پیشنهاد سردبیرآموزش

عیب یابی اولیه سیستم جلوبندی پراید چطور انجام می شود؟

از متداول‌ترین ایرادات و مشکلاتی که خودروی پراید را می‌تواند درگیر نماید و رانندگی را تحت تاثیر قرار ‌دهد، نقص در سیستم جلوبندی پراید است که بسته به میزان عمق و شدتی که دارد، می‌تواند صاحب خودرو را متحمل پرداخت هزینه‌های مختلف کند. تقویت سیستم جلوبندی پراید باعث می‌شود در بلند مدت از آسیب‌های بزرگ جلوگیری شده و نقص‌های به وجود آمده در حد ایرادات سطحی و قابل تعمیر بمانند و در نتیجه هزینه‌های ناشی از انجام مراحل تعمیر سیستم جلوبندی کم‌تر شود.

به هر جهت گسترش ایرادات افزایش هزینه‌ها را نیز در پی داشته و کار را برایتان سخت‌تر می‌کند. نگهداری و تعمیر سیستم جلوبندی پراید چندان کار پیچیده‌ای نیست و رسیدگی در بازه‌های زمانی مناسب می‌تواند باعث پیگیری شرایط سلامت و کارکرد مناسب این سیستم شده و از ایجاد تخریب و نقص‌های بزرگ ممانعت کند تا متحمل پرداخت خسارت‌های سنگین‌تر نشوید. از آنجایی که سیستم جلوبندی پراید در حالت کلی نیز نقص‌ها و ایراداتی دارد، لازم است در رسیدگی به آن کوشاتر بوده و دستورالعمل‌های لازم را اجرایی کنید. ایرادات جلوبندی به طور معمول از وجود نقص در بخش‌هایی چون بوش‌ها، چرخ‌ها، فنرها، سیبک‌ها، ترمز و پلوس نشات می‌گیرد. در ادامه این مقاله نحوه عیب‌یابی سیستم جلوبندی را شرح داده و به نکاتی درباره تعمیرات آن می‌پردازیم.

عیب‌یابی سیستم جلوبندی پراید به چه نحو صورت می‌گیرد؟

بررسی قطعات و بخش‌های مربوط به سیستم جلوبندی مانند کمک فنرها، پیلوس‌ها، سیبک‌ها، بوش‌ها و دیگر تجهیزات اولین قدم در فرایند عیب‌یابی است. البته ارزیابی نحوه کارکرد صحیح بخش‌های ذکر شده به بازبینی‌های مناسب در محدوده‌های زمانی معین نیاز دارد و تنها با نگاهی سطحی نمی‌توانید این ایرادات را تشخیص دهید. در ادامه نشانه‌هایی را که ایجاد آن‌ها به منزله علامت هشدار برای وجود مشکل درسیستم جلوبندی محسوب می‌شوند را بررسی می‌کنیم. این علامت‌ها بیشترین قرابت را با تخریب یا عدم کارکرد درست و اصولی قطعات و تجهیزات مربوط به جلوبندی دارند و می‌توانند برای اطلاع‌رسانی از به وجود آمدن این نقص‌های فنی کمک کننده باشند.

وجود ایراد در سیستم جلوبندی با چه علائمی همراه است؟

وجود هر گونه اشکالی در سیستم جلوبندی پراید را می توان با علائم زیر شناسایی کرد:

خودرو از حالت تعادل خارج شده و کنترل آن به مشکل برمی‌خورد

چنانچه نمی‌توانید در حالت تعادل همیشگی با خودرو رانندگی کردخ و احساس می‌کنید خودر از حالت اعتدال خارج می‌شود، می‌توانید احتمال دهید که بروز این علامت به وجود نقص یا ایراد در سیستم جلوبندی برمی‌گردد. این عدم توازن و تعادل خصوصا در هنگامی که سرعت ماشین بالا باشد و بر روی دنده‌های سبک‌تر حرکت‌ کنید بیشتر خود را نشان می‌‌دهد. چنانچه به وجود نقص در سیستم جلوبندی مرتبط باشد لازم است برای حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن سریعا نسبت به مرتفع نمودن آن اقدام نمایید.

فرمان اتومبیل بیش از حد نرم شده است

نرم بودن از ویژگی‌های بارز فرمان‌های هیدرولیک به حساب می‌آید اما این میزان روان بودن فرمان درجه مشخصی دارد و باید در حدود تعیین شده باقی بماند. چنانچه فرمان خودرو بیش‌تر از اندازه طبیعی نرم و روان بود می‌توانید این علامت را به وجود ایرادی فنی در سیستم جلوبندی نسبت دهید.

فرمان خودرو بیش از حد خشک و سفت شده است

در مقابل گاهی فرمان ماشین بیش از اندازه سفت می‌شود و در چرخاندن آن و کنترل راحت خودرو به وسیله فرمان دچار مشکل می‌شوید. در چنین حالتی نیز مربوط بودن این نقص به وجود ایرادی در قسمت جلوبندی محتمل است و باید آن را پیگیری کنید تا توصیه‌های ایمنی به طور مناسب رعایت شوند.

فرمان به سمت راست یا چپ منحرف می‌شود

از دیگر علامت‌هایی که می‌تواند از وجود ایراد در سیستم جلوبندی خبر دهد این است که فرمان خودرو بی دلیل به سمت راست یا چپ کشیده شود. زمانی که چرخ‌های اتومبیل به شکل ناهمگون ساییده و مستهلک شده‌ باشند شاهد چنین اتقافی هستید. اما دلیل دیگر بروز این علامت وجود مشکل در سیستم جلوبندی است. به همین جهت اگر احساس کردید در هنگام رانندگی فرمان خودرو به خوبی کنترل نشده و به یک سمت کشیده می‌شود، می‌توانید احتمال دهید که این مشکل از جانب سیستم جلوبندی باشد؛ لذا بهتر است در اسرع وقت نسبت به رفع این ایرادات اقدام نمایید.

در هنگام رانندگی صداهای غیر معمول شنیده می‌شود

ممکن است در حین رانندگی صداهایی به گوشتان برسد که آن‌ها را عادی و طبیعی نپندارید بنابراین باید به خوبی به آن‌ها دقت کرده و منشا انتشار این اصوات را پیدا کنید. این صداها بدون عبور از دست‌اندازها و در هنگامی که خودرو مسیر عادی را طی می‌کند ایجاد می‌شوند، لذا ممکن است به وجود ایراد در قسمتی از سیستم جلوبندی مثل پلوس‌ها یا کمک فنرها مربوط باشند و باید به آن رسیدگی شود.

همین طور بخوانید:

بهترین روغن موتور پراید (کاربراتوری و انژکتوری)

چه عواملی می‌تواند سبب ایجاد صدمه در بخش جلوبندی پراید شود؟

علاوه بر تاثیراتی که در طی مدت زمان استفاده از ماشین سبب استهلاک بخش‌های مختلف سیستم جلوبندی می‌شود عوامل دیگری نیز وجود دارند که به ایجاد آسیب در این سیستم دامن می‌زنند. بی‌توجهی به سلامت و کارکرد درست قطعات تعبیه شده در سیستم جلوبندی نیز از جمله دلایل مهمی است که به مرور می‌تواند مشکل‌ساز شود. در ادامه چندی از این عوامل را بررسی می‌کنیم:

  • وجود ایراد در بلبرینگ چرخ‌های جلوی خودرو
  • ساییده شدن و استهلاک بوش‌ها
  • وجود نقص در کارکرد کمک فنرها
  • تخریب فنرها
  • مشکلاتی که سرپلوس‌ها و پلوس‌ها را درگیر کرده است
  • وجود مشکل در سیبک‌ها
  • تصادفات و برخوردهای شدیدی که قسمت جلوی ماشین را درگیر کرده باشد.
  • ساییده شدن نامتوازن آج لاستیک‌های خودرو
  • وجود ایراد و مشکل در سیستم ترمز ماشین

بررسی موارد ذکر شده کمک شایانی به بهبود شرایط کارکرد سیستم جلوبندی می‌کند و باعث می‌شود با برطرف نمودن پله پله ایرادات از تجمع نقص‌های فنی و ایجاد خسارات بیشتر جلوگیری شود.

پیشنهاد مطالعه:

تعویض باک بنزین پراید

بهترین آموزشگاه های رانندگی

با چه ترفندهایی می‌توان سیستم جلوبندی پراید را تقویت نمود؟

تقویت سیستم جلوبندی پراید به انجام راهکارهای مناسب وابسته است. رعایت نکات زیر می‌تواند به شما در انجام این مهم کند:

بهتر است برای بررسی قطعات و تجهیزات مختلف سیستم جلوبندی در بازه‌های زمانی مشخص به جلوبندی‌سازی مراجعه کرده و خودرو را به تعمیرکار نشان دهید تا نقص‌های احتمالی مورد ارزیابی قرار گرفته و سریع‌تر رفع شوند. این اقدام از تجمع و تلنبار شدن مشکلات مختلف جلوگیری کرده و هزینه‌های ناشی از خسارات پیش آمده را کم می‌کند.

در هنگام پارک کردن خودرو خصوصا زمانی که قرار است ماشین را در مدت زمان طولانی در جای خود رها کنید، سعی کنید چرخ‌ها در یک راستا قرار بگیرند و کج نباشند.

زمانی که قصد عبور از موانع و دست‌اندازها را دارید با هدف کاهش فشار بر روی ماشین و کم کردن میزان سرعت، پدال ترمز را فشار ندهید یا آن را نگه ندارید چراکه این عمل کمک فنرها، فنرها و سیستم جلوبندی را با صدمه مواجه می‌کند؛ بهتر است برای این کار پیش از رسیدن به دست انداز سرعت خودرو را کاهش دهید.

چنانچه تایرهای خودرو دچار مشکلاتی مثل پوسیدگی، ساییدگی و استهلاک شده‌اند، برای ممانعت از ایجاد آسیب در سیستم جلوبندی به مرتفع کردن مشکل آن‌ها بپردازید.

سیستم ترمز را بررسی کنید و چنانچه ایرادات به وجود آمده از این بخش سرچشمه می‌گیرند سریعا به برطرف کردن آن‌ها بپردازید تا سیستم جلوبندی را بیش از حد درگیر نکند و به آن آسیب نزند.

هزینه‌های مربوط به تعمیر سیستم جلوبندی پراید

از آنجایی که خودروی پراید ارزان‌ترین اتومبیل‌ در میان دیگر خودروهای موجود در بازار محسوب می‌شود بدیهی است که هزینه‌های ناشی از تعمیر بخش‌های مختلف آن نیز به نسبت دیگر ماشین‌ها کمتر باشد. هزینه تعمیر جلوبندی پراید نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در قیاس با قیمت تعمیر دیگر خودروها پایین‌تر است. اما توجه کنید که بهتر است به محض بروز ایرادات مختلف نسبت به برطرف نمودن آن‌ها اقدام کنید تا مشکل فعلی به مرور زمان نقص‌های دیگر را به همراه خود به وجود نیاورد و شما را متحمل پرداخت هزینه‌های مختلف نکند.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، بروز نقص در جلوبندی پراید یکی از مشکلاتی است که می‌تواند گریبان‌گیر هر خودرویی شود. به همین دلیل شما می‌توانید با تقویت سیستم جلوبندی پراید، تا حد امکان این مشکلات را کمتر نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا