پیشنهاد سردبیرآموزشنقد و بررسی خودرو

معرفی رانا پلاس پانوراما + امکانات

شرکت ایران خودرو در ابتدا خودروی رانا را در تیپ EL وارد بازار کرد و پس از آن از سال ۹۲ به عرضه تیپ LX این خودرو پرداخت. تیپ LX به نسبت نسخه EL از امکانات بیشتری است و می‌توان آن را ورژن پیشرفته این نوع خودرو در نظر گرفت. رانا پلاس پانوراما که اخیرا توسط شرکت ایران خودرو به بازار عرضه شده است دارای پیشرانه پرقدرت TU+5 با قدرت ۱۱۳ اسب بخار است. این خودرو علاوه بر برخورداری از گیربکس MT6 قادر به تولید گشتاوری معادل با ۱۴۴ نیوتن متر می‌باشد. در ادامه این مقاله به معرفی کامل رانا پلاس پانوراما پرداخته و ویژگی‌های این خودرو را معرفی می‌نماییم.

معرفی رانا پلاس پانوراما

رانا پلاس پانوراما با شماره کلاس ۶۱۵۰۲ به لحاظ میزان قدرت سیستم محرکه با رانا پلاس کلاس ۶۱۰۱۵ تفاوت‌های چشمگیری دارد‌. رانا پلاس ۶ دنده‌ای پانورما دارای سقف شیشه‌ای و گیربکس جدید با ساختار متفاوت می‌باشد. رانا پلاس پانوراما نخستین خودروی ساخت داخل است مجهز به گیربکس ۶ دنده‌ای شده است. رانا پلاس به عنوان نسخه فیس لیفت رانا LX دارای ساختار ارتقا یافته‌تر، امکانات و آپشن‌های رفاهی پیشرفته‌تر و شاخصه‌های ظاهری به روز رسانی شده‌تر است که در قالب یکی از سدان‌های اقتصادی کشور به فروش می‌رسد.

این خودرو که از جدیدترین سازه‌های شرکت خودرو سازی ایران خودرو به شمار می‌آید، با توجه به شاخصه‌های خود قیمت به نسبت مناسبی دارد. رانا پلاس نسخه فیس لیفت رانا بود و از سال ۹۹ وارد بازار شد. مشتریان نسبت به خرید نسخه پلاس این خودرو در مقایسه با نسخه رانا معمولی استقبال بیشتری نشان داده و از وجود امکانات و ویژگی‌های این خودرو اعلام رضایت کردند. استقبال برای خرید رانا پلاس شرکت ایران خودرو را در صدد برآورد که امکانات این خودرو را ارتقا داده و نسخه پیشرفته‌تر آن یعنی رانا پلاس پانوراما را در سال ۱۴۰۰ وارد بازار نماید.

رانا پلاس پانوراما

ویژگی‌های رانا پلاس پانوراما

در این بخش مشخصات فنی، ایمنی، ظاهری و رفاهی رانا پلاس پانوراما را در قالب راهنمایی جامع معرفی خواهیم نمود.

رانا پلاس پانوراما مجهز به موتور پرقدرت

ورژن ارتقا یافته و تقویت شده موتور TU5 همان موتور TU5P است که به نسبت موتور TU5 به تکنولوژی CVVT (زمان بندی قابل تغییر سوپاپ‌ها) مجهز شده است و قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور است. بنابراین علاوه بر اینکه میزان قدرت و گشتاور در این موتور افزایش یافته، میزان تولید آلایندگی نیز در آن بهینه سازی شده است. نتیجتا می‌توان اظهار داشت که پیشرانه تعبیه شده در رانا پلاس پانوراما نسبت به نسخه پیشین این خودرو بهبود یافته‌تر بوده و کارایی بالا‌تری دارد.

همین طور بخوانید: پوشش سرقت کلی و جزئی در بیمه بدنه + پرداخت خسارت

وجود گیربکس MT6 دستی ۶ سرعته در رانا پلاس پانوراما

رانا پلاس پانوراما به نخستین گیربکس ۶ سرعته تولید داخل مجهز شده است. با افزایش تعداد سرعت‌ها در گیربکس، میزان کارایی این بخش بیشتر شده و اختیار عمل بیشتری برای راننده به وجود می‌آید و به عبارت دیگر قابلیت‌های متفاوتی برای کاربر ایجاد خواهد شد. ویژگی‌ها و تاثیراتی مانند کاهش میزان مصرف سوخت، پایین نگه داشتن دور موتور خودرو (RPM)، کم کردن فشار قابل اعمال بر روی موتور در سرعت‌های بالا و نهایتا افزایش دوام و طول عمر موتور، بر عهده دنده ششم گیربکس جدید تولید شده توسط شرکت ایران خودرو است که بر روی رانا پلاس سقف شیشه‌ای کار گذاشته شده است.

مشخصات فنی رانا پلای پانورما (سقف شیشه‌ای) به شرح زیر است:

  • کد کلاس خودرو: ۶۱۵۰۳
  • نوع موتور: TU5P
  • میزان حجم موتور: ۱۵۸۷ CC
  • میزان قدرت موتور: ۱۱۲۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در هر دقیقه
  • ماکسیمم گشتاور قابل تولید: ۱۴۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در هر دقیقه
  • تعداد سوپاپ: ۱۴
  • نوع گیربکس: دستی ۶ سرعته (۶ دنده)
  • ماکسیمم میزان سرعت خودرو: ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
  • شتاب صفر تا صد: ۱۲ ثانیه
  • میزان مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
  • ابعاد خودرو: ۱۴۵۳ × ۱۶۸۴ × ۴۲۹۲ میلی متر (طول × عرض × ارتفاع)
  • وزن خودرو با مخزن سوخت پر (بدون محاسبه وزن سرنشینان و تجهیزات جانبی): ۱۱۶۴ کیلوگرم
  • نوع و ابعاد رینگ: فولادی ۱۴ اینچ
  • نوع ترمز‌ها: ترمز جلو دیسکی مجهز به سیستم خنک کننده، ترمز عقب کاسه‌ای، مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD
  • ظرفیت فضای صندوق عقب: ۴۰۰ لیتر
  • ظرفیت فضای باک سوخت: ۵۰ لیتر

شاخصه‌های ایمنی رانا پلاس پانوراما

این خودرو دارای حداقل تجهیزات ایمنی قابل قبول مانند ۲ عدد کیسه هوایی برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت و ترمزهای ضد قفل ABS و EBD مجهز است. کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای سرنشینان جلو با  قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم قطع سوخت اتوماتیک، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب و فرمان تلسکوپی نیز از دیگر امکانات و آپشن‌‌های ایمنی این خودرو محسوب می‌شوند. باید توجه داشت که سطح ایمنی خودروهایی که به عبارتی اتومبیل‌های داخلی محسوب می‌شوند (مانند رانا و دنا) توسط هیچ موسسه ایمنی معتبری مورد راستی آزمایی قرار نمی‌گیرد.

رانا پلاس پانوراما

استانداردهای رانا پلاس پانوراما

استانداردهای رانا پلاس پانوراما به شرح زیر هستند:

  • میزان مصرف سوخت جاده‌ای: ۵.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
  • میزان مصرف سوخت شهری: ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
  • میزان مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
  • پیمایش: ۷۵۸ کیلومتر
  • حجم باک سوخت: ۵۰ لیتر
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴
  • ستاره ایمنی: نامشخص

از دست ندهید: مناسب سازی خودرو برای معلولین

امکانات و آپشن‌های رانا پلاس پانوراما

این خودرو دارای تجهیزات و امکاناتی نظیر فرمان برقی، غربیلک فرمان دارای آرم کرومی و مجهز به دکمه‌ها و کلیدهای کنترل (MFC)، سقف شیشه‌ای مشکی رنگ یکدست، چراغ‌های جدید عقب و جلو، مجموعه کنسول میانی در حد فاصل دو صندلی، آیینه برقی جدید و کروز کنترل می‌باشد. کلیدهای شیشه‌ بالابر درب‌ها، سیستم ایزوفیکس، جلو پنجره جدید، مجموعه داشبورد (بهبود گرین)، آینه‌های جدید مجهز به راهنما، مجموعه صندلی‌ها با کاور جدید (مشابه پژو ۲۰۷) و سنسور دنده عقب نیز از دیگر امکانات این خودرو به شمار می‌آیند.

رانا پلاس پانوراما همچنین به دستگیره‌ها و زه‌های جانبی هم رنگ بدنه (پک لوک)، عایق صداگیر در موتور، مجموعه رودری‌های جدید، پشت سری صندلی‌های جدید قابل تنظیم، شیشه بالابر برقی درب‌های عقب و جلو؛ صندلی راننده و سرنشینان جلو با تنظیم دستی، باز کن درب صندوق عقب، سیستم تهویه دستی، رادیو پخش، آنتن اکتیو، از داخل مجهز است. وجود سیستم روشنایی ترک خودرو، چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم میزان نور چراغ جلویی از داخل کابین، سیستم روشنایی موقت در اماکن کم نور، صفحه نمایشگر روی داشبورد، نمایشگر دمای محیط، سیستم کنترل بخار بنزین و تریم مشکی نیز تکمیل کننده امکانات رانا پلاس پانوراما است.

فهرست امکانات رفاهی و آپشن‌های رانا پلاس پانوراما

سیستم روشنایی جلو مجهز به مه شکن جلو، دی لایت، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل کابین

سیستم روشنایی عقب شامل چراغ مه شکن عقب

سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی

سنسور دنده عقب به عنوان سنسور پیش فعال

سیستم صوتی و تصویری مالتی مدیا شامل پخش MP3 و بلندگوهای موجود در جلو و عقب خودرو

سیستم آینه‌ها شامل آینه‌های جانبی مجهز به راهنما و قابلیت تنظیم برقی آینه‌های جانبی

صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم دستی و صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع

شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب خودرو

نتیجه گیری پایانی

رانا پلاس پانوراما به عنوان یکی از جدیدترین تولیدات ایران خودرو از سطح فروش مناسبی در بازار داخلی برخوردار است. ویژگی‌هایی مانند طراحی ظاهری مدرن، موتور پرقدرت، گیربکس جدید، امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول، کابین جادار، مصرف سوخت بهینه و قیمت مناسب به نسبت امکانات رقابتی، سبب افزایش رضایتمندی برای خرید و استفاده از این خودرو شده است‌‌.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا