آموزشپیشنهاد سردبیر

از معاینه فنی برتر چه می‌دانیم؟

معاینه فنی برتر چیست؟ با توجه با افزایش تعداد خودروها در شهر تهران و البته سایر شهرهای بزرگ کشور، مشکل آلودگی هوا در این شهرها روز به رو رو به افزایش است. داشتن معاینه فنی برتر خودروها می‌تواند تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک نماید. اگر چه معاینه فنی به طور کلی به تمام بخش‌های خودرو پرداخته و خودرو را از جنبه‌های گوناگون فنی مورد بررسی قرار می‌دهد، اما در معاینه فنی برتر توجه بیش‌تری به مسائل زیست محیطی اتوموبیل می‌شود. تنها خودروهایی که از نظر آلایندگی در سطح مناسبی قرار داشته باشند، می‌توانند نسبت به دریافت معاینه فنی برتر اقدام نمایند. برای این کار باید به مراکز معاینه فنی مراجعه نموده و تست‌های گوناگون مربوط به این معاینه فنی را با موفقیت پشت سر گذاشت. معاینه فنی برتر البته مزایایی هم برای رانندگان این خودرو ها دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این باره به دست آورید.

معاینه فنی برتر

تفاوت معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی

ابتدا باید به تفاوت معاینه فنی برتر و معاینه فنی عادی بپردزایم. داشتن معاینه فنی یکی از واجبات در رانندگی است که به صورت اجباری باید انجام گیرد. در غیر این صورت، خودرو بدون معاینه فنی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه خواهد شد. انجام این کار هم می‌تواند باعث تامین امنیت خودرو شما گردیده و هم از جزیمه شدن‌تان جلوگیری نماید. اما مساله معاینه فنی برتر کمی متفاوت‌ است. در این نوع معاینه، علاوه بر تمام فاکتورهایی که در معاینه فنی عادی در نظر گرفته می‌شود، تست‌های بیش‌تری هم بر روی خودرو شما انجام می‌گیرد. این تست‌ها عموما به سطح آلایندگی خودرو مربوط می‌شوند. برای دریافت معاینه فنی برتر، خودرو شما باید همه استانداردهای مورد نیاز را داشته و از تست‌های آلایندگی با موفقیت بیرون آید. بنابراین، تفاوت معاینه فنی عادی و برتر در میزان آلایندگی خودرو و تست‌هایی است که در این حوزه انجام می‌گیرد.

معاینه فنی برتر

معاینه فنی برتر چه مزایای برای شما خواهد داشت؟

حال سوال مهمی که وجود دارد این است که معاینه فنی برتر چه مزایای برای رانندگان خودروهای دارای این نوع معاینه فنی خواهد داشت. در وهله اول مزایای این کار به همه جامعه و شهروندان می‌رسد. با سالم بودن سیستم آلایندگی خودرو، از آلوده شدن هوا توسط این خودرو جلوگیری می‌شود. در نتیجه، به پاک هوا کمک خواهد شد که یک مزیت برای همه شهروندان از جمله راننده خودرو و خانواده او خواهد بود. اما از یک مزیت دیگر هم برای این دسته افراد در نظر گرفته شده است. خودروهای دارای معاینه فنی برتر می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی تردد در طرح آلودگی هوا و ترافیک بهره‌مند شوند. بنابراین، انجام این معاینه فنی علاوه بر کمک به جلوگیری از آلودگی هوای شهر، یک کاهش هزینه ۲۰ درصدی در پرداخت تعرفه‌های طرح ترافیک و آلودگی هوا هم در پی خواهد داشت.

از دست ندهید: فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو

سوالات متداول در مورد معاینه فنی برتر

  • معاینه فنی برتر چیست؟ معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی چه تفاوتی دارد؟

این دو نوع معاینه فنی کاملا با یک دیگر یکسان بوده و تنها در مورد تست‌های آلایندگی خودرو با هم تفاوت‌هایی دارند.

  • آیا انجام معاینه فنی برتر اجباری است؟

خیر، هیچ گونه اجباری در انجام این معاینه فنی برتر وجود ندارد، اما با داشتن این نوع معاینه فنی می‌توان از مزایای آن استفاده نمود.

  • هزینه معاینه فنی برتر چه قدر است؟

هزینه معاینه فنی عادی و برتر در شهر تهران یکسان بوده و هیچ تفاوتی از این نظر وجود ندارد. کافی است شما در هنگام مراجعه به این مراکز، درخواست معاینه فنی برتر را داشته باشید.

  • آیا خودروهای صفر و کارنکرده هم باید معاینه فننی برتر دریافت کنند؟

این خودروها تا چهار سال نیازی به دریافت معاینه قنی ندارند. اما می‌توانند با دریافت معاینه فنی برتر، از مزایای آن استفاده کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا