اخبار خودرو

آیا سهمیه گازوئیل خودروهای دیزلی کاهش می‌یابد؟

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: در دوره‌های تخصیص سهمیه (دو بار در ماه) به ناوگان حمل و نقل مسافری و باری با توجه به میزان عملکرد دوره قبل آنها در برون شهر و درون شهر،  لیتراژ سهمیه محاسبه به حساب کاربری هر ناوگان تغذیه می‌شود. این سهمیه در همه جایگاه‌های عرضه کننده نفت و گاز قابل بهره برداری است.

این اظهارنظر در واکنش به گفته رئیس صنف جایگاه داران صورت گرفت که اعلام کرده بود جایگاه های سوخت از طریق سامانه سوخت، تنها به ارائه خدمات توزیع سوخت می پردازند و در این راه سختی های خود را پشت سر می گذارند.

وی گفته بود که در روزهای اخیر شاهد مشکلاتی بابت سهمیه گازوئیل خودروهای دیزلی هستیم که گاهی اعتراض مالکان خودرو را به دنبال داشته است که البته جایگاه‌داران در این مورد تصمیم‌گیر نیستند، مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد.

اخیرا اسدالله قلیزاده، رئیس صنف جایگاه‌داران کشور با بیان اینکه سیاست‌های مربوط به تعیین میزان سهمیه گازوئیل برای خودروهای دیزلی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران و سایر دستگاه‌های اجرایی تعیین می‌شود، اظهار کرد که جایگاه‌های سوخت با استفاده از سامانه هوشمند سوخت فقط ارائه خدمات توزیع سوخت را انجام می‌دهند و در این راه با سختی‌های خاص خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته وی، مالکان خودروهای دیزلی با اولین مواجهه درباره کاهش یا عدم واریز سهمیه گازوئیل به جایگاهدار مراجعه و اعتراض خود را به وی اعلام میکنند؛ در حالی‌که جایگاهدار هیچ دخل و تصرفی در موضوع ندارد و اتفاقا سیاستها در بخش گازوییل باعث زیاندهی مالک جایگاه نیز شده است. ۹۹ درصد جایگاه‌های سوخت مالکان خصوصی دارند و به هیچ وجه علاقه مند به کاهش درآمد یا زیان نیستند.

وی افزود: جایگاه‌های عرضه کننده گازوئیل با حق العمل ناچیز و محدودیت‌های فراوان مواجه هستند که عامل مهمی در زیان‌ده شدن این جایگاه‌هاست.

رئیس صنف جایگاهداران کشور در حالی است که علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در توضیح این مساله اعلام کرد: در دوره‌های تخصیص سهمیه (دو بار در ماه) به ناوگان حمل و نقل مسافری و باری با توجه به میزان عملکرد دوره قبل آنها در برون شهر و درون شهر مشخص می شود.

عملکردی که از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌های و دهیاری‌ها احصاء و مجموعاً از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اطلاعات مسافت‌های طی شده با بار و بدون بار تحویل مدیریت سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفته و براساس آن لیتراژ سهمیه محاسبه به حساب کاربری هر ناوگان تغذیه می‌شود. این سهمیه در کلیه جایگاه‌های عرضه کننده نفت گاز قابل برداشت و بهره برداری است.

نژادعلی گفت: همه مجاری عرضه در کل کشور دارای سهمیه تدارکاتی هستند که در طی روز توسط نفتکش‌ها، سوخت به مجاری عرضه منتقل و از طریق آن ناوگان حمل و نقل امکان برداشت سوخت را خواهد داشت. این سهمیه جایگاه‌ها به صورت مستمر و روزانه به آنها تخصیص یافته و در حال حاضر هیچگونه کمبود سوختی در جایگاه‌ها وجود ندارد.

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا