اخبار خودرو

امیدواری نسبت به کاهش قیمت خودروها به این زودی ها

در شرایطی که حباب قیمت ارز و سکه، به شدت بالا رفته و قیمت خودرو نیز با سرکشی خود، معاملات را به صفر نزدیک کرده است، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت کاهش قیمت خودروها را در گرو تثبیت نرخ ارز می‌داند. از طرفی با بالا رفتن تیراژ تولید و عرضه به بازار، می توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت.

اگر چه تمام این موارد به اما و اگر وابسته است، اما با این همه می‌توان امیدوار بود که با کنترل بازارهای موازی، کاهش قیمت خودروها اتفاق بیفتد.

کاهش قیمت خودروها در بازار

مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص گفته است: “با برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز و افزایش شمارگان تولید خودروسازان، به زودی متعادل‌سازی قیمت‌ها در بازار را شاهد خواهیم بود.”

وی ادامه داد: “هر چند فروشندگان خودرو قیمت‌های بالا و غیرمنطقی از خریداران طلب می‌کنند، اما بررسی قیمت‌های خودروسازان از سال ۹۷ تا پایان خرداد ماه امسال شیب صعودی بسیار ملایمی را نشان می‌دهد.”

از آن جایی که جهش‌های ثانویه قیمت خودرو مطابق با افزایش نرخ ارز بوده است، به نظر می‌رسد که با کنترل نرخ ارز، بتوان بازار خودرو و قیمت‌ها را نیز در کنترل درآورده و شاهد کاهش قیمت خودروها حداقل تا یک اندازه نسبی بود.

به زودی بانک مرکزی گام های مثبتی در جهت نرخ ارز و به ثبات رساندن آن انجام خواهد داد و جای امیدواری است که با کاهش نرخ ارز و حداقل تثبیت قیمت آن، با کاهش قیمت خودروها در بازار نیز روبرو بوده و معاملات آن از سر گرفته شوند.

کاهش قیمت خودروها

احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها

پیشتر زمزمه‌هایی از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی شنیده شد. صادقی نیارکی در این خصوص توضیح داده است: “قیمت‌های پیشتر اعلام شده شورای رقابت برای محصولات دو خودروساز بزرگ کشور سه ماهه بود و مقرر است با بررسی تورم بخشی و بازنگری قیمتی نهاده‌های تولید، قیمت‌ها منطقی سازی شود، اما تاکنون گزارش مربوطه استخراج نشده است.”

به هر ترتیب عزم جدی برای پیشبرد صنعت خودروسازی در کشور وجود دارد و مطابق گفته این مقام مسئول، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به شکلی جدی به دنبال بهبود وضعیت خودروسازی کشور است. چنان که اخیرا نیز اقداماتی جهت کاهش ارزبری و بومی سازی ساخت قطعات خودرو صورت گرفته و این مسیر تا رسیدن به قله‌های هدف، ادامه خواهد داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا