پیشنهاد سردبیرآموزش

صفر تا صد مبایعه‌نامه خودرو + نمونه مبایعه‌نامه

مبایعه‌نامه انتقال خودرو چیست؟ در بازار خرید و فروش املاک و خودرو دو معامله بسیار مهم و بزرگ هستند که به وفور انجام می‌شوند. اغلب افرادی که اقدام به خرید و فروش این دو مورد می‌کنند، معمولاً معامله خود را با نوشتن یک قرارداد تحت عنوان مبایعه‌نامه انجام می‌دهند. با این حال اکثر همین افراد از نحوه صحیح نوشتن مبایعه‌نامه هیچ اطلاعی ندارند و به همین دلیل با مشکلات حقوقی بسیاری مواجه می‌شوند. معمولاً این مشکلات هنگام خرید خودرو بسیار بیشتر است. زیرا در بسیاری از موارد خرید و فروش خودرو از طریق مبایعه‌نامه یا همان قولنامه انجام می‌شود که متأسفانه شرایط را برای افراد سودجو فراهم می‌کند.

به عنوان مثال می‌توان به دزدانی اشاره کرد که برای اهداف خود اقدام به خرید خودرو قولنامه‌ای کرده و بعد از ارتکاب جرم آن را رها می‌کنند. در این شرایط مسئولیت تمامی جرائمی که فرد خریدار انجام داده برعهده فروشنده خواهد بود. حتی در برخی موارد خریدار عیوب خودرو را از فروشنده پنهان می‌کند که این موضوع نیز خود مشکلات حقوقی را برای فرد خریدار ایجاد خواهد کرد. برای آن که بتوان از این قبیل مشکلات هنگام خرید و فروش خودرو از طریق قولنامه خودداری کرد، باید با نحوه صحیح تنظیم مبایعه‌نامه خودرو آشنا شوید. ما در این مقاله قصد داریم صفر تا صد مبایعه‌نامه خودرو دستی و وکالتی را برای شما عزیزان شرح دهیم.

مبایعه‌نامه خودرو چیست؟

مبایعه‌نامه سندی عادی است که خریدار و فروشنده طبق آن موظف به رعایت اصول و ضوابط مندرج در متن هستند. مبایعه‌نامه خودرو نیز قراردادی است که فی مابین خریدار و فروشنده نوشته می‌شود. در حقیقت با نوشتن این سند طرفین قرارداد درباره زمان و مکان تحویل مال و نحوه پرداخت ثمن تعهداتی را قبول می‌کنند.

عکس مبایعه نامه خودرو

آیا مبایعه‌نامه خودرو معتبر است؟

مبایعه‌نامه خودرو نیز همانند دیگر قراردادها که بین طرفین معامله تنظیم می‌شود، دارای اعتبار قانونی است و خریدار و فروشنده موظف به اجرای مفاد مندرج درون آن هستند. بنابراین در صورتی که هر کدام از طرفین قرارداد نسبت به مفاد مندرج در مبایعه‌نامه بی‌توجهی کند، شخص شاکی می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و با در دست داشتن مبایعه‌نامه شکایت خود را ثبت کند.

نحوه تنظیم مبایعه‌نامه خودرو دستی + نمونه

مبایعه‌نامه خودرو تک برگ از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که به هر کدام از این بخش‌ها ماده گفته می‌شود. شما می‌توانید برای نوشتن مبایعه‌نامه از نمونه‌های آماده موجود در اینترنت استفاده کنید یا همه موارد را به صورت دستی بر روی کاغذ بنویسید. برای دانلود مبایعه‌نامه خودرو کافیست عنوان «نمونه مبایعه‌نامه خودرو» را در گوگل سرچ کنید و از بین نمونه‌های موجود یکی را انتخاب و پرینت بگیرید. با این حال ما در این بخش اجزای تشکیل‌دهنده یک مبایعه‌نامه را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

  1. مشخصات طرفین

در این بخش از قولنامه مشخصات کامل خریدار و فروشنده ثبت می‌شوند. مشخصاتی مانند: نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، محل صدور شناسنامه، تاریخ تولد، کد ملی، شغل، آدرس محل سکونت و اطلاعات تماس باید به صورت کامل نوشته شوند.  در صورتی که هر کدام از طرفیت شخص حقوقی بود باید علاوه بر موارد ذکر شده، اطلاعات مربوط به شرکت مانند: نام شرکت، شماره ثبت، شناسه ملی، کد اقتصادی، نشانی، کد پستی و نام صاحبان امضای مجاز به طور کامل ثبت شوند.

در صورتی که یکی از طرفین به عنوان نماینده شخص حقیقی یا حقوقی برای انجام معامله حضور داشته باشد، بعد از تأیید اختیار وکالتش باید نمایندگی آن در مبایعه‌نامه ذکر و اطلاعات وکالت‌نامه او نیز ثبت شود.

  1. موضوع معامله و مشخصات خودرو

در این بخش باید بعد از بیان موضوع که همان فروش خودرو ه شخص خریدار است، تمامی مشخصات مربوط به خودرو به طور کامل نوشته شود. اطلاعاتی مانند: نوع خودروف مدل، سیستم، رنگ، شماره شهربانی، شماره موتور، شاسی و بدنه باید در این بخش از مبایعه‌نامه درج شوند. علاوه بر این موارد در صورتی که خودرو دارای ایراد یا خط و خشی است باید به آن اشاره شود. با اشاره به این قبیل موارد فروشنده تا زمان تحویل خودرو باید آن را به همین شکل نگه‌داری کند و در صورت آسیب رساندن به آن باید پاسخگو باشد.

  1. مبلغ معامله

در این بخش باید مبلغ کل معامله و نحوه پرداخت آن به وضوح نوشته شود. در صورتی که بخشی از مبلغ به صورت نقد و بخشی به صورت چک هنگام معامله تحویل داده شود، باید در قرارداد قید شود. همچنین مشخصات کامل چک، تعداد و تاریخ‌های آن نیز باید نوشته شود. اگر مبلغ نقدی به صورت انتقال به کارت تحویل داده شده، باید شماره کارتی که وجه نقد به آن واریز شده نیز ثبت شود. فراموش نکنید که در این بخش قید کردن تاریخ‌های پرداخت پول و نحوه پرداخت آن اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین تمامی رسیدهای پرداختی و واریزی را تا زمان اتمام مراحل انتقال سند نزد خود نگه‌داری کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکلی اسناد لازم را در اختیا داشته باشید.

  1. شرایط معامله

شرایط معامله از بخش‌های بسیار مهم در مبایعه‌نامه است. زیرا در این بخش تمامی شرایط مربوط فسخ، نحوه پرداخت هزینه قولنامه، هزینه‌های تعویض پلاک  انتقال سند، زمان تحویل خودرو به خریدار و … ثبت می‌شوند. شما در این بخش می‌توانید تمام شروط خود را بنویسید. نوشتن این بخش باید با دقت و حساسیت بسیار بالا نوشته شود تا بعداً با مشکل حقوقی مواجه نشوید. بهترین کار برای آن که بتوانید این بخش را به بهترین شکل بنویسید، کمک گرفتن از کارشناسان حقوقی متخصص در این زمینه است. دقت کنید در این بخش هر شرط و بندی که نوشته شود طرفین موظف به اجرای آن هستند و شما بعد از امضا کردن آن راهی برای پشیمانی ندارید. پس شروطی را که قادر به اجرای آن نیستید ننویسید.

پیشنهاد مطالعه:

جریمه‌های رانندگی ستاره‌ دار و هر آن چه باید در این باره بدانیم

آیا خرید و فروش پلاک خودرو ممکن است؟

مبایعه‌نامه خودرو وکالتی به چه صورت است؟

مبایعه‌نامه خودرو وکالتی به این صورت است که شما برای انجام برخی امور مربوط به خرید یا فروش مالتان به شخصی وکالت می‌دهید. در این شرایط دیگر برای انجام مراحل خرید یا فروش نیازی به حضور شما نیست و تمامی کارها از زمان بستن قرارداد تا تحویل خودرو به خریدار توسط وکیل‌تان انجام می‌شود. وکیل می‌تواند هر شخصی حتی خود خریدار باشد. در صورتی که خریدار شخص آشنایی باشد می‌توانید به او وکالت داده و تمامی مراحل تعویض پلاک و … را به او واگذار کنید. اما در این شرایط این نکته را فراموش نکنید که تا زمانی که خودرو به نام شماست، تمامی جرائم رخ داده با ماشین، حال تصادف با فرد یا رد شدن از چراغ قرمز باشد، مسئولیتش تماماً برعهده شماست. در حقیقت شما با دادن وکالت به فرد خریدار خودتان وارد چالش‌هایی می‌کنید که ممکن است عاقبت خوشایندی در انتظارتان نباشد.

وکالت دادن به دیگران برای خرید و فروش مال به دو صورت عادی و بلاعزل قابل اجرا است. منظور از وکالت بلاعزل آن است که موکل نمی‌تواند وکیل خود را عزل کند. اما همچنان می‌تواند مراحل انجام کار را پیگیری کرده و وکالت را خودش انجام دهد. در معاملاتی که پای وکالت بلاعزل وسط می‌آید، مشکلاتی بر خریدار تحمیل می‌شود. به این شکل که با دریافت وکالت بلاعزل در فروش، خریدار صاحب خودرو نمی‌شود. به عبارتی مالکیتی در کار نیست. اما برای آن که مشکلی پیش نیاید خریدار باید در کنار تنظیم وکالت خرید و فروش بلاعزل، مبایعه‌نامه‌ای هم با خود فروشنده نوشته شود. در این صورت اگر وکالت بلاعزل از طرف فروشنده فسخ یا معلق شود، مبایعه‌نامه تنظیم شده با شخص فروشنده به داد خریدار می‌رسد و می‌تواند با استفاده از آن به دادگاه شکایت کند. بنابراین هنگام خرید و فروش تحت عنوان وکالت بلاعزل دقت و حساسیت بسیار زیادی در معامله به خرج دهید.

نمونه مبایعه‌نامه خودرو

در ادامه نمونه تصویر مبایعه‌نامه خودرو را برای شما عزیزان قرار می‌دهیم تا با فرمت نوشتن آن بیشتر آشنا شوید.

نمونه مبایعه نامه

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا