پیشنهاد سردبیرمطالب ویژه

۶ نکته اساسی در خرید باتری خودرو

یکی از ملاک‌های مهم در انتخاب باتری خودرو، داشتن حداکثر توان یا قدرت است. البته که صنعت روز باتری‌سازی پیشرفت بسیار داشته و باتری‌های جدید می‌توانند سال‌ها مورد استفاده قرار گیرند، با این وجود میانگین عمر باتری خودرو  یا به عبارتی عمر مفید باتری خودرو بین سه الی پنج سال متغیر است.

شرالیط نگهداری باتری در طول عمر آن بسیار حایز اهیمت است. اگر باتری خودرو در معرض گرمای شدید قرار داشته باشد، زودتر آسیب می‌بیند. دلیل اینکه باتری‌ خودرو در مناطقی که  خنک‌تر است دارای عمر طولانی‌تری است، همین مساله می‌باشد.

در ادامه‌ی این مقاله، اطلاعات مورد نیاز درباره‌ی انواع باتری خودرو ارئه می‌شود.

۱- انواع باتری خودرو

در بازار انواع باتری خودرو عرضه می‌شود و هر کدام دارای مشخصه‌های منحصربه‌فردی می‌باشد. این مشخصه‌ها باعث می‌شود که هر نوع باتری کاربرد خاصی داشته باشد. قابل توجه است که در سال‌های اخیر، یکی از مشخصه‌های اصلی انواع باتری‌، سیلد یا غیرسیلد بودن آن‌ها است.

انواع باتری خودرو در ایران به دو گروه کلی تقسیم‌ می‌شود:

باتری اسیدی یا باتری سیلد

باتری سیلد یا اسیدی، نوعی از باتری است که در برابر نشت و از دست دادن الکترولیت مقاوم است. باتری‌ سیلد دارای مقدار مایع موردنیاز برای جریان یافتن راحت الکترولیت می‌باشد. در این نوع باتری، مایع به اندازه‌ای نیست که اجازه حرکت آزادانه داشته باشد. به عبارتی، در باتری سیلد مایع محدود می‌شود تا کار با باتری آسان‌تر شود.

باتری اتمی یا باتری غیر سیلد

باتری‌ غیر سیلد  یا اتمی، نوعی از باتری‌ است که دارای ترکیبی از آب و اسید سولفوریک به حالت مایع است. در این نوع باتری‌ مایع  بدون اینکه محدود شود می‌تواند در داخل سلول حرکت کند. در باتری‌ اتمی یا غیر سیلد، مایع در باتری به صورت آزاد جریان دارد. این مساله باعث می‌شود جریان الکترولیت‌ها آسان شود.

در واقع حرکت آزاد مایع باعث می‌شود جریان الکترولیت‌ها آزادتر باشد و در نتیجه باتری انرژی بیشتری دریافت کند.

بهتر است در شرایط آب و هوایی گرم باتری غیر سیلد خریداری شود زیرا غلظت ویژه با هیدرومتر قابل اندازه‌گیری نیست. علاوه بر این، در زمان لازم می‌توان به آن آب اضافه کرد .

باتری خودرو

۲- بهترین باتری ماشین

یکی از مزایای انتخاب بهترین نوع باتری کاهش در هزینه و افزایش کارایی باتری است. بنابراین، در زمان انتخاب باتری برای خودرو، مشخصات تعیین شده از طرف شرکت سازنده‌ی خودرو، میزان برق مصرفی خودرو، قدرت دینام برای شارژو فضای مشخص شده برای باتری را در نظر بگیرید و در انتخاب دقت به عمل آورید.

۳- عمر باتری ماشین

میانگین عمر باتری خودرو  یا به عبارتی عمر مفید باتری خودرو بین سه الی پنج سال متغیر است.  کارکرد باتری در خودرو برای تهیه نیروی کافی جهت جرقه زدن، ایجاد روشنایی، استارت زدن، تثبیت انرژی و غیره است.

دقت داشته باشید که عواملی موجب می‌شود روند تخریب باتری خودرو سریع‌تر اتفاق بیافتد. شارژ عمیق باتری، گرما و لرزش است که سبب تشکیل رسوب نیز می گردد. البته سولفاته شدن باتری از اصلی ترین عوامل تخریب باتری است.

قابل توجه است که اگر باتری بیش از ۶ ماه انبار شود، سولفات سرب باعث می‌شود صفحات باتری سخت و چگال شود و در نهایت منجر به از کار افتادن باتری و کاهش توانایی شارژ شدن آن می‌گردد. شرایط نامناسب جوی و هوای گرم، باعث می‌شود که طول عمر باتری کاهش پیدا کند و به نصف برسد.

۴- تعویض باتری ماشین در محل

شاید برای دوستان یا اطرافیان شما پیش آمده باشد که در ترافیک بزرگراه اتومبیل آنها خاموش شده باشد و نیازمند تعویض باتری باشند؛ «ایرانی کار» کنار شماست. یا اینکه اگر در شرایطی باتری ماشین شما در پارکینگ منزل‌تان خراب شود و نیاز به تعویض باتری داشته باشید، ایرانی کار گوش به زنگ شماست!

در هر نقطه از این شهر بزرگ، هر زمان که نیاز به تعویض باتری ماشین در محل داشتید، با یک تماس کوتاه ایرانی کار آماده خدمات رسانی به شما خواهد بود.

۵- خرید اینترنتی باتری ماشین

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در سایر حوزه‌ها، کار خرید و فروش نیز به شدت تسهیل شده است. بسیاری از مشتریان برای صرفه‌جویی در زمان و انرژی ترجیح می‌دهند که خرید اینترنتی باتری ماشین داشته باشند. با توجه به تنوع باطری در بازار، چه در فروشگاه‌های آنلاین و چه در مغازه‌های فروش باتری، در انتخاب نوع باتری هیچ محدودیتی وجود ندارد. در بخش فروشگاه ایرانی کار شما می‌توانید بدون دغدغه باتری مورد نظر خود را انتخاب کرده و با خیال راحت یک خرید آسان و مطمئن داشته باشید.

 

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا