پیشنهاد سردبیرآموزش

علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک + رفع ایراد

اگر خودروی اتوماتیک سوار می شوید، احتمالا با موضوع تقه زدن گیربکس اتوماتیک روبرو شده اید. در صورتی که دلایل این اتفاق را بدانید، بهتر می توانید برای پیشگیری یا رفع این مشکل اقدام کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم این عوامل شامل چه مواردی هستند.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک

دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک کدامند؟ علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک را می توان در عواملی چون ایراد در روغن گیربکس، رانندگی نادرست، معیوب شدن شیر رادیاتور گیربکس، ایراد در سوپاپ ها، شل شدن اتصالات و … خلاصه کرد.

رانندگی نادرست

در صورتی که به درستی با گیربکس اتوماتیک رفتار نکرده و رانندگی شما دچار ایراداتی در بخش تعویض حالت دنده باشد، احتمال روبرو شدن با این موضوع تقه زدن گیربکس اتوماتیک وجود خواهد داشت. گاهی اوقات با چندین بار رفتار نادرست با گیربکس و تعویض وضعیت دنده، با فرسودگی کامپیوتر گیربکس اتومات روبرو شده و این عارضه به وجود می آید.

ایراد در روغن گیربکس

تصور نکنید که تنها در گیربکس های معمولی، روغن گیربکس یا همان روغن واسکازین حائز اهمیت است، بلکه در گیربکس های اتوماتیک نیز مساله روغن واسکازین و گیربکس اهمیت زیادی دارد و در صورتی که این روغن مستهلک شده یا به هر شکلی کیفیت خود را از دست داده باشد، عملکرد گیربکس مختل شده و حین تعویض وضعیت، صدای تقه ای خواهد داد.

معیوب شدن شیر رادیاتور گیربکس

در صورتی که سیستم خنک کننده گیربکس های اتوماتیک دچار مشکل شده و در واقع شیر رادیاتور گیربکس به درستی عمل نکند، فرآیند خنک سازی شکل نگرفته و باید انتظار مشکلات مختلفی، از جمله تقه زدن گیربکس اتومات را داشته باشیم.

عیب در سوپاپ ها

عیب در سوپاپ ها چه تاثیری در عملکرد گیربکس اتوماتیک دارد؟ زمانی که سوپاپ ها در جعبه دنده اتومات معیوب گشته باشند، قادر به انجام عملکرد صحیح خود نبوده و روغن گیربکس تحت فشار عمل خواهد کرد. به این صورت روان سازی گیربکس انجام نشده و می توان انتظار شنیدن صداهای عجیب را داشت.

پیشنهاد مطالعه: سوت کشیدن لنت ترمز خودرو

شل شدن اتصالات

یکی از دلایل رایج تقه زدن گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ را باید همین شل شدن اتصالات گیربکس بدانیم. این مشکل رایجی است که پس از مدتی کارکرد در خودروهای پژو ۲۰۶، تیپ اتومات گزارش می‌شود. با شل شدن اتصالات، حین حرکت، لگد زدن گیربکس اتوماتیک عجیب نخواهد بود.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک

چطور مشکل را حل کنیم؟

اما برای حل این مشکل تقه زدن گیربکس اتومات باید فرآیند زیر را طی نمایید.

گام اول: ابتدا پیش از انجام هر کاری، لازم است که سرباطری را جدا کنید و بگذارید خودروی شما برای مدت نیم ساعت در همین وضعیت بماند.

گام دوم: پس از آن سر باطری را دوباره در جای خود قرار دهید و پای خود را روی پدال ترمز گذاشته و دنده را از وضعیت P به وضعیت R تغییر دهید.

گام سوم: در گام سوم، مجدد پس از مکثی کوتاه دنده را از وضعیت R به وضعیت N ببرید.

گام چهارم: دو تا سه ثانیه صبر کرده و باز دنده را از وضعیت N به وضعیت D انتقال دهید.

گام پنجم: پس از آن، این کار را برای ۸ مرتبه در وضعیت رفت و برگشت، تکرار نمایید.

گام ششم: در آخر دنده را روی D گذاشته و در حالی که شروع به حرکت می کنید، سرعت خودرو را بالا برده و اجازه دهید تمام دنده ها را پر کند.

گام هفتم: با رسیدن به آخرین دنده، مجدد سرعت را کاهش داده و به پایین ترین دنده برسید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا