آموزش

شرایط اخذ گواهینامه پایه دو و مدارک لازم

بیشتر افرادی که برای دریافت گواهینامه اقدام می کنند، خواهان گرفتن گواهینامه پایه ۳ برای رانندگی با خودروهای معمولی هستند؛ اما آن دسته از افرادی که قرار است خودروی ون، سرویس مدرسه، خودروی آتش نشانی، وانت سواری، آمبولانس و مانند آن ها را برانند؛ باید گواهینامه رانندگی پایه دو دریافت کنند. اما باید دید مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه پایه دو چیست و چطور باید برای دریافت آن اقدام کرد. همان طور که می توان حدس زد این گواهینامه دارای شرایطی بین گواهینامه پایه ۱ و گواهینامه پایه ۳ بوده و نیازمندی های مهارتی میان رده ای را نیاز خواهد داشت.

گواهینامه پایه دو چیست؟

گواهینامه پایه دو به رانندگانی تعلق می گیرد که خودروهای با ظرفیت حداکثر ۱۵ نفر یا دارای وزن حداکثر ۳۵۰ کیلوگرم می رانند. همین طور برای رانندگی سرویس مدرسه، اتومبیل های آتش نشانی یا آمبولانس و نیز خودروهای نیمه سنگین کامیونت و وانت سواری، به گواهینامه پایه ۲ نیاز خواهد بود. لازم به ذکر است که برای اخذ گواهینامه پایه دو، باید پیش از آن گواهینامه پایه ۳ را دریافت کرده باشید.

شرایط گرفتن گواهینامه پایه ۲

شرایط گرفتن گواهینامه پایه دو به قرار زیر است:

  • دارا بودن گواهینامه پایه ۳
  • باقی ماندن حداقل ۶ ماه از زمان اعتبار گواهینامه پایه ۳
  • دارا بودن حداقل ۲۳ سال سن (در صورتی که گواهینامه پایه ۳ را در ۱۸ سالگی گرفته باشید.)

نکته: به همین تناسب در صورتی که گواهینامه رانندگی پایه سوم را دیرتر از سن ۱۸ سالگی گرفته باشید، حداقل سن مجاز برای گواهینامه پایه دو، به تاریخ ۵ سال بعد خواهد بود.

گرفتن گواهینامه

مزایای گرفتن گواهینامه پایه دو

با داشتن گواهینامه پایه سوم، شما می‌توانید در شرکت‌های دولتی به عنوان راننده استخدام شده یا مسئولیت سرویس مدارس را برعهده بگیرید. همین طور اشتغال با وانت سواری یا کامیونت ها جهت باربری با داشتن این نوع گواهینامه میسر خواهد بود. از این جهت به نظر می‌رسد که در پی پرداختن هزینه گواهینامه پایه دو، بتوانید از مزایای درآمدی آن نیز در شرایطی برخوردار شوید.

مدارک لازم برای گواهینامه پایه ۲

مدارک لازم برای گواهینامه پایه ۲ به شرح زیر هستند:

  • گواهینامه پایه ۳ و یک نسخه کپی از آن
  • کارت ملی و یک نسخه کپی از آن
  • شناسنامه و یک نسخه کپی از آن
  • ۸ قطعه عکس ۴*۳ با زمینه سفید
  • گواهی عدم اعتیاد

 

هزینه ثبت نام گواهینامه پایه دو

 

هزینه دریافت گواهینامه پایه دو در آموزشگاه های رانندگی مختلف که شاید آن را به خرید گواهینامه پایه دو به اشتباه تعبیر کنید، کمی متفاوت است و ممکن است با کمی تفاوت در نرخ مواجه شوید. اما شما باید هزینه های ثابت دیگری برای معاینه پزشکی، هزینه تست عدم اعتیاد که چیزی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان خواهدبود، هزینه فیش صدور کاردکس و هزینه کتاب بپردازید. در مجموعه هزینه گرفتن گواهینامه پایه ۲، بین ۱ تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. بدیهی است که در سال های آینده، این هزینه می تواند متفاوت باشد.

از دست ندهید: طرح ترافیک ۱۴۰۱

سوالات متداول

شرایط سنی گواهینامه پایه دو چیست؟

برای ثبت نام گواهینامه پایه دو، باید حداقل ۲۳ سال سن کامل را داشته باشید.

پیگیری صدور گواهینامه پایه ۲ چطور انجام می‌شود؟

پس از صدور کاردکس، شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت پست، از موقعیت ارسال گواهینامه خود و زمان رسیدن آن آگاهی یابید.

مدت زمان گرفتن گواهینامه پایه دو چقدر است؟

مدت زمان گرفتن گواهینامه پایه دوم، چیزی بین ۲ تا ۳ ماه خواهد بود.

مراکز ثبت نام گواهینامه پایه ۲ کدامند؟

مطابق روالی که برای ثبت نام سایر انواع گواهینامه داریم، جهت ثبت نام گواهینامه پایه دوم نیز باید به آموزشگاه‌های رانندگی مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا