پیشنهاد سردبیرآموزش

خسارت بیمه بدنه در تصادف راننده مقصر و غیرمقصر

استفاده از بیمه بدنه یکی از مهم‌ترین خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه برای ایجاد سهولت در پرداخت هزینه‌ها و کاهش نگرانی‌های ناشی از جبران خسارات مالی هنگفت وارد شده به خودرو می‌باشد. همواره سوالاتی در خصوص نحوه جبران خسارات بیمه بدنه در تصادف عنوان می‌شود که رانندگان مختلف تمایل دارند در این زمینه اطلاعاتی کسب کرده و از جزئیات این قوانین آگاه شوند. در ادامه این مطلب به بررسی نحوه پرداخت خسارات که در جریان تصادفات و ایجاد آسیب به بدنه خودرو، خسارات ناشی از این سوانح و صدمات وارد شده به بدنه ماشین به چه شکل پرداخت خواهد شد و بیمه تا چه اندازه این خسارات را پرداخت خواهد کرد، خواهیم پرداخت. همچنین به شرایط اخذ این بیمه در حالات مختلف، مراحل لازم جهت به جریان افتادن روند جبران خسارات بیمه و اسناد و مدارک مورد نیاز برای طی شدن مراتب دریافت خسارات اشاره می‌کنیم.

پرداخت هزینه‌های مربوط به خسارات وارد شده به بدنه خودرو از جانب بیمه

پرداخت‌ خسارت‌های ناشی از تصادف در ۴ حالت توسط پوشش بیمه بدنه پرداخت می‌شود:

راننده‌ای که تحت پوشش بیمه قرار دارد مقصر شناخته شود

چنانچه در حادثه رانندگی فردی که تحت پوشش بیمه است مقصر باشد و به افراد یا خودروی افراد دیگر که در جریان تصادف بوده‌اند صدمه وارد کند، بیمه تمامی هزینه‌های ناشی از این خسارات را پرداخت می‌کند. درصورتی که خود فرد بیمه شونده یا خودروی او از بیمه بدنه برخوردار باشند نیز شرکت بیمه هزینه‌های خسارات وارد شده به شخص یا خودرو را تمام و کمال می‌پردازد؛ اما اگر شخص بیمه بدنه نداشته باشد، بیمه‌گذار هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت این خسارات نخواهد داشت.

محاسبه خسارت بیمه بدنه

راننده‌ای که تحت پوشش بیمه قرار دارد مقصر شناخته نشود

درصورتی که در جریان تصادف شخص دارای بیمه مقصر نباشد باید شرکت بیمه راننده خاطی، خسارات وارد شده به جان و مال طرف دیگر را طبق قوانین بیمه شخص ثالث به طور کامل پرداخت نماید و چنانچه میزان پوشش‌دهی مالی بیمه شخص ثالت راننده مقصر کمتر از مقدار هزینه‌های ایجاد شده در تصادف که متوجه فرد زیان‌دیده است باشد با دو مورد روبرو هستیم:

  1. درصورتی که خسارت‌هایی که به راننده و خودروی راننده زیان‌دیده وارد شده است بیشتر از پوشش بیمه راننده خاطی باشد اما خود راننده زیان‌دیده بیمه بدنه داشته باشد بخشی از این خسارات که در پوشش بیمه شخص ثالث راننده مقصر قرار می‌گیرد از طرف این بیمه‌گذار پرداخت می‌شود و بخش باقی مانده از جانب شرکت بیمه پوشش دهنده بیمه بدنه فرد زیان‌دیده پرداخت شده و بعد به شکل اقساط از فرد خاطی باز گرفته می‌شود.

در این صورت شاهد از بین رفتن تخفیفات بیمه بدنه شخص زیان دیده نخواهیم بود؛ چون این پرداختی‌ها در بیمه‌نامه به عنوان پوشش ریکاوری پرداخت می‌شوند و علاوه بر عدم کسری سرمایه بیمه شده، هیچ تاثیری بر تخفیف بیمه اعمال نخواهد شد.

  1. درصورتی که خسارت‌هایی که به خودرو و خود راننده زیان‌دیده وارد شده است بیشتر از پوشش بیمه راننده خاطی باشد و خود راننده زیان‌دیده نیز از پوشش بیمه بدنه محروم باشد، تصمیم‌گیری درمورد بخش باقی‌مانده از مبلغ خسارات باید در یک دفتر شورای حل اختلاف در حضور طرفین تصادف و توسط مسئول شورا انجام شود و اختلاف مبلغ خسارات به این طریق مشخص گردد.

از دست ندهید: مقایسه بیمه بدنه ایران و آسیا

راننده‌‌ای که در تصادف مقصر است از صحنه تصادف فرار کند

چنانچه راننده خودرویی با خودروی پارک شده در محلی تصادف کند و از محل تصادف بگریزد، فرد زیان‌دیده می‌تواند مبلغ این خسارات را از بیمه بدنه خود طلب کند. (درصورتی که تحت پوشش بیمه بدنه باشد)

در این شرایط که فرد زیان‌دیده از بیمه بدنه خود برای جبران خسارات استفاده می‌کند، شاهد از دست رفتن تخفیفات بیمه خواهیم بود و در ضمن سرمایه بیمه‌شده نیز دچار کسری می‌شود. بنابراین لازم است قبل از استفاده از بیمه بدنه برای جبران خسارات این چنینی از به‌صرفه بودن این پرداختی‌ها اطلاع داشته باشید.

درصورتی که فرد مقصر در حادثه پیدا شود و مورد شناسایی قرار بگیرد، شرکت بیمه فرد زیان‌دیده می‌تواند با ارائه درخواستی به شرکت بیمه تخفیفات بیمه و سرمایه کسر شده را باز پس گیرد.

همین طور بخوانید: ارزانترین بیمه بدنه

خودرویی که در جریان تصادف زیان دیده است گران‌قیمت و لوکس باشد

طبق جدیدترین قوانین درج شده در بیمه‌نامه شخص ثالث، خسارات مالی متناظری که به گران‌قیمت‌ترین خودروی متعارف وارد شده است از طریق بیمه‌ شخص ثالث جبران می‌شود. خودروی متعارف در واقع همان خودرویی است که قیمتش پایین‌تر از نصف سقف تعهدات بدنی یا دیه کامل یک مرد در ماه حرام باشد (این مبلغ در آغاز هر سال از جانب قوه قضاییه تعیین می‌شود). در این صورت مابقی خسارت‌های وارد شده به خودروی زیان‌دیده به واسطه بیمه بدنه بررسی خواهد شد.

خودروی تصادفی

دریافت خسارات بیمه بدنه در جریان تصادفات چگونه انجام می‌شود؟

خسارت‌های بیمه بدنه در سوانح رانندگی طبق مراحل زیر دریافت می‌شود:

  • جریان سانحه باید به اطلاع مراکز پلیس انتظامی و پلیس راهور رسیده و افسر متخصص در جهت اعلام کروکی به صحنه تصادف اعزام شود.
  • لازم است خسارت‌هایی را که متوجه بدنه خودرو شده است حداکثر تا ۵ روز به شرکت بیمه اعلام‌ نمایید.
  • راننده خودروی زیان‌دیده باید برای تشکیل پرونده به شرکت بیمه مراجعه کند.
  • خودروی زیان‌دیده باید به پارکینگ شرکت بیمه یا تعمیرگاهی که از جانب بیمه مشخص شده‌است انتقال یابد.
  • شرکت بیمه موظف است کارشناسی را جهت برآورد هزینه‌های ناشی از خسارات وارد شده به خودرو اعزام‌ نماید.
  • خودروی زیان‌دیده باید تحت بررسی‌های تکمیلی و تعمیرات لازم قرار بگیرد.
  • میزان سلامت خودرو بعد از تعمیرات کامل باید به تایید کارشناسان مرتبط برسد.
  • چک معتبر مربوط به پرداخت خسارت باید از شرکت بیمه اخذ شود.

توجه داشته باشید که پرداخت خسارات مربوط به بیمه‌بدنه بسته به قوانین مندرج در بیمه‌نامه شرکت‌های بیمه مختلف ممکن است پس از بازدید خودرو یا بعد از تکمیل بازسازی آن صورت بگیرد.

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه بدنه

  • عکس و اصل گواهینامه راننده خاطی
  • عکس و اصل بیمه‌نامه شخص ثالث
  • عکس و اصل کارت شناسایی بیمه‌گذار
  • عکس و اصل کارت شناسایی راننده خودرو
  • عکس و اصل بیمه‌نامه بدنه به انضمام الحاقیه
  • عکس و اصل کارت ملی و شناسنامه مالک خودرو
  • عکس و اصل مدارک مربوط به مالکیت خودرو
  • گزارشات ارائه شده توسط مقام‌های انتظامی مربوطه

پیشنهاد مطالعه: بهترین بیمه بدنه

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، خسارت بیمه بدنه در تصادف تحت شرایط مختلفی رخ می‌دهد. شما می‌توانید با ارائه مدارک ذکر شده، به مرکز بیمه خود مراجعه کرده و نسبت به دریافت خسارت اقدام نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا