آموزشاخبار خودروپیشنهاد سردبیر

فهرست جریمه‌های رانندگی ستاره‌ دار

جدول تخلفات رانندگی هر سال از جانب اداره راهنمایی و رانندگی انتشار می‌یابد. در این جدول تعدادی جریمه به ثبت رسیده است و در این میان جریمه‌هایی تحت عنوان جریمه‌های ستاره دار نیز مشخص شده‌اند که اطلاعات مهی را در اختیار رانندگان قرار می‌دهد. تعداد ستاره‌هایی که برای این نوع جریمه‌های خاص در نظر گرفته می‌شود از ۱ تا ۴ ستاره متغیر است. چنین جریمه‌هایی بر مبنای میزان خطر درجه بندی می‌شوند. تعداد ستاره‌ها نمایانگر میزان جریمه است و چنانچه چنینی تخلفاتی همزمان با هم یا به تنهایی اتفاق بیفتند پیامدهای مختلفی را برای رانندگان در بر خواهد داشت. به منظور راهنمایی و اطلاع رسانی بیشتر درباره این نوع تخلفات ستاره دار قصد داریم هر یک آن‌ها را به شما معرفی کنیم تا با مطالعه آن‌ها نسبت به نوع این جرائم و خساراتی که در پی خواهند داشت مطلع شوید و به این ترتیب مجالی برای آگاه‌سازی و فرهنگ سازی درباره کاهش حرکات پرریسک رانندگی فراهم شود.

انواع جریمه‌های رانندگی ستاره دار

انواع جریمه‌های رانندگی ستاره دار به شرح زیر هستند:

جریمه‌‌های تک ستاره کدامند؟

مطابق بند “د” ماده ۱۰ ضوابط مربوط به رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که راننده خاطی همزمان مرتکب دو مورد از تخلفات ردیف‌های ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۱۰ درج شده در جدول جرائم رانندگی که دارای یک ستاره هستند شود، ضمن صادر شدن قبض جریمه مطابق با استاندارد تعیین شده با مبلغ معین، خودرو به مدت ۷۲ ساعت (۳ شبانه روز) در پارکینگ راهنمایی و رانندگی توقیف خواهد شد.

جریمه‌های تک ستاره راهنمایی و رانندگی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سبقت غیر مجاز در جاده‌ها و مسیرهای دو بانده و دو طرفه
  • انجام حرکات نمایشی مانند حرکات موتور سیکلت بر روی یک چرخ (حرکات تک چرخ) و یا دور زدن درجا توسط خودرو
  • حرکت مارپیچ در مسیر
  • تجاوز از سرعت مجاز تعیین شده یعنی بیشتر از ۳۰ کیلومتر در ساعت
  • تجاوز به سمت چپ محور مسیر
  • رد کردن چراغ قرمز راهنما

جریمه‌های دو ستاره رانندگی چیست؟

این نوع جرایم مربوط به تخلفاتی است که در ردیف ۷ جدول جرائم رانندگی به ثبب رسیده است. مطابق بند “ب” ماده ۱۰ ضوابط رسیدگی به تخلفات رانندگی، جریمه‌های دو ستاره مختص رانندگی است که در حالت مستی و پس از استفاده از قرص‌ها و داروهای روان گردان و مواد افیونی به رانندگی می‌پردازند. در این صورت مطابق قوانین وضع شده، ضمن صادر نمودن قبض جریمه مطابق با استاندارد و مبلغ معین، گواهی‌نامه شخص خاطی ۶ ماه ضبط شده و خود شخص نیز به مراجع قضایی ذی‌ربط معرفی خواهد شد.

معرفی جریمه‌های رانندگی ستاره‌ دار

جریمه‌های سه ستاره

این نوع جریمه در صورت ارتکاب تخلف ثبت شده در ردیف ۲۸ جدول جرائم رانندگی برای شخص اعمال خواهد شد. مطابق بند “ب” ماده ۱۰ ضوابط رسیدگی به تخلفات رانندگی، جریمه سه ستاره مربوط به رانندگانی است که بیمه شخص ثالث معتبر ندارند یا مدت زمان اعتبار بیمه شخص ثالث آن‌ها به پایان رسیده است. در این صورت ضمن صادر نمودن برگ جریمه به مبلغ ۵۰۰ هزار ریال، وسیله نقلیه تا زمان ارائه بیمه مذکور توقیف خواهد شد.

جریمه‌های چهار ستاره

جرائم چهار ستاره در میان جریمه‌های ستاره دار جدول منتشر شده از جانب اداره راهنمایی و رانندگی، دارای بیشترین تعداد ستاره بوده و در ردیف ۶ تخلفات جدول جرائم رانندگی قرار می‌گیرد. مطابق بند “ب” ماده ۱۰ ضوابط مربوط به رسیدگی به تخلفات رانندگی، جریمه چهار ستاره مختص رانندگان متخلفی است که در مسیر آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها بدون ضرورت خاصی با دنده عقب حرکت می‌کنند. در این صورت افسر راهنمایی و رانندگی با استناد به قوانین وضع شده درباره نوع جریمه مربوط به این نوع تخلفات، راننده خاطی را مجازات خواهد نمود.

همین طور بخوانید:

صفر تا صد مبایعه‌نامه خودرو + نمونه مبایعه‌نامه

آیا خرید و فروش پلاک خودرو ممکن است؟

سخن پایانی

هر ساله اداره راهنمایی و رانندگی با انتشار جدول مربوط به برخی از جرائمی که در حیطه تخلفات راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرد، سعی دارد در راستای اطلاع رسانی و آگاه سازی هرچه بیشتر رانندگان قدم بردارد و با ارئه مطالب ضروری و خاطر نشان کردن عواقبی که در پی عدم تمکین از قوانین درج شده در انتظار رانندگان خواهد بود، از میزان ریسک و خطر رانندگی در مسیرها بکاهد تا سلامت رانندگان و سرنشینان خودرو تضمین شود. تبعیت از قوانین وضع شده و آگاهی هرچه بیشتر از این ضوابط و پیامدهای خطرناکی که در صورت عدم رعایت قوانین افراد خاطی را درگیر خواهد کرد، موثرترین روش برای کاهش ریسک ارتکاب جرم است. لذا توصیه اکید به رانندگان این است که با دقت و افزایش سطح آگاهی از این قوانین و جرائمی که در صورت عدم رعایت آن‌ها وضع شده، به رانندگی ایمن بپردازند و سلامت خود و سرنشینان وسیله نقلیه خود را به خطر نیندازند.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا