پیشنهاد سردبیر

سهمیه طرح ترافیک جانبازان؛ راهنمای ثبت نام

جانبازان، معلولین و افراد دارای بیماری‌های خاص، اعضایی مهم از جامعه ما هستند که مانند سایرین و حتی بیش‌تر، نیاز به استفاده از طرح ترافیک دارند. اگر چه برای این گروه‌ها از قبل هم این امکان وجود داشت، اما از سال ۹۷ مصوباتی در شورای تهران به انجام رسید که شرایط ویژه‌ای را برای آن‌ها در نظر گرفت. طبق این مصوبه خودروهایی که با پلاک ویلچر تردد می‌کنند، به شکلی قانونی از پرداخت عوارض طرح ترافیک معاف شده‌اند. این موضوع در قوانین طرح ترافیک جدید هم ثبت شده است. چیزی که برای این گروه از افراد اهمیت دارد، ثبت نام در طرح ترافیک جانبازان است. در ادامه به نحوه ثبت نام در طرح ترافیک برای هر کدام از این گروه‌ها و شرایط ویژه مربوط به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ثبت ‌نام طرح ترافیک جانبازان

افراد جانباز، دارای بیماریهای خاص و یا معلولین، برای ورود به طرح ترافیک، ابتدا باید در سایت این طرح ثبت نام کرده و اطلاعات خودشان را وارد کنند. سایت مورد نظر برای برای ثبت نام، سایت « تهران من » با آدرس الکترونیکی my.tehran.ir است. برای این کار اطلاعاتی مانند کد ملی و اطلاعات مربوط به سند ماشین در اولویت قرار دارند و جهت ثبت نام حتما به آن‌ها نیاز خواهد شد. اگر چه شرایط عمومی ثبت نام برای همه گروه‌ها تقریبا مشابه هست و برای این کار باید به سایت مذکور مراجعه کنند، اما برخی دیگر از سرایط برای هر کدام از این گروه‌ها متفاوت است. اکنون به توضیح شرایط اختصاصی ثبت نام برای هر کدام از این گروه‌ها میپردازیم تا بتوانید به راحتی ثبت نام خود را انجام دهند.

طرح ترافیک جانبازان ۲۵ درصد

سهمیه طرح ترافیک برای این گروه‌ها در اختیار بنیاد شهید قرار گرفته تا با توجه به شرایط به این افراد تعلق بگیرد. افراد این گروه‌ می‌توانند با پلاک شخصی خود و بدون پلاک ویلچر، در خیابان و نقشه طرح ترافیک تردد کنند و هم زمان از مزایای طرح ترافیک جانبازان هم بهره‌مند گردند. البته جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر برای این که بتوانند با خودروی پلاک شخصی تردد نمایند و از این سهمیه هم استفاده کنند، باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت نمایند. این افراد برای ورود به طرح ترافیک، علاوه بر ثبت نام در این طرح، باید مدارک خود را به سازمان بنیاد شهید یا امور ایثارگران تحویل دهند و دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر پیشخوان ندارند.

طرح ترافیک جانبازان

 

ثبت نام طرح ترافیک برای بیماران خاص و معلولین

افرادی که از برخی بیماری‌های خاص رنج می‌برند که البته در قوانین مربوط به طرح ترافیک قرار می‌گیرند و هم چنین افراد معلول، گروه دیگری هستند که می‌توانند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند. سهمیه مربوط به این گروه‌ها هم مانند جانبازان، در اختیار نهادهای دولتی و یا غیر دولتی مرتبط قرار می‌گیرد، تا با توجه به شرایط افرادی که در این گروه‌ها هستند، تقسیم بندی شود. افراد دارای بیماری خاص و دارای معلولیت هم باید مانند جانبازان و سایر افراد جامعه، ابتدا در سایت این طرح یعنی سایت تهران من، ثبت نام کنند. این افراد پس از وارد کردن اطلاعات خود و خودروشان، باید مدارک لازم را به سازمان‌های مربوطه ارائه دهند. با انجام این اقدامات، ثبت نام آن‌ها کامل می‌شود و نیازی به مراجعه آن‌ها به مراکز پیشخوان دولت و یا دفاتر الکترونیک نخواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: طرح ترافیک برای اسنپ

واگذاری آرم طرح ترافیک به جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر

این طرح برای بهره‌مندی آن دسته از خانواده های شهدا و ایثارگر که دارای معلولیت هستند و توانایی لازم برای استفاده از حمل و نقل عمومی را دارند و یا جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر داده می‌شود. این افراد برای دریافت آرم طرح ترافیک ویژه جانبازان، باید مدارک خود را به سازمان‌های مربوطه ارائه کنند، تا در صورت واجد شرایط بودن، این سهمیه به آن ها تعلق بگیرد. البته این سهمیه بر مبنای اولویت درصد جانباری بالاتر و محدودیت حرکتی بیش‌تر تعلق می‌گیرد. بدین ترتیب، این افراد با دریافت سهمیه مورد نظر، خواهند توانست در روزهای مجاز از مجوز لازم طرح ترافیک به صورت رایگان برخوردار باشند.

طرح ترافیک جانبازان

طرح ترافیک جانبازان ۱۴۰۰

شورای شهر تهران، با اعلام این که برای سال ۱۴۰۰ باید عوارض مربوط به طرح ترافیک تا حدی بیش‌تر شود تا بتوان از آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری نمود، در مورد سهمیه جانبازان هم اطلاع داده است. با توجه به سخنان رئیس شورای تهران، سهمیه این گروه نسبت به سال‌های قبل تغیر چندانی نمی‌کند. در واقع هر کدام از گروه‌های جانباز، معلول و دارای بیماری خاص، سهمیه‌ای مشابه با سال قبل خواهند داشت که ارگان‌ها و نهادهای مربوطه به هر کدام، تصمیم لازم برای توزیع این سهمیه‌ها را خواهند گرفت. افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند، باید مانند قبل ابتدا در سایت تخران من ثبت نام کرده و سپس مدارک خود را به نهاد مربوزه ارائه دهند.

همین طور بخوانید: طرح ترافیک خبرنگاری

سوالات متداول در مورد طرح ترافیک ویژه جانبازان، معلولین و بیماران خاص

  • آیا این گروه‌ها هم برای ثبت نام در این طرح، مانند سایرین نیاز به مراجعه به دفاتر الکترونیک دارند؟

خیر،‌ همان طور که گفتیم نیازی به مراجعه به این دفاتر وجود ندارد و تنها ثبت نام در سامانه و ارائه مدارک به نهادهای مرتبط کافی است.

  • آیا ثبت نام در سامانه تهران من، به این معنا است که با درخواست جانباز برای استفاده رایگان از طرح ترافیک موافقت شده است؟

خیر، ثبت نام صرف در این سامانه استفاده رایگان این افراد از طرح ترافیک را ضمانت نمی‌کند. چیزی که اهمیت دارد، تایید درخواست توسط نهادهای مربوط به هر کدام از این گروه‌ها است. در صورت تایید نشدن درخواست هر فرد توسط نهاد مربوط به خود، امکان استفاده رایگان از این طرح را نخواهد داشت.

  • در صورت موافقت نشدن با درخواست جانباز برای استفاده از طرح ترافیک به صورت رایگان، باید چه کنند؟

اگر با درخواست این افراد موافقت نشود، برای ثبت درخواست اعتراض خود، باید به نهادهای مربوطه که مجوز استفاده از طرح ترافیک را برای آن‌ها صادر می‌کنند، مراجعه کنند. اگر بتوانند با ارائه مدارک و یا روش‌های دیگر آن ها را قانع کنند، مجوز لازم برای آن‌ها صادر خواهد شد.

  • در صورت عدم موافقت نهادهای مجوز دهنده، جانبازان باید چه کاری انجام دهند؟

ثبت اعتراض در واقع آخرین تلاش این افراد برای استفاده رایگان از طرح ترافیک است. اگر اعتراض این افراد توسط نهادهای مربوطه مورد قبول واقع نشود، باید مانند سایر افراد عوارض استفاده از این طرح را پرداخت کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا