آموزشپیشنهاد سردبیر

صفر تا ۱۰۰ بیمه شخص ثالث، پوشش‌ها

بیمه شخص ثالث یکی از مهم‌ترین بیمه‌ها در کشور ما محسوب می‌شود که در این جا قصد داریم به طور کامل به این بیمه و جرئیات مربوط به آن بپردازیم. همان طور که می‌دانید، با افزایش روزافزون وسایل نقلیه و افرادی که به تازگی شروع به رانندگی می‌کنند، احتمال تصادفات و آسیب‌های ناشی از این موضوع هم افزایش یافته است. خسارات ناشی از تصادفات جاده‌ای به طور معمول بسیار سنگین هستند و می‌توانند افراد را با مشکلات شدیدی مواجه کنند. این خسارات هم شامل خسارات مالی و هم آسیب‌های جانی می‌شوند. با توجه به این موارد، دارندگان وسایل نقلیه با بیمه کردن وسیله خود از پرداخت خسارت در هنگام سوانح رانندگی مصون خواهند ماند. بنابراین می توان گفت بیمه نقش بسیار مهمی را برای رانندگان ایفا می‌کند و نباید از آن غافل شد. بیمه خودرو به چند بخش مهم تقسیم می‌شود که شامل بیمه بدنه، بیمه حوادث و بیمه شخص ثالث می‌شوند.

هر کدام از انواع گوناگون بیمه‌های مربوط به خودرو از جمله بیمه شخص ثالث کارایی خاصی داشته و نمی‌توان از آن‌ها به جای یک دیگر استفاده نمود. برای مثال، زمانی که شما خودروتان را بیمه بدنه می‌کنید، در صورت آسیب دیدن ماشین شما نیازی به پرداخت هزینه وجود نداشته و بیمه آن را پرداخت خواهد کرد. یا زمانی که از بیمه حوادث استفاده می‌کنید، در صورت وارد شدن هر گونه آسیب به شما یعنی فرد راننده، بیمه خسارت آن را پرداخت خواهد کرد. بیمه شخص ثالث هم مانند این بیمه‌ها عمل کرده و در صورت ایجاد خسارت‌های مالی و جانی، به راننده یاری می‌رساند. اما باید توجه داشت که این بیمه نه خسارات راننده و نه خسارات ماشین او را بر عهده می‌گیرد. نکته مهم دیگر در این مورد این است که برخلاف بیمه‌های دیگر، بیمه شخص ثالث اجباری است. در ادامه توضیحات کاملی در مورد این بیمه ارائه خواهیم داد.

بیمه شخص ثالث چیست و چه کارایی دارد؟

همان طور که از نام این بیمه هم پیدا است، مربوط به شخص ثالث یا شخص سوم می‌باشد. در واقع در این بیمه،‌راننده یا فرد بیمه گذار به عنوان اول شخص و شرکت بیمه به عنوان دوم شخص تلقی می‌شوند. هر فرد دیگری که در تصادفات یا سوانح رانندگی که توسط راننده ایجاد می‌شود، دچار زیان مالی یا جانی گردد، شخص ثالث یا همان شخص سوم در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، بیمه باید نسبت به پرداخت خسارات مربوط به شخص زیان دیده ثالث اقدام نماید. اما این بیمه هیچ گونه مسولیتی در قبال شخص اول که خود راننده است و ماشین او نخواهد داشت. همان گونه که اشاره کردیم، برای این دو مورد باید به ترتیب از بیمه حوادث و بیمه بدنه استفاده شود. با توجه به این که عدم استفاده از بیمه شخص ثالث می‌تواند خسارات غیرقابل جبرانی را برای راننده ایجاد کند، انجام این بیمه در کشور ما اجباری است.

همین طور بخوانید: جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

و اما در مورد کارایی یا پوشش‌های این بیمه باید بگوییم که هر گونه خسارت مربوط به افراد آسیب دیده در حادثه را با لحاظ فرانشیز بیمه به عهده می‌گیرد. این خسارت‌ها گاهی ممکن است مالی بوده و به خودرو، خانه یا سایر وسایل فرد دیگری مربوط باشد. گاه هم ممکن است جانی بوده و فرد ثالث در اثر سانحه دچار جراحت و یا حتی فوت شده باشد. در همه این موارد بیمه شخص ثالث در پرداخت خسارت به راننده کمک می‌کند. اما باید توجه داشت که این بیمه تا حد خاصی خسارت‌ها را برعهده داشته و بیش از آن مبلغی را پرداخت نخواهد کرد. حداقل مبلغ پایه این بیمه برای امسال یعنی سال ۱۴۰۰، برای حوادث مالی در حدود ۱۶ میلیون تومان و برای حوادث جانی تا ۴۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. البته این امکان وجود دارد که مبلغ قابل پرداخت برای خسارت‌های مالی بیمه شخص ثالث را تا ۳۲۰ میلیون هم افزایش داد، اما این کار مشروط به افزایش حق بیمه پرداختی خواهد بود.

پوشش های بیمه شخص ثالث

حق بیمه شخص ثالث چیست؟

بدون شک شرکت‌های بیمه‌ای به طور رایگان خسارت‌های شما را برعهده نخواهند گرفت. آن‌ها در ازای این کار از شما حق بیمه دریافت می‌کنند. در واقع حق بیمه شخص ثالث به مبلغی گفته می‌شود که شما در ازای یک سال استفاده از این بیمه پرداخت می‌کنید. به عبارتی می‌توان گفت که شما این بیمه را خریداری خواهید کرد. از آن جایی که شرکت‌های گوناگونی برای ارائه بیمه در کشور وجود دارند، شما می‌توانید با پرداخت حق بیمه به هر یک از این شرکت‌ها، بیمه شخص ثالث را خریداری نمایید. طبق قانون حق بیمه شخص ثالث در همه شرکت‌ها ثابت بوده و هیچ تفاوتی ندارد. اما این موضوع بدین معنی نیست که خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه‌ای هم در ازای دریافت این حق بیمه یکسان، مشابه است. چرا که برخی شرکت‌ها برای جذب مشتری سعی می‌کنند خدمات بهتری ارائه دهند. در ادامه به شرکت‌های انجام دهنده بیمه شخص ثالث خواهیم پرداخت.

همین طور بخوانید: پوشش مالی بیمه شخص ثالث

حق بیمه در بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود؟

حال که با حق بیمه شخص ثالث آشنا شدید، شاید برای‌تان سوال باشد که این حق بیمه چگونه محاسبه می‌شود. با توجه به این که بیمه شخص ثالث با پرداخت خسارت‌های مالی و به خصوص جانی در ارتباط است، حق بیمه آن هم بر اساس دیه کامل انسان تعیین می‌گردد. چرا که در صورت ایجاد تصادف و فوت یک فرد سوم، بیمه باید دیه آن را بپردازد. در صورتی که فرد فوت هم نشود، بیمه مسولیت دارد هزینه درمان و یا دیه نقص عضو این فرد را پرداخت نماید. دیه انسان هم هر ساله توسط قوه قضائیه تعیین شده و برای تا آخر سال خواهد بود.

 امسال نرخ دیه کامل انسان در ماه های عادی ۴۴۰ میلیون و در ماه‌های حرام ۶۴۰ تومان تعیین گردیده است. با توجه به این که نرخ دیه نسبت به سال قبل افزایش زیادی داشته است، در پی آن نرخ بیمه شخص ثالث هم با جهش بزرگی همراه گردیده است.جالب است بدانید که نرخ دیه انسان کامل بر اساس نرخ شتر تعیین می‌شود. امسال هم به این دلیل که قیمت شتر در کشور افزایش یافت، نرخ دیه و در پی آن نرخ بیمه شخص ثالث افزایش چشم‌گیری را شاهد بودند. البته باید توجه داشته باشید که نرخ این بیمه برای همه خودروها یکسان نبوده و برای خودروهای گوناگون متفاوت است.

از دست ندهید: انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

حق بیمه شخص ثالث برای امسال چه قدر است؟

نرخ بیمه شخص ثالث برای امسال یعنی سال ۱۴۰۰ جهت خودروهای کم‌تر از چهار سیلندر ۲ میلیون و ۳۵۴ هزار تومان، برای خودروهای پراید و پیکان ۲ میلیون و ۷۲۳ هزار تومان، برای خودروهای ۴ سیلندر ۳ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان و برای خودروهای بیش از ۴ سیلندر سه میلیون و ۴۷۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است. البته این مبلغ با احتساب حق بیمه حوادث راننده و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده است که مبلغ واقعی برای پرداخت می‌باشد. حق بیمه پایه برای هر کدام از این گروه‌ها و بدون در نظر گرفتن این موارد، در حدود ۴۰۰ هزار توامن زیر این قیمت‌ها می‌باشد. البته همان گونه که در ابتدای مطلب اشاره‌ای داشتیم، در صورتی که فرد بیمه‌گذار بخواهد هزینه خسارت‌های مالی پرداختی توسط بیمه را بیش‌تر کند، باید حق بیمه خود را هم افزیش دهد که در این مورد مختار است. در سال‌های گذشته با تغییر نرخ بیمه نامه، الحاقیه بیمه نیز تعریف شده است که بیمه گذاران باید با پرداخت مبلغی، نسبت به دریافت آن برای بیمه نامه خود اقدام کنند.

خرید بیمه شخص ثالث برای چه مدت امکان پذیر است؟

امکان دریافت خدمات بیمه شخص ثالث برای هر مدتی که شما بخواهید وجود خواهد داشت، البته به شرط این که در بازه زمانی چند روزه تا یک ساله قرار داشته باشد. به عبارتی امکان انجام بیمه شخص ثالث در هر مدتی که کم‌تر از یک سال باشد وجود دارد. نهایتا هم می‌توان بیمه را برای مدت یک سال خریداری نمود. اما این که برای چه بازه زمانی بخواهید بیمه را خریداری کنید، حق بیمه هم متفاوت خواهد بود. به طور معمول، حق بیمه در کوتاه مدت بیش‌تر از این مقدار در بلند مدت برای شما خواهد بود، چرا که ریسک بیمه در کوتاه مدت بیش‌تر است. به همین دلیل، بیش‌تر افراد سعی می‌کنند برای یک بازه یک ساله بیمه شخص ثالث را خریداری نمایند تا هم خیال‌شان راحت بوده و هم حق بیمه مناسب ‌تری پردخت نمایند.

تخفیف بیمه شخص ثالث

شرکت‌های ارائه دهنده بیمه شخص ثالث در یک اقدام هوشمندانه نسبت به ارائه تخفیف به بیمه گذاران اقدام کرده‌اند. البته این تخفیف تنها زمانی شامل حال فرد بیمه گذار می‌شود که از بیمه خود استفاده نکرده باشد. تخفیف بیمه شخص ثالث به صورت سالانه محاسبه می‌شود و به ازای هر سال که از بیمه استفاده نشده باشد، ۵ درصد تخفیف داده خواهد شد. برای مثال، اگر شما امسال ماشین خود را بیمه کرده و تا پایان سال هیچ گونه استفاده‌ای از بیمه آن نداشته باشید، سال بعد ۹۵ درصد از هزینه لازم برای انجام بیمه را خواهید پرداخت.

 یعنی ۵ درصد به شما تخفیف داده می‌شود. این تخفیف همین طور تکرار شده و به ازای هر سال استفاده نشدن از بیمه، ۵ درصد به آن افزوده می‌شود تا سال ۹ ام که تخفیف شما برابر با ۴۵ درصد خواهد بود. از سال ۹ ام به بعد دیگر تخفیف جدیدی داده نمی‌شود و همین ۴۵ درصد ثابت خواهد ماند. در صورتی که طی هر یک از سال‌ها از بیمه استفاده شود، تمام تخفیف آن حذف خواهد شد. در نتیجه، باید از نو شروع کنید و مجددا برای هر سال استفاده نشدناز بیمه، ۵ درصد به شما تخفیف داده می‌شود.

کوپن بیمه شخص ثالث

شرکت‌های ارائه دهنده بیمه شخص ثالث

شرکت‌های زیادی در کشور بیمه شخص ثالث را ارائه می‌دهند. از جمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به شرکت‌های بیمه شخص ثالث ایران، آسیا، کوثر و پارسیان اشاره نمود. همان طور که گفتیم، میزان حق بیمه در هیچ یک از این شرکت‌ها و حتی شرکت‌های دیگر بیمه‌کننده تفاوتی ندارد. فقط ممکن است برخی از این شرکت‌ها برای جذب مشتری خددمات مناسب‌تری را ارائه داده یا پشتیبانی بهتری داشته باشند. این به انتخاب شما است که بخواهید خرید بیمه خود را از چه شرکتی انجام دهید. چیزی که مهم بوده و البته اجباری است، انجام این بیمه می‌باشد. بنابراین، با انجام تحقیقات از کسانی که اطلاعات خوبی در مورد شرکت‌های بیمه داشته یا افرادی که سابقه خرید بیمه از این شرکت‌ها را دارا می‌باشند، می‌تواند شرکت مناشب‌تر برای خرید بیمه را انتخاب کنید.

سوالات متداول در مورد بیمه شخص ثالث

  • بیمه شخص ثالث چیست و چه کمکی به افراد می‌کند؟

این بیمه تمام خساراتی که در هنگام ایجاد سوانح رانندگی برای فرد سومی ایجاد شود، اعم از خسارت های مالی و جانی را، در سقف مشخص پرداخت می‌کند. اما خسارت‌های مربوط به ماشین راننده و خسارت‌های مالی خودش را برعهده نخواهد گرفت.

  • حق بیمه شخص ثالث چیست و چگونه تعیین می‌شود؟

حق بیمه مبلغی است که شما در ازای استفاده از خدمات بیمه باید پرداخت نمایید. این مبلغ بر اساس دیه انسان کامل مشخص می‌شود.

  • حق بیمه شخص ثالث امسال چه قدر است؟

این مقدار برای خودروهای مختلف متفاوت است و مقدار دقیق ان را برای هر یک از خودروهای گوناگون در متن به طور کامل توضیح داده‌ایم

  • خرید حق بیمه شخص ثالث برای چه مدت امکان پذیر است؟

امکان خرید بیمه شخص ثالث برای چند روز تا یک سال وجود دارد. اما خرید یک ساله این بیمه به صرفه‌تر است و به همین دلیل بیش‌تر افراد برای مدت یک سال این بیمه را خریداری می‌کنند.

  • تخفیف بیمه به چه صورت است؟

شرکت‌های بیمه برای هر سال استفاده نکردن از بیمه، ۵ درصد تخفیف ارائه می‌دهند. این تخفیف تا ۹ سال و ۴۵ درصد ادامه داشته و بیش‌تر از ان دیگر تخفیف داده نخواهد شد.</p

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا