رپرتاژ

کنتاکتور زیمنس

کنتاکتور، یک نوع دستگاه کلید زنی است که از آن برای خاموش و روشن کردن یک مدار الکتریکی استفاده می‌شود.

کنتاکتورها شبیه به رله هستند با این تفاوت که در مدارها یا دستگاه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که ظرفیت تحمل جریان بالاتری دارند. در کنتاکتورها، عمل قطع و وصل کردن جریان به وسیله‌ی یک بوبین یا سیم‌پیچ انجام می‌شود.

اجزای کنتاکتور

کنتاکتور مجموعه‌ای از چند کنتاکت است. این کنتاکت‌ها به دلیل توانایی باز و بسته شدن سریع، ظرفیت تحمل بارهای بزرگتر را دارند. کنتاکتورها بیشتر به همراه موتورهای الکتریکی استفاده می‌شوند.

کنتاکتورها قابلیت پوشش جریان‌ها و ولتاژهای گسترده‌ای را دارند. و در اندازه‌های متنوعی در بازار موجودند. استفاده‌ی اصلی از کنتاکتورها در کنترل قوس الکتریکی در زمان قطع موتورهای الکتریکی با جریان بالاست.

قطعات کنتاکتورها

قطعات اصلی کنتاکتور شامل ترمینال‌های خروجی و ورودی، کنتاکت‌های ثابت و متحرک، حامل کنتاکت‌های ثابت و متحرک، صفحه‌ی نصب قطعات، بوبین، بخش کنترل جرقه، مدار فرمان اتوماتیک و هسته است.

بدنه‌ی اصلی کنتاکتور، یک الکترومغناطیس متحرک است و تعدادی کنتاکت عایق که همراه آن جابجا می‌شوند. با عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ‌ها، کنتاکت‌های متحرک به کنتاکت‌های ثابت فشار می‌آورند و آن‌ها کشیده می‌شوند. درصورتیکه ولتاژ جریان از حد مشخصی کمتر شود، کنتاکت‌ها از هم جدا می‌شوند. برای هر کنتاکتور باید یک مدار کنترل درنظر گرفت. مدار فرمان ممکن است یک کلید فرمان یا یک دکمه‌ی خاموش و روشن (Stop/Start) باشد. این کلیدها مانند یک کلید معمولی عمل می‌کنند.

مزایای استفاده از کنتاکتور

استفاده از کنتاکتور می‌تواند از راه افتادن دوباره ماشین‌هایی که در اثر قطع ناگهانی برق از کار افتاده‌اند جلوگیری کند که این امر می‌تواند از بروز خطرات بسیاری جلوگیری کند. همچنین با استفاده از کنتاکتور می‌توان دستگاه را از چندین محل قطع و وصل کرد و درصورت تنظیم و برنامه ریزی درست، سرعت قطع و وصل آن نیز قابل تنظیم است همچنین می‌توان کنتاکتورها را به سیستم PLC نیز متصل کرد.

کنتاکتور زیمنس

یکی از تولیدکنندگان معروف و بااعتبار جهان، شرکت زیمنس است. این شرکت در سال ۱۹۴۷ شروع به کار کرده و امروزه یکی از شرکت‌های چند ملیتی شناخته شده در اروپاست. تولیدات این شرکت اکنون در دسته‌های تجهیزات مخابراتی و نورپردازی، لوازم خانگی، قطار، تجهیزات تولید برق، سیستم‌های خودکارسازی، اتوماسیون صنعتی، تجهیزات پزشکی و سامانه‌های اعلام حریق قرار می‌گیرند.

یکی از محصولات پرتقاضای این شرکت، کنتاکتور زیمنس است. کنتاکتورهای زیمنس در انواع مختلف و دارای ویژگی‌های متنوعی هستند. این شرکت با تهیه‌ی سبد کاملی از انواع کنتاکتور، می‌تواند برای عملیات کلیدزنی، کنتاکتور مناسبی را فراهم کند. این محصولات تقریباً هر نیازی را از لحاظ تنوع و گستره‌ی عملکرد برطرف می‌کند. موتورهای سوئیچینگ می‌توانند این کنتاکتورها را با انعطاف پذیری بالا استفاده کنند. مقیاس پذیری دستگاه‌ها و لوازم جانبی و همچنین انتخاب فناوری اتصال، مانند نصب ساده بدون ابزار و بدون خطا با استفاده از فن آوری قفس فنر، شما را در راه اندازی سیستم مورد نظرتان یاری می‌کند.

کنتاکتورهای قدرت برای موتورهای سوئیچینگ

مورد استفاده‌ی اصلی این کنتاکتورها کلیدزنی درایوها و موتورهای الکتریکی است. این کنتاکتورها یک محصول کلاسیک با یک اصل کاربردی قدیمی ساخته می‌شوند که برای دهه‌ها اساس تولید آن‌ها بوده است: کنتاکتورها متخصص عمومی‌برای موتورهای سوئیچینگ هستند. چه موتورهای سوئیچینگ معمولی موتورهای با اثربخشی بالا باشند چه معکوس یا ستاره-دلتا از کمترین تا بیشترین محدوده قدرت، چه پیچ کلاسیک یا اتصال با استفاده از فناوری قفس فنری یا کنترل دیجیتال مستقیم، کنتاکتور زیمنس می‌تواند همه‌ی این کارها را انجام دهد.

انواعی از کنتاکتورهای زیمنس نیز ارائه شده که وظایف کلیدزنی دیگری را نیز برای مصارف خاص انجام می‌دهند.

کنتاکتورهای قدرت از خانواده‌ی SIRIUS 3RT هستند. قدرت این سری کنتاکتورها متنوع بوده و دارای گستره‌ی ۳ تا ۲۵۰کیلو وات است. همچنین گستره‌ی جریان این کنتاکتورها بین ۷ تا ۵۰۰ آمپر متغییر است.

ازجمله کاربردهای این کنتاکتورها می‌توان به کلیدزنی، راه‌اندازی موتورهای الکتریکی، بانکهای خازنی و تجهیزات اتوماسیون صنعتی، تعویض بارهای مقاومت، قطع و وصل کردن بارهای ترکیبی در سیستم‌های توزیع، انتقال سیستم در زمان استفاده از منبع برق جایگزین اشاره کرد.

این کنتاکتورها از بخش‌های جداگانه‌ای ساخته شده‌اند که امکان تعمیر و نگهداری و نصب جز به جز و آسان آن‌ها را فراهم می‌کند. ابعاد این قطعات مناسب قرارگیری در انواع تابلو برق است.

ویژگی‌های کنتاکتور زیمنس

کنتاکتورهای زیمنس دارای کننترل سیم پیچ‌های الکترونیکی است. این ویژگی، اتلاف انرژی ذاتی را به میزان ۹۲% کاهش می‌دهد.

درمقایسه با تغذیه کننده‌های معمولی، اتلاف ذاتی برای آغازگر جزئی این کنتاکتور، تا ۸۰% با استفاده از کاهش‌دنده‌ی نقاط ارتباط و نظارت بر جریان حالت جامد، کاهش یافته است.

استارتاب این کنتاکتور بسیار نرم بوده و از مدارهای بای‌پس جریان هوشمند و یکپارچه استفاه می‌کند. این عملکرد، اتلاف قدرت را در جریان عملیات تا ۹۲% کاهش می‌دهد.

به علاوه، این کنتاکتورها نسبت به تماس، امن هستند و قابلیت انعطاف بالایی دارند. به این معنا که تمامی تجهیزات جانبی کنتاکتورها برای تمام مدل‌ها قابل استفاده‌اند. برای مثال می‌توان تجهیزات جانبی کنتاکتورهای سه پل را برای مدلهای چهارپل استفاده کرد.

علاوه بر این مزایا، استفاده از نقره و تنگستن به جای پلاتین است که به دلیل تحمل بالا دربرابر شدت جریان‌های بالا، تعداد وصل و قطع شدن کنتاکتور را نسبت به نمونه‌های دیگر افزایش می‌دهد. همچنین، از آنجا که فاکتورهای مقدار ولتاژ، جریان اسمی و تعداد دفعات قطع و وصلی می‌تواند بر عمر کنتاکتور اثرگذار باشد، این محصولات با استاندارهای بالایی طراحی شده‌اند که آن‌ها را دربرابر عوامل خرابی همچون شدت جریان بالا، نوسانات جریان، شرایط آب و هوایی نامساعد و سایر عوامل مخرب مقاوم کرده است.

از آنجا که زیمنس از برندهای پرمصرف صنایع الکترونیکی در جهان و ایران است، درصورت نیاز، می‌توان تجهیزات جانبی متناسب با کنتاکتور زیمنس ازجمله تیغه‌ها، کنتاکت‌های کمکی نصب از رو و بغل، تایمر الکترونیکی و پنوماتیکی، اینترلاکی مکانیکی، نویزگیر، قفل الکترومکانیکی و سایر قطعات مورد نیاز را به راحتی برای آن‌ها تهیه نمود.

از آنجا که موتورهای الکتریکی در صنایع و برای مقاصد گوناگون بسیار پرکاربردند، استفاده از کنتوکتورها درکنار آن‌ها اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل استفاده از کنتاکتورهای با کیفیت بالا می‌تواند در کنترل کار این موتورها تأثیرگذار بوده و آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری کند. یکی از برندهای شناخته شده به واسطه‌ی تولید محصولات الکترونیکی باکیفیت، شرکت زیمنس آلمان است که استفاده از کنتاکتورهای این شرکت می‌تواند به صرفه و مناسب باشد.

همچنین جهت خرید کنتاکتور زیمنس و یا مشاهده قیمت های این کنتاکتور ها به سایت coopl.ir مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا