پیشنهاد سردبیرآموزش

مفهوم خط کشی‌ها در خیابان‌ و جاده‌ در آزمون رانندگی

بخشی از سوالات مهمی که در امتحان رانندگی مطرح خواهد بود، مفهوم خط کشی‌ها در خیابان‌ها و جاده‌ها است که باید پاسخگویی به این نمونه سوالات با دقت و مهارت کافی انجام شود. همین طور رعایت این اصول، در رانندگی ایمن نیز موثر خواهد بود.

برای شناخت و آشنایی بیشتر با این مفاهیم، در ادامه با ما همراه باشید.

خط کشی‌ها در خیابان‌ و جاده‌ چه مفهومی دارند؟

در کتاب آیین نامه در خصوص مفاهیم خط کشی‌ها در خیابان‌ها و جاده‌ها، چند مفهوم آورده شده است:

خط کشی راه‌ها به منظور منظم کردن حرکت انواع وسایل نقلیه، آگاه ساختن، اخطار و هدایت خودروهای عبوری و همین طور عابرین پیاده، از خیابان‌ها و جاده‌ها صورت می‌گیرد. خط کشی‌ها به دو شکل خط کشی طولی و عرضی انجام می‌پذیرد. خط‎‌های طولی در امتداد طول راه کشیده شده و اصلی‌ترین آن‌ها خط ممتد، خط ممتد دوبله، خط مقطع یا بریده بریده، خط مقطع و ممتد ترکیبی، خطوط هاشور در خیابان، خط زیگزاگ و خطوط پارک هستند.

خط کشی جاده

خط طولی ممتد: رانندگان وسایل نقلیه نباید به هیچ وجه از روی این خطوط عبور نمایند. این خطوط معمولا در حاشیه راه‌ها و در وسط راه‌های دو طرفه به کار می‌روند. گاهی دو خط ممتد در کنار هم کشیده می‌شوند که به معنای تاکید بیشتر است.

خط مقطع یا بریده بریده: از خط کشی مقطع برای تفکیک گذرگه‌ها برای هدایت وسایل نقلیه استفاده می‌شود. عمل سبقت، گردش، تغییر خط حرکت و دور زدن از روی این خطوط (با رعایت احتیاط) بدون اشکال خواهد بود.

خط ممتد و مقطع ترکیبی: رانندگانی که در سمت خط پر (ممتد) قرار دارند، حق عبور از روی آن را ندارند، اما رانندگانی که در سمت خط مقطع هستند می‌توانند از روی آن عبور کنند.

خطوط هاشور در خیابان: خطوط هاشور، نشان دهنده وجود موانع در راه‌ها بوده و باید به نحوی کشیده شوند که ترافیک را از کنار مانع عبور دهند.

خط زیگزاگ: رنگ این خطوط زرد و به صورت زیگزاگ در حاشیه راه‌های متصل به پیاده رو کشیده می‌شود و عبور کردن و ایستادن روی آن‌ها ممنوع است.

خطوط پارک: سه نوع خطوط پارک برای توقف وسایل نقلیه در جداول کنار خیابان وجود دارد که عبارتند از افقی، مورب، عمودی، نمایی از این خطوط در شکل نشان داده شده است.

خط کشی جاده

خط کشی عرضی: به خط کشی‌هایی که در عرض شبکه راه‌ها طراحی می‌گردند، خطوط عرضی می‌گویند. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. خط کشی عابر پیاده
    ۲. خط ممتد ایست
    ۳. خطوط توقف منقطع

خط کشی عبور پیاده: خطوط عابر پیاده در ورودی تقاطع یا در محلی معین از راه‌ها برای استفاده عابر پیاده و عبور از عرض راه کشیده می‌شود.
خط ممتد ایست: رانندگان باید قبل از خط ممتد ایست که معمولا در تقاطع‌ها کشیده می‌شود، توقف کامل نمایند.

خطوط توقف منقطع: رانندگان با مشاهده این خطوط باید از سرعت خود کاسته و با رعایت احتیاط و حق تقدم عبور وارد راه اصلی شوند. در صورت لزوم رانندگان باید توقف کامل نمایند.

خطوط شطرنجی: این خطوط به شکل شطرنجی و معمولا به رنگ زرد و سیاه در تقاط‌ها ترسیم می‌شوند و کاربرد آن‌ها مربوط به زمانی است که تراکم خودروها در یک تقاطع زیاده بوده و امکان تخلیه وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی عبور از روی این خطوط ممنوع است و رانندگان موظفند قبل از خطوط شطرنجی متوقف و مسیر حرکت خودروهای دیگر را باز نگه دارند.

فلش‌ها: از فلش‌های جهت نما بر روی سطح راه‌ها برای راهنمایی رانندگان استفاده می‌شود و تبعیت از آن‌ها الزامی است. به عنوان مثال، فلش تکی در خط عبور پایینی در شکل زیر به رانندگان هشدار می‌دهد که صرفا در صورت انجام گردش به چپ در جلوتر در آن خط عبور قرار گیرند.

خطوط اضطرار: حرکت کردن از روی خطوط هاشور در حاشبه راه‌ها که معمولا در کناره شبکه معابر، آزادراها، بزرگراه‌ها و تونل کشیده می‌شوند و مخصوص عبور اضطراری وسایل نقلیه امدادی می‌باشد، ممنوع است.

خطوط هاشور خیابان

معنی دایره وسط خیابان چیست؟

در علایم راهنمایی و رانندگی، دایره علامت دستوری و بازدارنده دارد که همین موضوع این شکل هندسی را به یکی از پر کاربردترین اشکال در قوانین رانندگی تبدیل کرده است. پلیس راهنمایی و رانندگی برای افزایش دقت و توجه رانندگان در برخی جاده‌ها و خیابان‌ها در نزدیکی مراکزی مانند بیمارستان‌ها، مدارس و میدان‌ها‌ اقدام به کشیدن شکل دایره در خیابان می‌کند. مشاهده این شکل با توجه به علایم آن می‌تواند به معنای ورود ممنوع، بوق زدن ممنوع، توقف ممنوع، تعیین حداکثر سرعت مجاز برای رانندگی و … باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا