آموزشپیشنهاد سردبیر

علل گرم نکردن بخاری خودرو + سوالات متداول

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است رانندگان وسایل نقلیه با آن مواجه باشند، گرم نکردن بخاری خودرو است. این معضل به خصوص در هنگام ورود به فصل‌های سرد بیش از پیش حس می‌شود. به این ترتیب، دارندگان وسایل نقلیه برای آسایش خود و سایر سرنشینان در فصل‌های سرد سال باید مشکلات بخاری خودروشان را رفع نمایند. جهت این امر لازم است ابتدا علل گرم نکردن بخاری خودرو تشخیص داده شده و در ادامه این مشکل با از بین بردن این علت‌ها رفع گردد. با توجه به این که مشکل گرم نکردن بخاری خودرو یکی از مشکلات اساسی بسیاری از اتوموبیل‌داران است، در این جا قصد داریم رایج‌ترین دلایل آن را بیان کرده و راه‌هایی هم برای رفع آن‌ها ارائه دهیم. اگر چه در چنین مواقعی مراجعه به افراد متخصص می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد، اما در برخی موارد علت گرم نکردن بخاری خودرو زیاد پیچیده نیست و شاید خودتان هم بتوانید آن را برطرف نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیش‌تر با این علت‌ها آشنا شوید.

مهم‌ترین علل گرم نکردن بخاری خودرو کدام‌اند؟

همان طور که گفتیم، بخاری خودروها ممکن است به دلایل گوناگونی به خوبی کار نکرده و با مشکل مواجه باشند. گاهی اوقات شما می‌بینید با روشن کردن بخاری نه تنها خودرتان گرم نمی‌شود، بلکه بادی سرد هم به سمت داخل ماشین هدایت می‌کند. در برخی موارد هم بخاری ماشین کار می‌کند، اما شدت لازم را ندارد و به راحتی شما متوجه می‌شوید که این تمام قدرت یک بخاری سالم نیست. در این گونه موارد حتما بخشی از سیستم بخاری خودرو شما آسیب دیده است و باید هر چه زودتر به فکر رفع این مشکل باشید. وجود ایراد در بخاری هم می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. در این قسمت تعدادی از مهم‌ترین و رایج‌ترین علل گرم نکردن بخاری خودرو را برای شما بیان می‌کنیم تا آن‌ها را چک کرده و متوجه مشکلی بخاری ماشین‌تان بشوید. با اهمیت‌ترین این علل که بیش‌تر در خودروها مشاهده می‌شوند، شامل موارد زیر هستند.

وجود ایراد در ترموستات بخاری خودرو

از جمله رایج‌ترین علل گرم نکردن بخاری خودرو می‌توان به خرابی و آسیب دیدگی ترموستات آن اشاره نمود. ترموستات یکی از اجزای مهم بخاری خودرو است که وظیفه کنترل عبور و مرور آب سرد را برعهده دارد. به عبارتی، زمان‌هایی که دمای موتور تا حد زیادی بالا رفته و نیاز به خنک کردن آن وجود داشته باشد، ترموستات اجازه گرد آب را می‌دهد تا دما به سطح مناسب برسد. این وظیفه ترموستات است که بداند در چه زمانی باید راه آب را باز کرده و چه زمانی آن را ببندد و این کار را هم با اندازه گیری دمای آب انجام می‌دهد. برخی مواقع ممکن است ترموستات دچار آسیب شده و نتواند به خوبی کنترل ورود و خروج آب به سیستم را انجام دهد. برای مثال، ممکن است ترموستات کلا باز بماند و آب سرد پیوسته در موتور گردش کند. همین موضوع باعث می‌شود که بخاری شما نتواند به خوبی فرآیند تولید گرما را انجام دهد. در این گونه موارد لازم است ترموستات تعمیر شده یا تعویض گردد.

آسیب دیدگی رادیات بخاری

از جمله دیگر علل گرم نکردن بخاری خودرو می‌توان به آسیب دیدگی رادیات اشاره نمود. رادیات قطعه مهمی در سیستم بخاری خودرو است که هوای گرم را به محیط داده و این هوا توسط فن به فضای داخل کابین خودرو شما هدایت می‌شود. اگر رادیات نتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد، هوایی سرد یا نه چندان گرم وارد خودرو خواهد شد. مهم‌ترین آسیب‌هایی هم که باعث از کار افتادن رادیات یا کاهش بازدهی آن می‌شوند شامل سوراخ شدن آن یا گرفتگی رادیات می‌باشند. در صورتی که رادیات سوراخ شده باشد، شما با یک بررسی مناسب می‌توانید متوجه این موضوع بشوید. اگر سوراخ رادیات کوچک بوده و امکان تعمیر آن وجود داشته باشد که باید این کار را انجام دهید. در غیر این صورت نیاز به تعویض آن وجود دارد. هم چنین گاهی اوقات ممکن است رادیات دچار گرفتگی شده و در نتیجه نتواند به خوبی گرما را محیط بیرون بدهد. در این گونه موارد هم باید از مواد جرم‌گیر مخصوص رادیات استفاده نمود.

گرم نکردن بخاری خودرو

کاهش سطح مایع خنک ‌کننده یا هوا گرفتگی سیستم بخاری

گاهی اوقت هم ممکن است اجزای مهم بخاری خودرو شما مانند ترموستات و رادیات سالم باشند، اما سیستم دچار هوا گرفتگی شده باشد. همین موضوع دلیل خوب کار نکردن بخاری خواهد بود. در این گونه موارد معمولا سطح آب موجود در موتور کاهش یافته و به جای آن هوا وارد سیستم می‌شود. این مشکل می‌تواند به دلیل نشتی در قسمتی از سیستم بخاری به وجود آمده باشد که در نهایت سطح مایع بخاری کاهش یافته و سیستم دچار هوا گرفتگی شود. بنابراین، در اولین مرحله باید سعی شود که محل نشتی مایع خودرو را پیدا کرده و آن را برطرف کرد. در ادامه هم هواگیری سیستم بخاری را انجام داد تا خاری اتوموبیل‌تان کارکرد مناسب خود را به دست اورد.

ایجاد مشکل و جمع شدن رسوب در شلنگ‌های انتقال دهنده آب

بخش مهمی از سیستم بخاری خودرو شما را لوله ها و شلنگ‌هایی تشکیل می‌دهند که وظیفه انتقال آب از بخش‌های مهم بخاری به یک دیگر را برعهده دارند. یکی از مهم‌ترین علل گرم نکردن بخاری خودرو هم می‌تواند وجود مشکل در همین شلنگ‌ها باشد. با توجه به وجود ناخالصی ها در آب و مایع خنک کننده سیستم بخاری، کم کم این مواد در این لوله‌ها رسوب کرده و آن‌ها را دچار گرفتگی می‌کنند. در نتیجه امکان انتقال آب گرم به خوبی وجود نداشته و بخاری هم نمی‌تواند خوب کار کند. یا این که امکان عبور مقدار کمی مایع خنک کننده از طریق این شیلنگ‌ها وجود خواهد داشت و بخار آن بازدهی مناسب خود را ندارد. به این ترتیب، باید شیلنگ‌های بخاری را چک کنید و در صورت وجود مشکل با تمیز کردن لوله‌ها یا تعویض شیلنگ‌ها، آن را برطرف نمایید.

خراب شدن واتر پمپ موتور

در صورتی که مشاهده می‌کنید کارکرد بخاری ماشین‌تان در سرعت‌های بالا و هنگام که دور موتور زیاد است، خوب بوده و با پایین آمدن سرعت و دور موتور کارکرد بخاری دچار ضعف می‌شود، به احتمال زیاد مشکل از واتر پمپ موتور خواهد بود. دلیل آن هم ضعیف شدن واتر پمپ به دلیل جمع شدن رسوبات یا خورده شدن پره‌های آن می‌باشد. با توجه به این که علائم گرم نکردن بخاری خودرو در هنگام خرابی واتر پمپ تقریبا واضح است، در این گونه موارد باید نسبت به بررسی این قسمت و رفع مشکل اقدام کنید.

از کارافتادن فن بخاری

یکی دیگر از علل گرم نکردن بخاری خودرو از کار افتادن فن‌های آن می‌باشد. در این گونه موارد با وجود سالم بودن همه قطعات موجود در سیستم بخاری، شما هیچ گونه باد گرمی را در کابین خودروتان مشاهده نمی‌کنید. زیرا فن‌ها از کارافتاده و نمی‌توانند گرمای رها شده توسط رادیات را به داخل کابین انتقال دهند. معمولا در هنگام خراب شدن فن‌ها شما به راحتی می‌توانید متوجه مشکل شوید. زیرا هیچ گونه بادی به سمت داخل حرکت نمی‌کند یا قدرت این باد گر خیلی ضعیف است. در صورتی که فن بخاری شما مشکل پیدا کرده باشد می‌توانید آن را به برق‌ کارهای خودرو نشان دهید. به احتمال زیاد با رفع این مشکل، ایراد گرم نکردن بخاری ماشین‌تان برطرف خواهد شد.

وجود ایراد در تنظیمات سیستم بخاری

برخی مواقع هم ممکن است تمام سیستم بخاری به درستی کار خودشان را انجام بدهند، اما به دلیل ایراد در بخش تنظیمات شما نتوانید دستور خود را به سیستم بخاری منتقل کنید. زیرا در خودروهای جدید سیستم‌های بخاری به صورت الکترونیکی کار می‌کنند و شما با فشردن دکمه‌هایی می‌توانید انتخاب کنید که از بخاری یا کولر خودروتان استفاده کرده و هم چنین دما و میزان شذت گرما را هم به همین صورت تعیین می‌کنید. در صورتی که این بخش دچار مشکل شده باشد، دستورات شما به درستی دریافت و اجرا نخواهند شد. در خودروهای قدیمی‌تر هم که تغییرات کولر به بخاری یا تنظیم درجه به صورت دستی انجام می‌گرفت هم امکان مشاهده این گونه مشکلات وجود دارد.

جهت محافظت از سیستم بخاری خودرو چه باید کرد؟

در بخش‌های قبل مهم‌ترین علل گرم نکردن بخاری خودرو را برای ما بیان کردیم. اما باید بدانید که توجه به یک سری نکات می‌تواند تا حد زیادی به حفظ سلامت خودرو شما کمک کند. از جمله این موارد می توان به روشن کردن سیستم بخاری خودرو بعد از هر چند مدت اشاره نمود. سعی کنید برای مثال هر یک ماه این سیستم را روشن کنید تا اجزای آن دچار ایراد نشده و تا حد زیادی از رسوب گیری در این سیستم جلوگیری شود. نکته مهم دیگر استفاده از مایعات مناسب و مخصوص و هم چنین مایع ضد یخ در این سیستم می‌باشد. هیچ وفت از آب لوله کشی برای پرکردن آب بخاری استفاه نکنید. زیرا این آب سرشار از ناخالصی و مواد اضافی است که باعث گرفتگی بخش‌های مختلف سیستم بخاری اتوموبیل شما می‌شود.

سوالات متداول در مورد علل گرم نکردن بخاری خودرو

  • دلیل گرم نکردن بخاری خودرو چیست؟

این امر می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها وجود ایراد در بخش‌های اساسی مانند رادیات، ترموستات، ‌واتر پمپ، فن بخاری یا رسوب گرفتگی قسمت‌های گوناگون سیستم بخاری می‌باشند.

  • برای رفع علل گرم نکردن بخاری خودرو باید چه کار کرد؟

برخی از این موارد ساده‌تر هستند و شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را برطرف کنید. اما برخی دیگر دشوار بوده و برای رفع مشکل باید به متخصصین این کار مراجعه نمایید.

  • جهت جلوگیری از رسوب گرفتن بخش‌های مختلف سیستم بخاری خودرو چه می‌توان کرد؟

همان طور که گفتیم، از جمله مهم‌ترین علل گرم نکردن بخاری خودرو همین رسوب گرفتگی در بخش‌های مختلف آن است؛ برای جلوگیری از این امر باید از مایع خنک با کیفیت و مایع ضد یخ در بخاری ماشین‌تان استفاده کرده و به هیچ عنوان از آب لوله کشی بدین منظور استفاده نکنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا