای تعمیرگاه خود را ترجیحا سفید کنید. در کنار این موارد هم سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که نورگیر طبیعی هم داشته باشد تا در طول روز کمتر به روشن کردن چراغ‌ها و مصرف برق نیاز باشد.

اندازه سقف

بسته به نوع خدماتی که در تعمیرگاه قرار است ارائه دهید، میزان بلندی سقف مشخص می‌شود. به عنوان مثال برای انجام برخی از تعمیرات خودرو نیاز است که خودرو را توسط بالابر، از سطح زمین جدا کنند. در این شرایط باید سقف حداقل ۴ متر از زمین فاصله داشته باشد تا بتوان بدون بروز مشکل تعمیرات را انجام داد.

برخی دیگر از تعمیرگاه‌ها هم نیاز به چاله دارند تا بتوانند در زیر خودرو قرار بگیرند، در این شرایط هم باید مکانی که انتخاب می‌کنید، قابلیت کندن تا عمق موردنیاز را داشته باشد یا از قبل در آن چاله را ایجاد کرده باشند.

فضای کافی

منظور از فضای کافی، داشتن فضای بزرگ نیست. معمولا در اول راه سرمایه آنقدر زیاد نیست که بتوان یک تعمیرگاه بزرگ و مجهز راه‌اندازی کرد. اما تعمیرگاه باید به اندازه‌ای فضا داشته باشد که خودروها به راحتی در آن قرار بگیرند و برای صاحبان خودرو هم محلی باشد که بتوانند منتظر تعمیر خودروی خود بمانند.

لوازم و تجهیزات

تعمیرگاهی که تجهیزات کافی نداشته باشد، قطعا نمی‌تواند محل مناسبی برای مراجعه مشتریان باشد. همچنین تعمیرکار هم باید ابزارآلات تعمیرگاهی خودرو کاملی داشته باشد تا بتواند به خوبی مشکل را برطرف کند. بنابراین یکی از موارد مهمی که بعد از انتخاب مکان باید انجام دهید، خرید تجهیزات تعمیرگاهی است.

برخی از تعمیرکاران به دلیل اینکه به تازگی می‌خواهند مستقل شوند و در ابتدای مسیر هستند، سرمایۀ زیادی ندارند و در خرید تجهیزات با مشکل مواجه می‌شوند. راه‌حلی که برای این تعمیرکاران وجود دارد، خرید اقساطی یا خرید تجهیزات تعمیرگاهی دست دوم خودرو است. هرچه لوازم شما کامل‌تر باشد، طیف بیشتری از خودروها و مشکلاتشان را می‌توانید حل کنید و مشتریان بیشتری هم جذب خواهید کرد.

دسترسی گسترده

محل قرارگیری شما و دسترسی به آن هم از موارد دیگری است که باید به آن توجه کنید. هرچه دسترسی به شما راحت‌تر باشد، مشتریان بیشتری برای تعمیر خودرو به شما مراجعه خواهند کرد. معمولا تعمیرگاه‌ها در کنار چند تعمیرگاه خودرو که خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند، در گاراژ قرار می‌گیرند.

اما اگر در خیابان تعمیرگاه خود را دایر کردید، نیاز است مواردی مثل میزان عبور و مرور، جای مناسب برای قرار گرفتن خودرو، دسترسی سریع و امکان ورود به تعمیرگاه برای انواع خودروها به سادگی را درنظر بگیرید.

مجوزها

تعمیرگاه هم مثل سایر مغازه‌ها و کسب‌وکارها برای راه‌اندازی، نیاز به اخذ یک سری از مجوزهای قانونی دارند که اعتبار شما را تایید کنند. بهتر است که بعد از انتخاب مکان به سراغ اخذ مجوزها بروید. برخی از مجوزهای مهم که باید بگیرید را در ادامه ذکر کردیم:

  • تاییدیه مکان احداث تعمیرگاه توسط مراجع ذی ربط
  • جواز کسب تعمیرگاه خودرو
  • پروانه کسب تعمیرگاه خودرو

به خاطر داشته باشید که ممکن است در طی فرایند کسب این مجوزها، به جوازهای دیگری هم نیاز باشد اما اصلی‌ترین مجوزهای قانونی که نیاز دارید، همین موارد هستند. قانونی بودن کسب و کار شما، موضوع مهمی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کنید؛ چون ممکن است در آینده به شما و کسب‌وکارتان صدمه بزند.

کلام آخر

تاسیس یک تعمیرگاه می‌تواند اتفاق مثبتی باشد که در زندگی کاری هر تعمیرکاری رخ دهد. چالش‌های ذهنی خود را حل کنید و تعمیرگاه خود را ایجاد کنید. برای خرید تجهیزات تعمیرگاهی هم می‌توانید علاوه بر مراجعۀ حضوری، به سایت‌های معتبر مثل نیازمندی‌های تجاری صنعتی ایستگاه رجوع کرده و آگهی‌های مربوط به تجهیزات تعمیرگاهی خودرو را مشاهده کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا