پیشنهاد سردبیر

گم شدن گواهینامه رانندگی و اعلام مفقودی گواهینامه

گم کردن مدارک یکی از اتفاقات بدی است که در صورت عدم انجام دادن اقدامات موثر و مناسب، می‌تواند مشکلاتی نیز به همراه داشته باشد. به ویژه زمانی که مدارک هویتی شما دزدیده شده یا به هر شکلی به دست افراد خلافکار بیفتد، باید بسیار هوشمندانه عمل کرده و مشکلات احتمالی را پیشاپیش برطرف سازید. گم شدن گواهینامه رانندگی نیز یکی از این دست مشکلاتی است که با اقدامات به موقع، می‌توانید از بروز مشکلات بعدی در خصوص آن جلوگیری نمایید.

در ادامه با ما همراه باشید.

اقدامات لازم پس از گم شدن گواهینامه

در صورتی که گواهینامه رانندگی شما گم شده است، لازم خواهد بود که پس از گم شدن آن، این موضوع را به پلیس راهنمایی و رانندگی اطلاع داده و پس از آن با مراجعه به یکی از مراکز پلیس ۱۰+، نسبت به درخواست گواهینامه المثنی اقدام کنید. در نظر داشته باشید که اگر گواهینامه شما به دست افراد خیرخواهی افتاده باشد، با انداختن آن در صندوق پست، این امکان را فراهم می‌سازند که بتوانید گواهینامه اصلی خود را از دفاتر پست تحویل بگیرید.

به این منظور کافی است که به یکی از دفاتر پست سر زده و در خصوص دریافت گواهینامه سوال کنید. در دفاتر پست بخشی بابت مرسوله و کارت‌های دریافتی در این گروه وجود دارد و در صورتی که شخصی گواهینامه شما را در صندوق پستی انداخته باشد، می‌توانید به این طریق آن را دریافت کنید. البته در نظر داشته باشید که اداره پست برای تحویل دادن گواهینامه شما، حتما مدارک هویتی‌تان را بررسی خواهد کرد.

گم شدن گواهینامه

اعلام مفقودی گواهینامه

لازم به توضیح است که اگر چه پیش از این لازم بود پیش از اقدام برای دریافت گواهینامه المثنی، حتما مفقودی آن را در روزنامه‌های کثیرالانتشار، درج کنید؛ اما اکنون چنین الزامی وجود ندارد. با این همه اگر اصرار دارید که نسبت به پیدا کردن گواهینامه قدیمی خود اقدام موثری انجام دهید، می‌توانید با آگهی کردن آن در روزنامه یا فضای مجازی و همین طور محلی که احتمال می‌دهید گواهینامه‌تان در آن جا گم شده باشد، اقدام کرده و به این شکل شانس پیدا شدن گواهینامه را افزایش دهید. با اعلام مفقودی گواهینامه، این امکان وجود خواهد داشت که اگر فردی آن را به صورت اتفاقی پیدا کرده باشد، گواهینامه شما را به پست تحویل داده و موفق به دریافت آن به جای اخذ گواهینامه المثنی شوید.

گم شدن گواهینامه المثنی

دقت داشته باشید که در صورت گم شدن گواهینامه المثنی، فرآیند سخت‌تری پیش روی خود دارید و لازم است که حتما حداقل یک بار از زمان دریافت گواهینامه المثنی سپری شده باشد. در غیر این صورت موفق به گرفتن گواهینامه جدید خود پس از مفقودی گواهینامه رانندگی المثنی نخواهید شد. از این روی توصیه می‌شود که نسبت به نگهداری و حفاظت از گواهینامه رانندگی خود کوشا بوده و از گم شدن یا سرقت آن جلوگیری موثری به عمل بیاورید.

پیشنهاد مطالعه: ثبت نام گواهینامه پایه دو

سوالات متداول

آیا نیازی به اعلام گم شدن گواهینامه است؟

بله لازم است که شما این مورد را به پلیس ۱۱۰ گزارش بدهید تا امکان سوء استفاده از گواهینامه شما، منتفی شود.

پس از گم شدن گواهینامه، چه اقدامی لازم است؟

لازم است که پس از اطلاع دادن، برای گرفتن گواهینامه المثنی اقدام کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا