پیشنهاد سردبیرآموزش

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت + شرایط بخشودگی

یکی از موضوعات مهم در حوزه بیمه‌، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت می‌باشد که در این جا قصد داریم به طور مفصل به ان بپردازیم. موتورسیکلت از جمله وسایل نقلیه سودمندی است که در بسیاری از موارد می‌تواند کار برای راننده خود آسان‌تر کند. برای مثال، زمانی که شما در مسیرهای شلوغ و پرترافیک تردد دارید یا فاصله محل کارتان به خانه خیلی زیاد نیست، استفاده از موتورسیکلت می‌تواند بسیار مناسب‌تر از خودرو باشد. هم چنین شما می‌توانید با استفاده از موتورسیکلت مسیرهای باریک و ناهموار را سریع‌تر و راحت‌تر بپیمایید. البته باید توجه داشته باشید که رانندگی با این وسیله خالی از خطر نیست و همیشه این احتمال وجود دارد که آسیب‌هایی به خودتان یا افراد دیگر وارد شود. بنابراین، داشتن بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت یک امر الزامی و البته اجباری است. رانندگان موتورسیکلت در صورت عدم خریداری این بیمه با جریمه مواجه خواهند شد. در ادامه به طور کامل به جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت و شرایط ان می‌پردزایم.

رانندگان در چه مواقعی مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت می‌شوند؟

یکی از پر استفاده‌ترین وسایل نقلیه، موتور سیکلت است. اما همین وسیله نقلیه گاه می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. مانند سایر وسایل نقلیه موتوری، خرید بیمه شخص ثالث برای موتور سیکلت‌ها نیز الزامی است. اما متاسفانه برخی از راکبان، بیمه شخص ثالث خریداری نمی‌کنند و یا اینکه پس از اتمام آن، بیمه نامه را تمدید نمی‌کنند که این منجر به جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت می‌شود.

سوال مهم در این باره این است که چه موقع دارندگان موتورسیکلت به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث جریمه خواهند شد. باید توجه داشته باشید که بیمه شخص ثالث موتورسیکلت هم مانند بیمه شخص ثالث خودرو یک بیمه اجباری بوده و در صورت عدم خریداری این بیمه، جریمه در انتظار مالکان این وسایل خواهد بود.

همان طور که می‌دانید امکان خریداری بیمه شخص ثالث در بازه‌های زمانی گوناگون تا یک سال وجود دارد. باید دقت داشته باشید قبل از به پایان رسیدن مهلت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت خود، نسبت به تمدید آن اقدام نمایید. در صورتی که مهلت بیمه شخص ثالث موتور شما به پایان برسد و هنوز آن را بیمه نکرده باشید، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت شامل شما خواهد شد. این جریمه به ازای هر روز که از مهلت اتمام بیمه شما بگذرد، محاسبه خواهد شد. پس بهتر است قبل از پایان مهلت بیمه قبلی، نسبت به تمدید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت خود اقدام نمایید.

همین طور بخوانید: بیمه شخص ثالث ایران

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چه قدر است؟

حال که با جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت و موارد اعمال این جریمه آشنا شدید، می‌خواهیم به بررسی میزان این جریمه بپردازیم. در ابتدا باید بگوییم که این جریمه به صورت روزانه محاسبه می‌شود و میزان جریمه دیرکرد شما به تعداد روز عدم خریداری بیمه و مبلغ جریمه به ازای هر روز بستگی دارد.

دقت داشته باشید که این جریمه تنها تا یک سال بعد از مهلت بیمه شما در نظر گرفته خواهد شد. یعنی اگر شما سه سال ه موتور خود را بیمه نکنید، فقط در یک سال یا ۳۶۵ روز اول مشمول جریمه می‌شود. از طرف دیگر، میزان جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت به ازای یک روز هم برای موتورهای گوناگون تفاوت دارد. این میزان جریمه به تعداد چرخ‌ها، گازی بودن یا نبودن موتورسیکلت و تعداد سیلندرها بستگی دارد. در ادامه جدول مبلغ این جریمه برای انواع موتورهای گوناگون در سال ۱۴۰۰ را برای شما قرار داده‌ایم.

انواع موتورسیکلت‌ها مبلغ روزانه جریمه دیرکرد (تومان)
موتورسیکلت گازی ۱۳۱۸
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر ۱۶۱۰
موتورسیکلت دنده‌ای دو سیلندر ۱۷۶۸
موتورسیکلت سه‌ چرخ ۱۹۰۲

نداشتن بیمه شخص ثالث علاوه بر جریمه، چه عواقبی برای راننده خواهد داشت؟

توجه کنید که جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت تنها چالشی نخواهد بود که شما در صورت نداشتن این بیمه با آن مواجه خواهید بود. بلکه علاوه بر این موضوع، امکان ایجاد ضررهای بیش‌تری هم برای شما وجود خواهد داشت. مهم‌ترین زیان احتمالی خسارت‌های مالی و جانی است که در صورت تصادفات به اشخاص ثالث وارد خواهید کرد. در این صورت دیگر بیمه هیچ گونه پشتیبانی از شما نداشته و باید هر گونه خسارت وارده را شخصا تقبل نمایید. از طرف دیگر، اگر در هنگام موتورسواری هر گونه خسارت جانی به خود شما هم وارد شود، باز بیمه هیچ گونه کمکی به شما نمی‌کند.

 این بخش مهمی از عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث علاوه بر جریمه شدن است، اما تمام ماجرا نیست. توقف توسط پلیس و انتقال موتورسیکلت به پارکینک چالش دیگری است که در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث با ان مواجه خواهید بود. پس اگر می‌خواهید هم از موارد مذکور و هم از جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت مصون باشید، باید موتورسیکلت خود را بعد از اتمام مهلت بیمه آن، مجددا بیمه نمایید. این کار اکنون هم با مراجعه به مراکز بیمه و هم به صورت اینترنتی امکان پذیر است.

از دست ندهید:

خلافی خودرو با کد ملی

جریمه دیرکرد بیمه شخص موتورسیکلت

بهترین زمان برای خرید بیمه شخص ثالث چه موقع است؟

در بخش‌های قبل هم به این موضوع اشاره کردیم که باد سعی کنید قبل از به پایان رسیدن مهلت اعتبار بیمه شخص ثالث خود، نسبت به تمدید آن اقدام نمایید. این گونه هم از جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت مصون مانده و هم ریسک خود را در صورت وجود حوادث کاهش خواهید داد.  همان گونه که می‌دانید امکان خریداری بیمه شخص ثالث در بازه‌های زمانی متفاوت از چند روز تا یک سال وجود دارد. اما به طور معمول افراد نسبت به خرید این بیمه به صورت سالانه یا حداقل ماهانه اقدام می‌کنند. شما باید به تاریخ خرید و اتمام این بیمه توجه داشته و چند روز قبل از به پایان رسیدن مهلت بیمه شخص ثالث خود، نسبت به تمدید آن اقدام نمایید. در واقع این زمان بهترین موقع برای تمدید این بیمه می‌باشد.

از دست ندهید: گم شدن بیمه شخص ثالث

آیا امکان بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت وجود دارد؟

موضوعی که بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه موتوری در مورد آن سوال دارند، بحث بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت است. در ابتدا باید سعی کنید با تمدید به موقع بیمه موتورسیکلت خود، جریمه نشوید. اما به هر حال باید بگوییم که قانون خاصی برای بخشودگی این جرائم وجود ندارد. اما گاهی مواقع به دلایل مختلف مانند دهه فجر یا سالروز تاسیس بیمه، شرایط بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت از طرف بیمه مرکزی به وجود می‌آید. گاهی اوقات هم شرکت بیمه‌ای شما به صورت اختصاصی ممکن است به دلایل مناسبتی اقدام به بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه کند. بنابراین، این موارد موقعیتی بوده و یک روند ثابت ندارد.

همین طور بخوانید: تعویض پلاک خودرو

سوالات متداول در مورد جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

  • جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چیست؟

در صورت که مهلت بیمه شخص ثالث دارندگان وسایل نقلیه موتوری به پایان رسیده و نسبت به تمدید این بیمه اقدام نشود، مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خواهند شد.

  • میزان جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چه قدر است؟

این مقدار بستگی به نوع موتور از نظر گازی بودن یا نبودن، تعداد سیلندرها و تعداد چرخ‌ها دارد. ما در این جا میزان جریمه به ازای هر روز برای هر یک از این انواع موتورسیکلت را برای شما آورده‌ایم.

  • جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت حداکثر تا چند روز شامل موتور بدون بیمه می‌شود؟

این جریمه حداکثر تا ۳۶۵ روز یا یک سال کامل شامل موتورسیکلت بدون بیمه خواهد شد. بنابراین، اگر یک موتور چندین سال هم بیمه نداشته باشد، فقط یک سال اول آن شامل جریمه دیرکرد می‌شود.

  • آیا امکان بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت وجود دارد؟

قانون خاصی در این مورد وجود ندارد. اما گاهی مواقع به دلیل برخی مناسبت‌ها، بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه از طرف بیمه مرکزی یا به صورت اختصاصی از طرف شرکت بیمه‌گذار انجام می‌گیرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا