پیشنهاد سردبیرآموزش

انواع تخفیف بیمه بدنه؛ عدم دریافت خسارت، مناطق آزاد و …

چگونه می‌توانیم از تخفیف بیمه بدنه استفاده نماییم؟ تخفیف بیمه بدنه قابل انتقال است؟ باتوجه به افزایش روزافزون قیمت‌ها و تعدد تصادفات، استفاده از بیمه‌هایی مانند بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث ضروری تلقی می‌شود. حتی باتجربه‌ترین رانندگانی که ایمن و اصولی رانندگی می‌کنند نیز ممکن است به دلایل مختلف تصادفات سطحی یا عمیق رانندگی را تجربه کنند و همین موضوع لزوم‌ استفاده از بیمه بدنه را آشکار می‌کند. جبران بخش قابل توجهی از خسارات مربوط به سوانح رانندگی توسط این نوع بیمه باعث شده است که افراد بیشتری برای تحت پوشش قرار دادن خودروهای خود، اقدام به پرداخت حق بیمه مربوط به بیمه بدنه نمایند.

افزایش بهای ماشین اما قیمت این نوع بیمه‌ها را نیز با افزایش روبرو کرده و همین امر سبب توجه بیشتر رانندگان و صاحبان خودرو به تخفیفات بیمه بدنه شده است.

در معین نمودن هزینه حق بیمه بیش از هر چیز قیمت و بهای خودرو اثرگذار است؛ دریافت پوشش‌های اضافی بیمه بدنه نیز در افزایش حق بیمه بی‌تاثیر نیستند. شرکت‌های بیمه به منظور متعادل‌سازی این هزینه‌ها، جلب نظر مشتریان خود و اشتیاق بیشتر آن‌ها به دریافت خدمات بیمه بدنه تخفیفاتی را در نظر گرفته‌اند. این تخفیف‌ها در حالت‌های مختلفی قابل اعمال هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به تخفیف در پرداخت نقدی حق بیمه، تخفیف مربوط به عدم‌ خسارت و تخفیف اتومبیل‌های صفر اشاره نمود.

انواع تخفیف‌های بیمه بدنه

شرکت‌های بیمه تخفیفات خود را با درصدهای مختلفی در نظر گرفته و آن را به مشتریانش ارائه می‌کند‌. این تخفیف‌ها به هنگام صادر شدن بیمه بدنه مشخص شده و شامل موارد مختلفی هستند که در ادامه به معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

تخفیف بیمه بدنه مربوط به خودروهای صفر

خودروهای صفری که تحت پوشش‌های بیمه بدنه قرار گرفته‌اند می‌توانند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف دریافت نمایند. این نوع تخفیفات به طور معمول از سوی بیشتر شرکت‌های بیمه به بیمه‌شدگان تعلق می‌گیرد.

تخفیف بیمه بدنه برای خودروهای وارداتی

تخفیف خودروی وارداتی یا تخفیف خودروی باکیفیت توسط انواع شرکت‌های بیمه با نرخ‌های گوناگون ارائه می‌شود. بازه عددی این تخفیفات بین ۱۰ تا ۴۵ درصد قابل تغییر است.

تخفیف بیمه بدنه مربوط به عدم‌ خسارت

این نوع تخفیف را می‌توان اولین و مهم‌ترین تخفیف بیمه بدنه در نظر گرفت. اعمال این تخفیف به این صورت است که اگر از بیمه بدنه خود استفاده نکرده باشید می‌توانید در زمان تمدید بیمه این تخفیفات را اخذ نمایید. مزیت قابل توجهی که این نوع تخفیف دارد قابلیت انتقال آن است؛ به این معنا که می‌توانید در صورت تمایل این تخفیفات را به خودرو یا شرکت بیمه دیگر انتقال دهید؛ درضمن انتقال این تخفیفات بسته به شرایط، به بیمه‌نامه خانواده و دیگر اعضای درجه یک نیز امکان پذیر خواهد بود.

مقدار تخفیفات عدم خسارت به ازای هر سال به شرح زیر است:

۱ سال: ۲۵ درصد

۲ سال: ۳۵ درصد

۳ سال: ۴۵ درصد

۴ سال و بیشتر: ۶۰ درصد

(توجه داشته باشید که مقادیر ذکر شده ممکن است در شرکت‌های بیمه مختلف بیشتر یا کمتر باشند)

همین طور بخوانید:

گواهینامه پایه دو

تخفیف بیمه مربوط به دارندگان عدم خسارت بیمه شخص ثالث

اگر بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث هر دو توسط یک شرکت بیمه تحت پوشش باشند و شما دارای چند سال تخفیف عدم خسارت باشید می‌توانید در هنگام تمدید بیمه از این تخفیفات بهره‌مند شوید. مقدار تخفیفی که به شما تعلق می‌گیرد می‌تواند بسته به نوع شرکت بیمه یا تعداد سال‌هایی که از تخفیفات استفاده نکرده‌اید متغیر باشد‌.

تخفیف بیمه بدنه مربوط به کسانی که دارای بیمه عمر هستند

کسانی که تحت پوشش بیمه عمر قرار دارند از جانب شرکت بیمه خود مشمول اخذ مزایای دیگر مانند تخفیفات بیمه بدنه نیز می‌شوند. این مشتریان می‌توانند هنگام صدور بیمه‌نامه از چنین تخفیفات ویژه‌ای استفاده نمایند و حتی خرید این نوع بیمه را به صورت اقساطی انجام دهند.

تخفیف بیمه بدنه مربوط به مناطق آزاد

شرکت‌های بیمه فعال در مناطق آزاد مانند بیمه ایران معین یا بیمه حافظ خودروهایی را که در این مناطق به تردد می‌پردازند و معمولا پلاک ملی ندارند تحت پوشش بیمه بدنه با تخفیفات معاف از مالیات قرار می‌دهند.

تخفیف بیمه بدنه مربوط به گروه‌های خاص

بعضی از شرکت‌های بیمه مانند شرکت بیمه آسیا به گروه‌ها و اصناف مختلف مانند کادر درمانی، کاسب‌کاران، وکلا و گروه‌های دیگر تخفیف بیمه ارائه می‌دهد. شرکت‌ها، کارخانه‌ها و نهادهایی نیز وجود دارند که برای کارگران یا کارمندان خود تخفیف بیمه در نظر می‌گیرند. این تخفیفات می‌تواند بسته به نوع شرکت یا سازمان و البته نوع خودروی افراد مبالغ مختلفی داشته باشد.

تخفیف بیمه مربوط به مناسبت‌های مختلف

شرکت‌های بیمه‌گر به منظور ارائه خدمات به مشتریان برای به‌صرفه‌تر کردن خرید بیمه و جذب مشتری بالا در مناسبت‌های مختلف مانند سالگرد تاسیس شرکت بیمه، اعیاد مختلف مذهبی و فرهنگی و روزهای ملی برای مشتریان خود تخفیف بیمه در نظر می‌گیرند‌. مقدار این تخفیفات بسته به شرکت بیمه و دولتی یا خصوصی بودن آن از ۱۰ درصد شروع شده و درصدهای بالاتر را نیز شامل می‌شود.

تخفیف بیمه بدنه مربوط به اعضای هیئت علمی

برخی از شرکت‌های بیمه برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و افراد فرهیخته تخفیف بیمه ۱۰ درصدی در نظر می‌گیرند. البته ممکن است اختصاص یا عدم اختصاص این نوع تخفیف بسته به دریافت تخفیفات دیگر امکان پذیر یا امکان ناپذیر باشد؛ مثلا اگر از تخفیف بیمه بدنه مربوط به افراد ایثارگر برخوردار بوده و در عین حال عضو هیئت علمی نیز باشید نمی‌توانید تخفیف بیمه هیئت علمی را دریافت کنید؛ به عبارت دیگر اخذ تخفیف بیمه یک جانبه اعمال می‌شود.

تخفیف بیمه بدنه مربوط به حساب‌های بانکی بلند مدت

بانک‌هایی مانند بانک پاسارگاد و بانک پارسیان، شرکت‌های بیمه پاسارگاد و پارسیان را نیز ضمیمه خود دارند؛ مشترکانی که در این بانک‌ها دارای حساب بانکی بلند مدت هستند می‌توانند از تخفیفات بیمه این شرکت‌ها که به مشترکان قدیمی تعلق می‌گیرد استفاده نمایند.

تخفیف بیمه بدنه مربوط به پرداخت‌های نقدی

از جمله خدماتی که شرکت‌های بیمه به مشتریان خود عرضه می‌کنند مربوط به پرداخت‌های نقدی است. در واقع مشتریانی که حق بیمه خود را به صورت نقد پرداخت می‌کنند مشمول دریافت امتیاز تخفیف ۱۰ درصدی بیمه بدنه بعد از اعمال تخفیفات دیگر در بیمه‌نامه خواهند شد.

انتقال تخفیف بیمه بدنه

انتقال تخفیف بیمه بدنه جزء مهم‌ترین و مورد توجه‌ترین مسائلی است که رانندگان و صاحبان خودرو هنگام خرید بیمه و اخذ بیمه‌نامه آن را مدنظر قرار می‌دهند. چنانچه قصد دریافت تخفیفات بیمه بدنه را داشته باشید لازم است دست کم یک سال از بیمه بدنه استفاده نکرده باشید. رانندگانی که ایمن و با رعایت اصول رانندگی می‌کنند، در طول مدت زمان تردد با خودرو کمتر دچار سانحه و آسیب می‌شوند و بدیهی است که استفاده از بیمه بدنه در چنین خودروهایی به حداقل رسیده و تخفیفات بیمه برای این ماشین‌ها بیشتر خواهد بود. این تخفیفات به رانندگان خودرو تعلق دارد و مربوط به بیمه‌گذار است. زمانی که بیمه‌گذار قصد خرید خودروی جدیدی را دارد یا اتومبیل خود را تعویض می‌کند، می‌تواند این تخفیفات را به خودروی جدید خود انتقال دهد. درضمن اگر قصد همکاری با شرکت بیمه دیگری را داشته باشید نیز می‌توانید این تخفیفات را به شرکت بیمه جدید خود منتقل کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، تخفیف بیمه بدنه دارای انواع مختلفی بوده و انتقال آن وابسته به شرایطی است. در هر صورت برای آنکه جبران خسارات احتمالی ناشی از تصادفات را تضمین کنید، بهتر است که بیمه بدنه را برای خوردو خود خریداری نمایید.

همین طور بخوانید: انتقال تخفیف بیمه بدنه

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا