پیشنهاد سردبیرآموزش

آیا خرید و فروش پلاک خودرو ممکن است؟

آیا خرید و فروش پلاک خودرو ایران امکان‌پذیر است؟ احتمالاً این سؤالیست که ذهن بسیاری از شما عزیزان را به خود مشغول کرده است. بسیاری از افراد بنابر دلایل مختلفی علاقه زیادی به خرید و فروش پلاک خودرو به ویژه در شهر تهران دارند. طرح زوج و فرد تهران باعث شده تا بسیاری از افراد به دنبال خرید و فروش پلاک خودرو تهران باشند تا بتوانند برای عبور و مرور با محدودیت کمتری مواجه شوند. برخی دیگر از ثروتمندان نیز برای خرید پلاک‌های رند حاضرند هر رقمی را به صاحبان آن پلاک خاص بپردازند. بعضی دیگر از افراد نیز برای آن که بتوانند در قرعه کشی‌های خرید خودرو ثبت‌نام کنند، به دنبال واگذاری پلاک خود به دیگران هستند. اما آیا واقعاً واگذاری پلاک به افراد دیگر، یا به عبارتی خرید و فروش پلاک خودرو امکان‌پذیر است؟ چگونه می‌توان پلاکی را که به نام شخصی است به دیگری واگذار کرد؟ با ما همراه باشید تا به این سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

آیا می‌توان پلاک خودرو را خرید و فروش کرد؟

پلاک خودرو در حقیقت همانند شناسنامه افراد است. شاید یک شخص بتواند چندین پلاک داشته باشد، اما هرگز نمی‌تواند آن را به شخص دیگری انتقال دهد. بنابراین خرید و فروش پلاک خودرو یک کار کاملاً غیرقانونی است و به هیچ وجه قابل اجرا نیست. یکی از دلایل این کار نیز جلوگیری از بازار سیاه فروش پلاک‌های رند است. با تمام این اوصاف اخیراً اخباری درباره قوانین جدید برای فروش پلاک خودرو تصویب شده که در برخی سایت‌ها نیز برای فروش پلاک به متاقضیان از آن استفاده می‌شود. اما با وجود مطرح شدن این قانون، نه تنها ابلاغ نشده بلکه به مرحله اجرا هم نرسیده است. بنابراین مراقب این قبیل سایت‌ها باشید و بدانید که در حال حاضر امکان خرید و فروش پلاک خودرو وجود ندارد.

خرید و فروش پلاک خودرو

دیدگاه پلیس درباره خرید و فروش پلاک خودرو

حتی قبل از ابلاغ اخبار جدید مربوط به خرید و فروش پلاک خودرو، پلیس راهور نسبت به رانندگی کردن افراد با خودرو‌های دیگران حساسیت بسیار زیادی از خود نشان می‌داد. به همین دلیل طبیعتاً بر روی پلاک راننده محور نیز حساس هستند. از نظر پلیس راهور زمانی که پلاکی به نام فردی ثبت می‌شود، شماره آن در سیستم به نام آن شخص قفل خواهد شد. حتی در صورتی که شخص از پلاک استفاده نکند، در سامانه به نام اوست و هیچ ساز و کاری برای انتقال آن به غیر وجود ندارد.

در حقیقت پلاک‌های ایرانی از ابتدای صدور تا زمان مرگ افراد به نام آن‌ها خواهد بود. حتی بعد از مرگ آن‌ها امکان انتقال پلاک به ورثه نیز وجود ندارد.

بعد از فروش خودرو تکلیف پلاک چیست؟

زمانی که شما خودروی خود را می‌فروشید، پلاک همچنان به نام خودتان است. اما می‌توانید برای آن که پلاکی به نامتان نباشد و به راحتی بتوانید در قرعه‌کشی‌های خودرو شرکت کنید، پلاکی را که به نام شماست، فک کنید. با انجام عمل فک پلاک، پلاک در انبار پلیس راهور ثبت می‌شود و دیگر پلاک فعالی به نام شما وجود ندارد. البته این را نیز بدانید که به محض خرید خودروی جدید نمی‌توانید پلاک جدیدی را برای خود خریداری کنید. بلکه پلاک قبلی که به نامتان بوده و فک شده، مجدد برای شما فعال می‌شود. فقط در صورت خریدن خودروی دوم می‌توانید پلاک دومی را خریداری و برای خود فعال کنید.

در صورتی که قبلاً چندین خودرو داشتید و تمامی آن‌ها را فروخته‌اید، پلاک‌ها همان‌طور که اشاره کردیم فک و به انبار پلیس راهور منتقل می‌شوند. در این شرایط در صورت خرید خودروی جدید شما می‌توانید بین پلاک‌های موجود در انبار یکی را به اختیار خود انتخاب کنید.

خرید و فروش پلاک خودرو

آیا امکان خرید و فروش پلاک خودرو منطقه آزاد وجود دارد؟

متأسفانه به علت قوانین جدید تردد خودرو‌های مناطق آزاد و دستورالعمل‌های ابلاغی جهت تعویض پلاک مناطق آزاد، برخی افراد با مواردی تحت عنوان خرید و فروش پلاک خودرو اروند، خرید و فروش پلاک ارس، خرید و فروش پلاک خودرو گذر موقت مواجه می‌شوند. اما همان‌طور که گفتیم امکان خرید و فروش پلاک خودرو تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. این قانون شامل حال پلاک‌های منطقه آزاد نیز می‌شود.

طبق قوانین خودرو‌های مناطق آزاد به منظور برخورداری از خدمات جدید تردد باید تعویض پلاک انجام دهند. در صورتی که شخصی برای تعویض پلاک اقدام نکند، امکان تردد را خواهد داشت.

با این حال اخیراً اخبار جدیدی مبنی بر امکان تعویض پلاک منطقه آزاد یا پلاک ملی منتشر شده است. طبق این اخبار افراد دارای خودرو گذر موقت می‌توانند با پرداخت عوارض، پلاک منطقه آزاد خود را به ملی تبدیل کنند. اما تا کنون میزان عوارض پرداختی برای این کار مشخص نشده است. این مصوبه از سال آینده اجرایی می‌شود و احتمالاً به زودی شاهد انتشار جزئیات آن خواهیم بود. البته این مصوبه شامل حال خودر‌های سال مانند پورش، مازراتی و خودرو‌هایی نظیر آن نمی‌شود.

با توجه به آن چه که در این مقاله خواندید، اگر خیال خرید و فروش پلاک خودرو به سرتان‌زده، باید بگوییم که این عملاً امکان‌پذیر نیست. پس مراقب کلاهبرداران باشید و گول وعده و وعید دروغین آن‌ها را نخورید.

همین طور بخوانید:

جریمه‌های رانندگی ستاره‌ دار و هر آن چه باید در این باره بدانیم

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا