پیشنهاد سردبیر

معاینه فنی خودرو سال ۱۴۰۰ و مدارک و نکات مهم

اگر از آن دسته افرادی هستید که معمولا خودروی صفر کیلومتر سوار شده و پیش از آن که عمر آن به بیش از ۳ تا ۴ سال برسد، نسبت به تعویض وسیله نقلیه خود اقدام می‎‌کنید، احتمالا تا به حال سر و کارتان به مراکز معاینه فنی نیفتاده است. اما برای آن دسته از مالکان خودروهای مختلف که عمر وسیله نقلیه آن‌ها بیش از ۴ سال باشد، نیاز به معاینه فنی خواهد بود. این که معاینه فنی چه زمانی باید انجام شود، بستگی به زمانی دارد که خودروی شما، مرز ۴ سالگی را پشت سر گذاشته و در سال‌های بعدی نیز در همان محدوده زمانی تکرار خواهد شد.

معاینه فنی خودرو چیست؟

معاینه فنی خودرو به مراحلی گفته می‌شود که طی آن سلامت کارکرد فنی خودرو و به طور کلی شرایط بدنه آن، مورد بررسی قرار گرفته و کارشناسانی که در این حوزه دارای تخصص هستند، در نهایت با دریافت مدارک لازم برای معاینه فنی ۱۴۰۰، برگه معاینه فنی را صادر کرده یا خودرو را برای اعمال تعمیرات لازم عودت می‌دهند. همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم معاینه فنی تا چند سال اول عمر خودرو (۴ سال) نیازی نیست و پس از آن باید هر خودرو سالیانه برگه معاینه فنی را دریافت کند. 

همین طور بخوانید: معاینه فنی موتورسیکلت

مدارک لازم برای معاینه فنی ۱۴۰۰

 

مدارک برای معاینه فنی ۱۴۰۰ کذامند؟ برای اخذ برگه معاینه فنی باید با ارائه مدارک لازم، به یکی از مراکز معاینه فنی مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که طبق شرایط جدید معاینه فنی ثبت نام نیاز داشته و باید از قبل برای معاینه فنی وقت اینترنتی گرفته باشید. مدارک لازم برای دریافت معاینه فنی اصل کارت یا سند خودرو به همراه فرم تشخیص عیوب ظاهری خواهد بود.

از دست ندهید: معاینه فنی تاکسی

مراحل انجام معاینه فنی خودرو

پس از وارد شدن به یکی از مراکز معاینه فنی، ابتدا پلاک خودروی شما به وسیله دوربین اسکن شده و اطلاعات خودرو و مالک آن ثبت خواهد شد. همان طور که توضیح دادیم انجام این مراحل برای خودروهای دارای سن بالاتر از ۴ سال بوده و معاینه فنی خودرو صفر کیلومتر لزومی نخواهد داشت. البته غالبا توصیه می‌شود که افراد خود نسبت به بررسی وضعیت فنی وسیله نقلیه خود حساس بوده و به منظور افزایش طول عمر وسیله نقلیه و نیز حفظ سلامت هوای شهر، چک لیست لازم را به صورت دوره‌ای، مورد بازبینی و تعمیرات احتمالی قرار دهند.

معاینه فنی خودرو

پس از آن گام‌های زیر برای انجام معاینه فنی طی می‌شود:

بازرسی وضعیت ظاهر بدنه

در بازرسی وضعیت ظاهر بدنه در خصوص خودروهای سواری یا معاینه فنی ماشین‌های سنگین و …، بخش‌های مختلفی شامل موارد زیر بررسی خواهند شد:

آینه های خودرو
شیشه‌ها
برف پاک کن
بوق ماشین
استاندارد بودن بدنه
شرایط لاستیک‌ها
چراغ‌های عقب و جلو
چراغ ترمز
مه شکن‌ها
چراغ راهنما
صدای اگزوز
سلامت کمربند ایمنی

بررسی وضعیت آلایندگی

این یکی از مهم‌ترین مراحل برای گرفتن معاینه فنی است. در این گام، میزان آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودرو، به وسیله دستگاه بررسی می‌شود. این گازهای آلاینده باید در بازه مجاز و استاندارد قرار داشته باشند، در غیر این صورت خودرو مجوز معاینه فنی را دریافت نکرده و باید پس از انجام تعمیرات لازم، مجدد مراجعه به معاینه فنی دیگر یا همان مرکز داشته باشد.

بررسی وضعیت کمک فنرها

کمک فنرهای عقب و جلو به وسیله دستگاه مخصوص آزموده شده و در صورتی که مشکلی نداشته باشند، گواهی سلامت آن‌ها صادر خواهد شد. جالب است بدانید که نتیجه تست کمک فنرهای خودرو به هر دو شکل عددی و گرافیکی ثبت می‌گردد. با توجه به ریسکی که در خصوص چپ کردن خودرو در صورت نقص در کمک فنرها وجود دارد، این بخش از آزمون معاینه فنی، بسیار جدی گرفته شده و هیچ گونه اغماضی وارد نخواهد شد.

همین طور بخوانید: فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو چیست

بررسی ترمزهای خودرو

ترمزهای خودرو در این مرحله مورد بررسی قرار گرفته و باید حتما عملکرد آن‌ها به شکل استاندارد، مورد تائید قرار بگیرد. همین طور وضعیت روغن ترمز و لنت ترمزها نیز بازبینی خواهد شد. با در نظر گرفتن اهمیت عملکرد صحیح ترمزها، عجیب نیست که در معاینه فنی خودرو، نیاز به بررسی این قطعه باشد.

پیشنهاد مطالعه: آزمون آیین نامه 

بررسی سیستم تعلیق

برای بررسی سیستم تعلیق خودرو، نیاز به چک کردن کامل اتصالات خواهد بود تا به خوبی و به اندازه کافی دارای استحکام لازم باشند. در این صورت، تائید مربوط به سیستم تعلیق داده خواهد شد.

بررسی سلامت چراغ‌ها

باید بررسی شود که آیا نور چراغ‌های خودرو دارای زاویه و شدت تابش مناسب و استاندارد هستند یا خیر. در غیر این صورت نیاز به تنظیم چراغ‌ها خواهد بود.

بررسی هم‌راستایی چرخ‌ها

در این گام، میزان انحراف جانبی چرخ‌های خودرو برای هر ۱۰۰۰ متر اندازه گیری می‌شود. لازم به ذکر است که نباید این میزان انحراف از ۷ متر تجاوز کند. در غیر این صورت، خودرو مردود شده و باید میزان فرمان و هم راستای چرخ ها، مورد تعمیر و تنظیم قرار بگیرد.

معاینه فنی خودرو

جریمه نداشتن معاینه فنی

لازم به توضیح است که در صورت نداشتن معاینه فنی، به ازای هر روز تردد در سطح شهر، به اندازه ۵۰ هزار تومان مشمول جریمه معاینه فنی خواهید شد. این به مراتب چیزی بیشتر از هزینه معاینه فنی خواهد شد.

معاینه فنی برتر

همین طور داشتن معاینه فنی برتر و ثبت معاینه فنی برتر در تهران من، این امتیاز را به شما خواهد داد تا طرح ترافیک را با نرخ ارزان تری رزرو و خریداری نمایید.

معاینه فنی خودرو نوبت اینترنتی

معاینه فنی خودرو نوبت‌دهی اینترنتی با بروز شیوع ویروس کرونا پا گرفته و با توجه به شلوغی همیشگی این مراکز، اکنون در شهر تهران با مراجعه به آدرس اینترنتی https://services27.tehran.ir/ می توانید، نسبت به دریافت وقت معاینه فنی خودروی خود، اقدام کنید. برای ورود به این سامانه و اخذ نوبت، باید حتما پس از مراجعه به سامانه و مطالعه قوانین، روی گزینه “مطالعه نمودم” کلیک کنید. پس از آن در صفحه بعدی، لازم است که شماره پلاک خودرو، شماره تلفن همراه و نیز نام و نام خانوادگی خود را ثبت نمایید. با عبور از این مرحله، یک کد فعال سازی برای تلفن همراه شما پیامک خواهد شد که با وارد کردن آن، به گام بعدی یعنی انتخاب مرکز معاینه فنی و انتخاب تاریخ، هدایت می‌شوید.

در نظر داشته باشید که ساعات کار مراکز معاینه فنی ممکن است کمی متفاوت بوده و باید حین انتخاب مرکز، این مورد را در نظر داشته باشید. معاینه فنی پردیس، معاینه فنی پرند، معاینه فنی پونک، معاینه فنی پاکدشت، معاینه فنی پاسداران، معاینه فنی پیروزی، معاینه فنی تهرانپارس، معاینه فنی خودرو نوبنیاد، معاینه فنی خودرو نیایش، معاینه فنی جیحون، معاینه فنی چهارباغ، معاینه فنی حافظ، معاینه فنی حسن آباد، معاینه فنی چمران، معاینه فنی بیهقی و … از جمله برترین مراکز معاینه فنی خودرو تهران هستند. به ویژه اگر برای معاینه فنی جمعه اقدام می‌کنید، حتما این وضعیت خاص مراکز معاینه فنی را در نظر داشته باشید.

سوالات پرتکرار

چه خودروهای معاینه فنی نیاز ندارند؟

خودروهایی که عمر آن‌ها زیر ۴ سال است، نیاز به معاینه فنی ندارند. معاینه فنی خودرو نو تنها در صورت تمایل مالک خودرو، معنا خواهد داشت.

معاینه فنی چقدر اعتبار دارد؟

هر بار معاینه فنی و گرفتن برگه آن، به مدت یک سال اعتبار خواهد داشت.

معاینه فنی چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به دریافت نوبت دهی اینترنتی، این زمان کاهش پیدا کرده و بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به پایان خواهد رسید.

 

 

“@context”: “https://schema.org”, “@type”: “FAQPage”, “mainEntity”: [{ “@type”: “Question”, “name”: “چه خودروهای معاینه فنی نیاز ندارند؟”, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “خودروهایی که عمر آن‌ها زیر ۴ سال است، نیاز به معاینه فنی ندارند. معاینه فنی خودرو نو تنها در صورت تمایل مالک خودرو، معنا خواهد داشت.” } },{ “@type”: “Question”, “name”: “معاینه فنی چقدر اعتبار دارد؟”, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “هر بار معاینه فنی و گرفتن برگه آن، به مدت یک سال اعتبار خواهد داشت.” } },{ “@type”: “Question”, “name”: “معاینه فنی چقدر زمان می‌برد؟”, “acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”, “text”: “با توجه به دریافت نوبت دهی اینترنتی، این زمان کاهش پیدا کرده و بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به پایان خواهد رسید.” } }] }

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا