پیشنهاد سردبیرمطالب ویژه

۵ نکته مهم در افتتاح حساب وکالتی بورس کالا

امروزه بازار گفتگو درباره‌ی حساب وکالتی بورس کالا بسیار داغ است و کمتر کسی است که اسم آن را نشنیده باشد. کارکرد حساب وکالتی در واقع به این صورت است که صاحب حساب به بانک یک وکالت می‌دهد که عملیات مسدودی، رفع مسدودی و برداشت وجه از حساب را در اختیار شرکت بورس کالا، شرکت‌های خودرو ساز و … انجام دهد.

در این نوشتار شما را با نکات مهم و اساسی در کار کردن با حساب وکالتی بورس کالا آشنا خواهیم کرد.

حساب وکالتی چیست؟

به صورت کلی حساب وکالتی به این معنی است که شما به طرف مقابل‌، بورس کالا یا خودروساز، این اجازه را می‌دهید که از حساب‌ بانکی‌ شما، پول برداشت کند.

در واقع هنگامی که شما به بورس کالا، حساب وکالتی‌ خود را اعلام می‌کنید، به این معنی است که بورس کالا اجازه‌ی دسترسی به حساب شما را دارد و قادر است هزینه معاملات را از موجودی حساب وکالتی‌ شما برداشت نماید. به مثالی، در صورتی که شما حساب وکالتی خود را به ایران خودرو یا سایپا اعلام و ثبت کنید، به آنها اجازه دسترسی می‌دهید که موجودی حساب وکالتی شما را چک کنند. همچنین، در حالتی که از این شرکت‌ها خودرو تهیه کنید، آنها مجاز هستند که مبلغ موردنیاز برای ثبت نام خودرو  از حساب وکالتی‌ شما برداشت کنند.

حساب وکالتی بورس کالا

حساب وکالتی بورس کالا

در صورتی که بخواهید معاملات خودرو  را از طریق بورس کالا انجام دهید، به ۲ مورد نیاز دارید. شما می‌بایست کد بورس کالا و  حساب وکالتی داشته باشید.

برای افتتاح حساب وکالتی، در مرحله‌ی اول می‌بایست از کارگزاری بورس یک معرفی‌نامه به بانک ارائه کنید. قابل ذکر است که افتتاح حساب وکالتی برای بورس کالا، پس از دریافت کد معاملات بورس انجام می‌شود. ابتدا باید کد معاملاتی اخذ شود و بعد از آن برای افتتاح حساب وکالتی اقدام شود.

توجه داشته باشید که بعد از افتتاح حساب وکالتی، باید مبلغ مورد نیاز برای ثبت سفارش خودرو در بورس کالا، که از طرف خودروساز اعلام می‌شود، در حساب وکالتی‌ شما موجود باشد. در غیر اینصورت، خرید خودرو ثبت نمی‌شود و در نتیجه، در روز عرضه‌ی خودرو امکان شرکت در مراحل فروش خودرو نخواهید داشت.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی خرید خودرو از بورس کالا مراجعه کنید.

نکات مهم درباره افتتاح حساب وکالتی

۱- حساب وکالتی درست شبیه حساب کوتاه مدت بانکی است. توجه داشته باشید که سودی که به حساب سپرده‌ی کوتاه مدت بانکی تعلق می‌گیرد، برای حساب وکالتی نیز محاسبه شده و واریز می‌گردد.

۲- بانک عامل فقط مبلغ لازم برای ثبت نام خودرو بلوکه می‌کند و مشتری اجازه‌ی این را دارد که بقیه‌ی پول موجود در حساب را منتقل یا برداشت کند. سپس، و با درخواست خودروساز مبلغ لازم برای ثبت نام خودرو از حساب وکالتی مشتری برداشت شده و به حساب خودروساز متقل می‌شود.

۳- توجه داشته باشید که در حال حاضر افرادی که چک برگشتی دارند، قادر نیستند برای افتتاح حساب وکالتی اقدام نمایند.

۴- در صورتی که مشتریان در ثبت نام خودرو برنده نشوند، یا به عبارتی معامله‌ای به نام مشتری در بورس کالا انجام نشود، هیچ مبلغی در حساب وکالتی مشتری مسدود نخواهد شد.

۵- در صورتی که افراد در ثبت نام خودرو برنده شوند ولی انصراف دهند یا در شرایطی که پول خودرو را در مهلت قانونی ۳ روزه به حساب وکالتی‌ خود واریز نکنند، جریمه خواهند شد. این جریمه مستقیما از حساب وکالتی، کسر می‌شود و معادل ۵.۵ درصد ارزش کل معامله خواهد بود.

افتتاح حساب وکالتی آنلاین

افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند یکی از حساب‌های خود  اعم از اینکه کوتاه مدت، قرض‌الحسنه یا جاری باشد، از طریق سامانه وکالتی کردن حساب و به صورت آنلاین و غیرحضوری وکالتی کنند.  توجه داشته باشید که تمامی فرآیند وکالتی شدن حساب‌ها به صورت غیر حضوری انجام شده و نیازی به مراجعه به شعب بانک‌ها نیست.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا