پیشنهاد سردبیرآموزش

علت جا نرفتن دنده ماشین + عیب یابی

جا نرفتن دنده ماشین یکی از مشکلاتی است که می‌تواند موجب آسیب‌های قابل توجهی به خودرو شود و در عین حال رانندگی را نیز از لذت بخشی آن خارج سازد.  بنابراین نیاز است که در مورد علت بد جا رفتن دنده خودرو بدانیم. علت بد جا رفتن دنده می‌تواند ناشی از دلایلی مانند کاهش سطح واسکازین گیربکس، خرابی سنسور الکترونیکی، اختلال در عملکرد دنده‌ها، استهلاک سیستم کلاچ و … باشد.

علت بد جا رفتن دنده ماشین چیست؟

اکثر مردم هنگامی که با مشکل جا نرفتن دنده پراید یا جا نرفتن دنده پژو ۴۰۵ مواجه می‌شوند، مشکل اولیه را در گرفتن کلاچ می دانند و بار بعدی با شدت بیشتری کلاچ خودرو را فشار می دهند. اما همیشه این طور نیست و این جا نرفتن، به عملکرد شما بستگی ندارد. جا نرفتن دنده ماشین ناشی از علت‌های متفاوتی است که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کاهش سطح واسکازین گیربکس

کمبود و کاهش سطح مایع سیال واسکازین می تواند یکی از دلایل اصلی جا نرفتن دنده ماشین به شمار می آید. در صورتی که مایع واسکازین نشتی داشته یا کم شده باشد، این موضوع روی سیستم انتقال تاثیر گذاشته و عملکرد آن را دچار اختلال خواهد ساخت. این مایع در اطمینان از اینکه قطعات متحرک خودرو شما به خوبی روغن کاری و گریس کاری شوند نقش اساسی دارد. پیدا کردن درز و محل قرارگیری گیربکس کار سختی نیست.

خرابی سنسور الکترونیکی

بیشترین انتقال در خودروهای مدرن توسط سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته کنترل می‌شود. هنگامی که در خودرو پس از فشردن پدال گاز نتوانید دنده را جا بیاندازید، ممکن است مشکل از این باشد که سنسور الکترونیکی موجود در خودرو خراب شده است. مکانیک گیربکس‌های اتوماتیک همچنین از تجهیزات تشخیصی کامپیوتری برای رفع این مشکل استفاده می‌کنند و می‌توانند هرگونه خرابی سنسور الکترونیکی را که باعث می شود دنده ماشین شما جا نیفتد را شناسایی کند.

دلایل جا نرفتن دنده ماشین

اختلال در عملکرد دنده‌ها

یکی دیگر از علت‌های جا نرفتن دنده می‌تواند اختلال در عملکرد دنده و تنظیم چرخ دنده‌ها به صورت اشتباه باشد. سیستم گیربکس‌های اتوماتیک به گونه‌ای طراحی شده است که چرخ دنده ها باید در ترکیب‌های مختلف به طور روان در کنار هم قرار گیرند. آیا هنگام جابجایی چرخ دنده ها صداهای عجیب و غریبی می‌شنوید؟ این نشان دهنده قرار گرفتن چرخ دنده‌ها به صورت اشتباه روی هم است.

استهلاک در دنده‌های برنجی

اگر دنده به محض شروع خلاص شود، علت آن می تواند ساییدگی زیاد دنده یا غلاف کشویی آن باشد. برای جلوگیری از این موضوع گیربکس را بررسی کنید و همچنین خرابی بلبرینگ‌های آن را تعمیر کنید. اگر تعمیرکار نصب گیربکس را به درستی انجام نداده باشد نیز این مشکل ممکن است به وجود آید و موجب ساییدگی دنده‌های برنجی و در نهایت جا نرفتن دنده ماشین شود. بسیاری علت بد جا رفتن دنده سه پراید را همین موضوع می‌دانند.

استهلاک سیستم کلاچ

در گیربکس‌های دستی، خراب شدن سیلندر اصلی سیستم کلاچ یا شل شدن آن می‌تواند علت بد جا رفتن دنده تیبا باشد. حتی این مشکل را در جا نرفتن دنده پژو ۴۰۵ نیز مشاهده کرده‌ایم. اگر دیسک و صفحه کلاچ در خودرو دچار مشکل شود، تعویض دنده در خودرو به مشکل برخواهد خورد و در نتیجه نمی توان به سادگی دنده ها را تعویض نمود. علت جا نرفتن دنده عقب پژو نیز همین دیسک یا میل ماهک است که برای تعمیر آن باید از یک مکانیک کمک بگیرید.

همین طور بخوانید:

علائم خرابی واترپمپ پراید و روش‌های رفع عیوب

زمان و نحوه تعویض تسمه تایم خودرو

جمع بندی

جا نرفتن دنده ماشین به دلیل مختلفی مانند کاهش سطح واسکازین گیربکس و خرابی سنسور الکترونیکی و یا اختلال در عملکرد دنده‌ها و استهلاک سیستم کلاچ و … می‌تواند ایجاد شود. بهتر است علت جا نرفتن دنده ماشین خود را شناسایی کرده و برای تعمیر آن از یک فرد متخصص کمک بخواهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا