پیشنهاد سردبیرآموزش

شرایط و قوانین انتقال تخفیف بیمه بدنه + نحوه و مدارک

یکی از موضوعات مهم در مورد بیمه، انتقال تخفیف‌های مربوط به بیمه بدنه است که در این جا قصد داریم به طور کامل به آن پرداخته و آن را مورد بررسی قرار دهیم. بیمه بدنه یکی از بیمه‌های مهم وسایل نقلیه در کشور ما می ‌باشد که اختیاری بوده اما به این وجود، بیش‌تر افراد نسبت به خریداری آن اقدام می‌کنند بیمه شخص ثالث یا همان بیمه اجباری خسارات مالی و جانی مربوط به اشخاص ثالث و خسارات جانی مربوط به راننده را پرداخت می‌کند، اما هیچ گونه مسولیتی در قبال پرداخت خودرو راننده مقصر ندارد. به همین دلیل، برای جبران خسارات خودرو در صورت مقصر بودن، از بیمه بدنه استفاده می‌شود. اما نکته‌ای که در این مورد وجود دارد، تخفیفاتی است که شرکت بیمه به فرد بیمه‌ گزار می‌دهد. حال می‌خواهیم بدانیم که آیا امکان انتقال تخفیف بیمه بدنه به دلایل گوناگون وجود دارد یا که این کار امکان پذیر نیست.

تخفیفات بیمه‌ای به فرد تعلق دارد یا به خودرو؟

قبل از این که به بحث انتقال انواع تخفیف بیمه بدنه خودرو بپردازیم، باید بدانیم که آیا این تخفیفات به فرد تعلق دارد یا برای خودروی او ثبت می‌شود. این گونه راحت‌تر می‌توان متوجه امکان انتقال تخفیفات مربوط به بیمه شد.

شرکت بیمه برای تشویق مردم به رانندگی با احتیاط، یک سری تخفیف بیمه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته است. این تخفیفات به این صورت است که اگر فرد در طول سال از بیمه بدنه خود استفاده نکند، یک درصد تخفیف برای خرید بیمه بدنه در سال بعد به او تعلق خواهد گرفت.

با افزایش سال‌های عدم استفاده از بیمه بدنه، این درصد هم بیش‌تر خواهد شد. اما چیزی که باعث عدم استفاده از بیمه یا به عبارتی عدم ایجاد خسارت شده است، رانندگی با احتیاط راننده بوده است. بنابراین، این تخفیف به راننده تعلق دارد نه به خودروی او! در نتیجه، امکان انتقال تخفیف بیمه بدنه برای این راننده به خودرو جدید خود هم وجود خواهد داشت.

انتقال تخفیف بیمه بدنه

چه تخفیفاتی قابل انتقال هستند؟

همان گونه که در بخش قبل بیان کردیم، تخیفات بیمه‌ای به خاطر رانندگی مناسب یک فرد به او تعلق می‌گیرند. بنابراین، در صورت فروش خودرو خود و خرید یک اتوموبیل جدید، امکان انتقال تخفیف بیمه بدنه به خودرو جدید برای او وجود دارد. اما از آن جایی که چندین دسته تخفیف گوناگون وجود دارد، خیلی از افراد با این سوال مواجه هستند که کدام تخفیفات بیمه‌ای قابل انتقال هستند. باید بگوییم که در میان همه تخفیف‌های مختلف که از طرف شرکت‌های بیمه‌ای به رانندگان ارائه می‌شوند، تنها امکان انتقال آن دسته از تخفیف‌ها که به دلیل عدم استفاده از بیمه ایجاد شده‌اند، وجود دارد. بنابراین، رانندگان تنها می‌توانند نسبت به انتقال تخففیف عدم خسارت خودرو خود به اتوموبیل جدیدشان اقدام نمایند.

چه شرایطی برای انتقال تخفیف بیمه بدنه لازم است؟

با این که امکان انتقال تخفیف بیمه بدنه وجود دارد، اما برای انجام این کار نیاز به شرایط خاصی وجود دارد. بنابراین، اگر قصد انتقال تخفیف‌های مربوط به بیمه بدنه خودروتان را دارید، باید از این شرایط اطلاع داشته باشید. ما در این جا تعدادی از مهم‌ترین این شرایط را برای شما بیان کرده‌ایم تا آگاهی مناسبی نسبت به این موضوع داشته باشید. این شرایط شامل موارد زیر می‌شوند.

  • باید قبل از گذشت ۶ ماه از فروش خودرو خود، کارهای مربوط به انتقال تخفیف بیمه بدنه را به خودرو جدید انجام دهید. بعد از گذشت ۶ ماه، امکان این انتقال وجود نخواهد داشت.
  • بیمه بدنه شما باید حداقل دارای یک سال تخفیف عدم خسارت باشد. امکان انتقال تخفیف برای زمان‌های کم‌تر از یک سال وجود نخواهد داشت.
  • تخفیف بیمه بدنه راننده تنها قابل انتقال به خودرو جدید او می‌باشد و نمی‌توان این تخفیف را به فرد دیگری انتقال داد. مگر این که این فرد جزو خانواده درجه یک راننده یعنی پدر، مادر، همسر و فرزند او باشد.
  • امکان انتقال تخفیفات بیمه بدنه به خودروهای هم دسته وجود دارد. وسایل نقلیه به چند دسته موتورسیکلت، سواری، بارکش و اتوکار تقسیم می‌شوند. در نتیجه، تنها در صورتی امکان انتقال تخفیف‌های مربوط به بیمه بدنه وجود دارد که وسیله نقلیه جدید و قدیم شما هم دسته باشند.

همین طور بخوانید: بیمه شخص ثالث آسیا

انتقال تخفیف بیمه بدنه به چه صورت انجام می‌گیرد؟

حال که از شرایط انتقال تخفیفات مربوط به بیمه بدنه خودرو آگاه شده‌اید، می‌خواهیم نحوه انجام این کار را برا شما بیان کنیم. در این گونه موارد ممکن است دو حالت برای شما پیش بیاید که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. اول این که ممکن است بیمه شما هنوز قرارداد داشته باشد. در این صورت باید جهت انتقال تخفیف بیمه بدنه به شرکت مربوطه مراجعه نمایید. در این صورت، شرکت بیمه مبلغ در نظر گرفته شده بیمه تا آن روز شما را از کل مبلغ پرداختی کم کرده و ما بقی را به شما برمی‌گرداند. در ادامه یک قرارداد بیمه جدید برای شما ایجاد خواهد کرد که تخفیفات قبلی هم در آن لحاظ می‌شود
  2. حالت دوم این است که قرارداد بیمه شما با شرکت بیمه به پایا رسیده باشد. در این صورت باید با همراه داشتن اطلاعات لازم، به شرکت بیمه مراجعه نمایید. باز هم شرکت بیمه تخیفات قبلی را برای شما در نظر خواهد گرفت.

انتقال تخفیف بیمه بدنه

چه مدارکی برای انتقال تخفیفات بیمه بدنه خودرو نیاز است؟

برای این که بتوانید نسبت به انتقال تخفیف بیمه بدنه خودروتان اقدام نمایید، باید یک سری مدارک را هم به شرکت بیمه ارائه دهید. از جمله مهم‌ترین این مدارک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سند خودروی جدید خریداری شده و سند خودرو قبلی که واگزار گردیده است
  • کارت خودرو جدید
  • بیمه نامه خودروی قبلی فرد که نسبت به فروش آن اقدام نموده است
  • مدارک شناسایی و هویتی فرد مانند کارت ملی و شناسنامه

سوالات متداول در مورد انتقال تخفیف بیمه بدنه

  • آیا امکان انتقال تخفیف بیمه بدنه وجود دارد؟

بله، در صورتی که یک فرد خودروی خود را به فروش رسانده و اقدام به خربداری خودروی جدیدی کند، می‌تواند تخفیفات بیمه بدنه خود را به خودرو جدید انتقال دهد. به شرط آن که شرایط مورد نیاز رعایت شوند.

  • آیا امکان انتقال تخفیف بیمه بدنه از شرکتی به شرکت دیگر وجود دارد؟

بله، در صورتی که مدارک لازم به شرکت دوم ارائه شود، می‌توان نسبت به تمدید بیمه بدنه در آن شرکت اقدام نموده و تخفیف هم حفظ شود.

  • آیا می‌توان تخفیف بیمه بدنه را به اشخاص دیگری هم انتقال داد؟

این انتقال تنها به خانواده درجه یک از جمله پدر، مادر، همسر و فرزند امکان پذیر است. امکان انتقال تخفیف بیمه بدنه به افراد دیگر وجود ندارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا