پیشنهاد سردبیرآموزش

کمپرس موتور چیست + نحوه رفع کمپرس موتور

کمپرس در لغت به معنای تراکم می باشد و کمپرس موتور در اصطلاح، به موجی از هوای فشرده گفته می شود که در موتور خودرو نیاز است و حتی در برخی از مواقع، امکان دارد این تراکم هوای فشرده، مشکل ساز شود.

به زبان دیگر، کمپرس موتور به خروج بخار روغن از درب موتور اتومبیل اطلاق می گردد؛ کمپرس و فرستادن هوای اضافی به کارتر، یا محفظه روغن، موجب می گردد که روغن از سیستم تهویه کارتر، عبور کند و وارد محفظه احتراق شود. که این روند، می تواند به مرور موجب به روغن سوزی افتادن موتور شود.

کمپرس، یکی از مرحله های کاری تمام موتور های احتراق داخلی می باشد که هم در طراحی موتور بسیار حائز اهمیت است و هم در خرابی موتور تاثیر گذار است. نشت تراکم یا کمپرس، اشکالات فراوانی برای موتور خودرو ایجاد می نماید که در ادامه بیشتر خواهیم گفت.

فرآیند کمپرس موتور

کمپرس در موتور خودرو، عامل ترکیب سوخت و هوا در پیستون می باشد که در محفظه احتراق اتفاق می افتد. اگر کمپرس و هوای اصلی از جای اصلی خود جا به جا شود، نقص ها و مشکلاتی را برای خودرو ایجاد خواهد نمود. چنانچه در پیستون، به هنگام احتراق، نیروی حاصل از این عمل به خارج درز پیدا کند در اصطلاح چنین گفته می شود که موتور خودرو دارای نشتی کمپرس شده است؛ که این مسئله موجب بوجود آمدن دو مشکل عمده خواهد شد.

  • کاهش نیروی تولیدی موتور
  • بروز مشکل در ناحیه، به دلیل نشت نیرو به ناحیه جدید
کمبود کمپرس موتور

دلایل کمپرس موتور خودرو چیست

برخی از دلایل کمپرس خودرو از جمله موارد زیر می باشد که به ۴ دلیل اصلی این موارد اشاره کرده ایم.

۱- ضعیف شدن رینگ پیستون

کمپرس موتور از بغل رینگ، موجب می شود که رینگ پیستون ضعیف گردد که به مرور زمان موجب روغن سوزی خودرو می گردد.

۲- گرفتگی سیستم تخلیه فشار درونی

در واقع همان جرم گرفتگی و تجمع رسوبات در کانال های روغن می باشد. که کمپرس سیلندر به آب و کمپرس سیلندر به سیلندر از جمله مواردی هستند که این ایرادات را ایجاد می کنند.

۳- قفل شدن رینگ پیستون

این نقص در واقع در پی کربن ناشی دور رینگ پیستون را که تجمه شده است ایجاد می کند که نمی گذارد رینگ باز و بسته گردد.

۴- از آب بندی خارج شدن سوپاپ ها

این اتفاق که کمتر رخ می دهد، گذر کمپرس از ناحیه سوپاپ ها خواهد بود زیرا تا خراب شدن سوپاپ ها و بررسی عیوب آن ها، و عیب هایی که در سیلندر موجود است، بررسی گردد، منجر به باز کردن و بازدید از بقیه قسمت ها از جمله سوپاپ خواهد شد.

اقسام کمپرس موتور در خودرو

در این جا قصد داریم به بررسی انواع کمپرس موتور خودرو بپردازیم.محصولات مرتبط به موتور: احیاگر موتور نانو سرامیک زادو

کمپرس از بغل رینگ

اندازه گیری کمپرس موتور

چنانچه کمپرس موتور خودرو از بغل به سمت پایین درز پیدا کند، منجر به کم توانی خودرو خواهد شد که این نقص، علت های متفاوت و مختلفی خواهد داشت که غالبا ضعیف شدن و یا شکست رینگ از مابقی نواقص، شایع تر خواهد بود. علت اصلی این اتفاق، ضعیف یا شکسته شدن رینگ می باشد. رد شدن کمپرس از رینگ می تواند موجب روغن سوزی در موتور نیز بشود زیرا، هنگامی که رینگ نتواند آب بندی مناسبی انجام دهد نمی تواند روغن چسبیده به دیواره را جمع آوری نماید.

علاوه بر این، کمپرس، و هوای گرم رد شده به سمت کارتل موجب بخار شدن روغن می گردد. یکی از نشانه های رد شدن کمپرس، روغن سوزی پیشرانه،و کم شدن سطح روغن، خواهد بود حتی اگر دود خروجی از اگزوز آبی نباشد می توان با دیدن شمع ها و بررسی آن ها، پی به روغن سوزی برد.

حل مشکل کمپرس از بغل رینگ

برای حل کردن این مورد، می بایست نیم موتور باز شده و تعویض رینگ و پیستون ها و بوش سیلندر در دستور کار قرار گیرد.

کمپرس سیلندر به آب

لازم به توضیح است که بگوییم که مجرای خنک کننده سیلندر و بلوک سیلندر، بر روی هم واقع شده اند و واشر سر سیلندر، موجب پیشگیری از نشت آب می شود. اما با نیم سوز شدن و بروز نقص یا سوختن واشر سر سیلندر، ممکن است مجاری آب، دچار نشتی شده که این امر می تواند موجب ورود آب به سیلندر گردد و با سوختن آب، دود غلیظی به رنگ سفید از اگزوز خارج شود و چنانچه آب با ضد یخ مخلوط شده باشد، این دود غلیظ تر نیز می شود و با نشستن روی شمع در روشن نمودن اتومبیل، اختلال ایجاد گردد.

علاوه بر این، با ترکیب آب و روغن اشکالات زیاد دیگری نیز ایجاد می کند که مهم ترین و بزرگترین آن، ورود کمپرس موتور به سیستم خنک کاری است که سبب بالا رفتن دمای آب و از کار افتادن فن ها می گردد.

راه حل کمپرس سیلندر به آب

تعویض واشر سر سیلندر، بهترین و مناسب ترین و در عین حال تنها ترین راه حل این معضل در موتور خواهد بود.

کمپرس سیلندر به سیلندر

این اتفاق و نقص در واقع در اثر خرابی واشر سر سیلندر ایجاد می شود که سبب این می شود که کمپرس موتور به میزان بسیار زیادی از واشر سر سیلندر عبور کند و کمپرس و تراکم هوای فشرده موتور، از یک سیلندر، در در آن، انفجار رخ داده است به سیلندر کناری که در حال مکیدن دود است، ورود پیدا کند و موجب کاهش و کم شدن توان موتور و بالا رفتن صدای کارکرد شود.

کمپرس از سوپاپ ها

این نقص یعنی، عبور کمپرس از سوپاپ به نسبت بقیه موارد کمتر اتفاق خواهد افتاد همان گونه که می دانید سوپاپ محل ورود مخلوط سوخت و هوا و خروج گاز ها می باشد حال، چنانچه سوپاپ کار خود را به نحو صحیح، انجام ندهد و به درستی عمل نکند، امکان دارد که مخلوط سوخت و هوا از محفظه بیرون شود. که در این صورت دو حالت اتفاق خواهد افتاد اول اینکه، اگر، نشتی از ناحیه سوپاپ دود باشد داخل اگزوز، صدای تاپ تاپ شنیده می شود. و دوم اینکه، اگر نشتی از ناحیه سوپاپ هوا باشد، در خودرو های کاربراتوری، موجب حالت عطسه و در خودرو های انژکتوری، کیفیت مخلوط سوخت و هوا را پایین می آورد و موجب کارکرد نا صحیح موتور می شود.

شیوه اندازه گیری کمپرس موتور خودرو

در ابتدا باید به اقدامات لازمی که در ابتدا می بایست برای کمپرس گیری انجام داد بپردازیم که در زیر خواهیم گفت.

  1. اولا باتری خودرو باید برای زدن چند استارت شارژ کافی و لازم را داشته باشد.
  2. ثانیا برای آنکه پمپ بنزین و نیز جرقه زدن شمع ها را از کار بیاندازیم، سوکت رله دوبل خودرو را آزاد می کنیم.
  3. ثالثا برای برخی از خودرو ها سفارش شده خودرو کاملا سرد باشد تا به سبب وجود حداقل لقی بین پیستون و سیلندر تست مورد نظر، نشتی در تراکم را بهتر نشان دهد.

روش کمپرس گیری با کمپرس سنج

در خودرو های ۴ سیلندر روش کمپرس گیری به این نحوه می باشد.

  • نخست شمع هر چهار سیلندر را باز کرده و شیلنگ رابط کمپرس سنج را به محل بستن شمع مرتبط می کنیم(در انتهای برخی شلنگ ها، رزوه ایی است که تا اینکه جای شمع پیچ شود ما بقی دارای لاستیک مخروطی شکل هستند تا در جای شمع قرار داده شوند.
  • سپس دریچه گاز را به طور کامل باز میگذاریم
  • بعد از آن شروع به استارت زدن می کنیم و تا جایی که عقربه کمپرس سنج از آن حد بالاتر برود، عدد به دست آمده از کمپرس سیلندر مورد نظر را یادداشت نموده و به شیوه بالا کمپرس گیری را برای دیگر سیلندر ها نیز انجام خواهیم داد.
  • در ادامه، اگر، کمپرس موتور گرفته شده، مقداری بیشتر از رنج استاندار آن به دست بیاید این نشان دهنده روغن سوزی در موتور می باشد که نه از ضعیف بودن رینگ بلکه از خرابی کاسه نمد ساق سوپاپ ایجاد شده است.
  • نکته :باید دانست، هر چه عدد به دست آمده کمپرس به دست آمده کمتر از رنج مجاز باشد، بیان گر و نشان دهنده ضعیف بودن رینگ ها و نشتی در سوپاپ ها و یا سوختن واشر سر سیلندر می باشد.
  • چنانچه کمپرس به دست آمده برای سیلندر ها ۲ و ۳ کمتر از حد استاندارد بود و مقدار عددی نزدیک به هم داشته باشند احتمالا واشر سر سیلندر به نحوی سوخته که محفظه هر دو سیلندر به هم راه پیدا کرده است.

همین طور بخوانید: بهترین روش رسوب زدایی موتور خودرو

علل کم بودن کمپرس موتور چیست

علت های کم بودن کمپرس موتور می تواند یکی از دلایل زیر باشد.

  1. ممکن است به دلیل ساییدگی و یا شکستگی رینگ ها باشد و یا ممکن است سیلندر حالت اصلی خود را از دست داده باشد.
  2. ممکن است که سوپاپ ها درست آب بندی نشده باشند باید گفت که، زمانی که سوپاپ ها، نو و سالم باشند، یا به علت دوده و جرم گرفتن در تکیه گاه خود درست جزم نشوند، کمپرس خارج خواهد شد.
  3. چنانچه فنر سوپاپ ها شکسته و یا فنر قابلیت و حالت فنریت خود را از دست داده باشد و قادر نباشد سوپاپ ها را به موقع باز و بسته کند، این اتفاق خواهد افتاد.
  4. سائیدگی تایپیت ها، بادامک ها، و چرخ دنده ها، موجب کم شدن کمپرس موتور می شود که باید به وسیله دستگاه کمپرس سنج همه سیلندر ها را از طریق محفظه شمع آزمایش و بررسی نمود.

دلیل نبودن کمپرس در موتور خودرو

چنانچه موتور خودرو میزان نباشد، منجر به نبودن کمپرس در موتور خواهد شد. به این معنی که، نیروی محرکه و پیشرانه خودرو کم است و در برابر گازی که داده می شود هیچ شتابی ندارد و در این حالت، مصرف سوخت نیز افزایش خواهد یافت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا