پیشنهاد سردبیرآموزش

روش‌های کاهش مصرف سوخت کدامند؟

در حال حاضر یکی از دغدغه‌های مهم مالکان خودرو در ایران و حتی سرتاسر جهان، هزینه زیاد سوخت و بالا رفتن قیمت بنزین در طول زمان است؛ در این شرایط، کاهش مصرف بنزین اهمیت بسیاری پیدا کرده و استفاده کم‌تر بنزین توسط ماشین، کمک اقتصادی بسیار زیادی به افراد می‌کند. عوامل گوناگونی در طراحی و تولید یک اتومبیل دخیل هستند که در میزان سوخت مصرفی بسیار مهم هستند؛ ولی از سوی دیگر، بعضی عوامل به طور کامل به طرز نگهداری راننده از ماشین و نوع رانندگی بستگی دارد. در این مقاله قرار است تا شما را با ۱۰ روش کاربردی برای کاهش مصرف سوخت آشنا کنیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

با سرعت استاندارد حرکت کنید

یکی از مهم‌ترین روش‌های کاهش مصرف سوخت سمند ال ایکس، کاهش مصرف سوخت پژو پارس و … حرکت در اتوبان‌ها با سرعت استاندارد به گونه‌ای که نه زیاد باشد و نه کم است. خوب است بدانید که در هر ۸ ساعتی که خودرو در طول مسیر سپری می‌کند مثلاً حرکت با ۸۰ کیلومتر به‌جای ۸۸ کیلومتر مصرف بنزین ماشین به حد قابل توجهی کم می‌شود.

کارکرد موتور هنگام توقف

یک از روش‌های کاهش مصرف سوخت ساینا و کاهش مصرف سوخت پراید ۱۳۱ و سایر خودرو‌های ایرانی این است که خودرو را در زمان ایست خاموش کنید؛ یعنی درست زمانیکه که موتور روشن، ولی ماشین در حال حرکت نیست. از این رو زمان توقف طولانی پشت چراغ قرمز، کنار خیابان یا هنگامی که منتظر شخصی هستید؛ حتماً سعی کنید موتور ماشین‌تان را خاموش کنید. همین‌طور برای گرم‌کردن درجای موتور، زیادتر از ۱ دقیقه زمان نگذارید که بیشتر از این زمان باعث هدر رفتن بنزین می‌شود.

نکته: بعضی از خودرو‌های جدید دارای سیستم Stop Start هستند که این سیستم در زمان توقف، موتور خودرو را به صورت اتومات خاموش می‌کنند.

روغن موتور مناسب استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین روش‌های کاهش مصرف سوخت کوییک، کاهش مصرف سوخت تیبا و… میزان استاندارد روغن موتور است. مورد دیگری که برای کاهش سوخت باید به آن اشاره کرد که دو تا سه درصد باعث کاهش مصرف سوخت خودرو می‌شود روغن موتور مناسب است. به‌طور مستمر میزان غلظت روغن موتور ماشین‌تان را طبق اعلام کمپانی سازنده چک کنید تا در صورت زیاد یا کم بودن آن، متوجه موضوع شوید و مقدار استاندارد آن را تنظیم کنید.

در زمان توقف پا روی ترمز قرار ندهید

یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین راه‌ها جهت کاهش مصرف سوخت پراید یورو ۴، قرار ندادن پا روی پدال ترمز خودرو هنگام توقف است. این کار بی‌جهت، چیزی حدود ۳۵ درصد میزان استفاده سوخت خودرو را افزایش می‌دهد که خود، رقمی بسیار زیاد و باورنکردنی است. علاوه بر این مورد، نگه‌داشتن پا روی پدال باعث می‌شود تا سرعت‌فرسایش لنت ترمز زیاد شود.

تنظیم موتور

این نکته را باید بدانید که مصرف سوخت اتومبیلی که موتور آن تنظیم نیست، چیزی حدود ۴ درصد افزایش خواهد داشت. در تشخیص ایراداتی که احتمال دارد تنظیمات پیشرانه خودرو داشته باشد، کلیه معیار‌های کارکرد موتور و همچنین وضعیت سنسور‌ها می‌بایستی چک شوند و تک‌تک ایراد‌ها برطرف شود تا مصرف سوخت کم شود.

نکته: یکی از عللی که اتومبیل شما، برچسب تأییدیه از معاینه فنی نمی‌گیرد؛ مصرف بنزین بالای آن و تنظیم نبودن موتور است.

از دست ندهید: صدای انفجار از اگزوز خودرو

تنظیم فرمان

این مورد نیز در کاهش مصرف سوخت ال نود، کاهش مصرف سوخت اچ سی کراس و سایر اتومبیل‌ها بسیار مهم است. در فصل‌های سر اگر از چاله‌هایی که در مسیر وجود دارد عبور کنید، باعث می‌شود تا فرمانتان از حالت تنظیم بودن خارج شود و حتی تا ده درصد هم مصرف سوختتان را بالا ببرد.

طریقه فهمیدن نامیزان بودن فرمان: اگر زمانیکه با خودرو رانندگی می‌کنید فرمان بی‌دلیل به سمت چپ یا راست انحراف پیدا کند، یا زمانیکه در حال رانندگی در مسیر صاف هستید ولی غربیلک فرمان مستقیم قرار نگرفته است، نشان از نامیزان بودن فرمان خودروی شماست.

کاهش مصرف سوخت 

 فشار باد تایر‌ها

تنظیم نادرست فشار باد لاستیک تأثیر مستقیمی در افزایش مصرف سوخت و همچنین‌فرسایش سریع آج لاستیک دارد؛ به همین خاطر توصیه ما به شما این است که فشار باد لاستیک‌هایتان را به صورت مرتب چک کنید و باد را همیشه در حالت استاندارد خود قرار دهید.

میزان فشار باد تایر استاندارد برای هر اتومبیلی، توسط کمپانی سازنده با برچسبی که روی رکاب خورده است، تعیین شده؛ ولی در زمستان به خاطر تغییرات آب و هوایی که اتفاق می‌افتد، بهتر است که مقدار باد لاستیک را کمی کم کنید.

شتاب‌گیری و ترمز سریع

اگر در سرعت بالا سریع ترمز کنید، یا یک باره تصمیم بگیرید که شتاب زیادی به خودرو وارد کنید، مصرف سوختتان بالا خواهد رفت. در این موقعیت مصرف سوخت بالا می‌رود تا خودرو دستور یهویی و عجیب راننده را عملی کند. پس سعی نکنید که این کار را انجام دهید چرا که باعث می‌شود علاوه بر هزینه ینزین هزینه تعمیرات هم به ماشینتان وارد کنید.

درب باک بنزین را بررسی کنید

خودرویی که درب باک بنزین ندارد یا دارای درب باک معیوبی است، دو مورد از علل عدم کاهش مصرف سوخت هستند و اغلب، این ایراد از طریق روشن‌شدن چراغ چک ترمز اطلاع‌رسانی می‌شود. همینطور درب باکی که ایراد دارد، به خاطر خارج شدن بخار‌های مضر بنزین در هوا به محیط زیست صدمات جبران ناپذیر زیادی می‌رساند.

 وزن خودرو

هر چقدر که وزن خودرو زیادتر باشد، میزان استفاده سوخت هم به طبع آن زیاد می‌شود. در چنین شرایطی اگر ماشین را سنگین کنید، احتمال خیلی زیادی می‌رود هر ۴۵ کیلومتر یک تا دو درصد مصرف سوخت ماشین بالا برود. پس از سنگین کردن بی‌مورد ماشین پرهیز کنید.

پایان‌بندی

در پایان به عنوان ماحصل این متن به برخی از راهکار‌های کاهش مصرف سوخت اشاره می‌کنیم که با انجام دادن این موارد، تا حدود زیادی می‌توانید به پایین اوردن مصرف بنزین ماشین خود کمک کنید. کاهش مصرف سوخت با دیاگ یکی از راه‌کار‌های عمده‌ای است که می‌توانید به کمک آن تا حدود زیادی مصرف سوختتان را کم کنید. شمع معیوب یا دارای ایراد ماشین باید تعویض شود. از سالم بودن سنسور‌ها به ویژه سنسور اکسیژن اطمینان حاصل کنید. سیستم سوخت‌رسانی اتومبیل‌تان را چک کنید. کثیف بودن انژکتور‌ها مصرف سوخت را بالا می‌برد. به صورت ناگهانی شتاب خود را را بالا نبرید و پدال گاز را تا انتها فشار ندهید. پدال گاز را آرام فشار دهید چرا که این کار سبب کاهش مصرف سوخت خودرو می‌شود. ماشین‌تان را در پارکینگ‌های سرپوشیده پارک کنید. از روغن موتور و ویسکوزیته خوب برای ماشین‌تان استفاده کنید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این نکات در کاهش مصرف سوخت خودرو به کارتان بیاید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا