پیشنهاد سردبیر

ساعت و محدوده طرح ترافیک تهران ۱۴۰۰ به همراه نقشه

طرح ترافیک تهران ۱۴۰۰، امسال نیز چون سال های قبل اجرا شده و خودروهای برای عبور و مرور در محدوده طرح ترافیک، باید مجوز روزانه را از پیش رزرو یا خریداری کرده باشند. لازم به ذکر است که برای ورود به محدودۀ کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) نیازی به رزرو طرح نخواهد بود. با در نظر گرفتن افزایش جمعیت تهران و حجم زیاد ترافیک در خیابان‌های مرکز شهر، عجیب نیست که همچنان طرح ترافیک اصلی و جانبی در جریان باشند. از این روی طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی برقرار بوده و افرادی که نیاز به تردد در محدوده را دارند، باید یا نسبت به رزرو اقدام کرده یا جریمه طرح ترافیک را متقبل شوند.

طرح ترافیک تهران ۱۴۰۰

پیش از این هموطنان این امکان را داشتند که بدون رزرو قبلی، به محدوده طرح ترافیک تهران (نقشه طرح ترافیک تهران ۱۴۰۰) وارد شده و تردد خود را داشته باشند و پس از آن مبلغ متناسب از حساب شهروندی آن ها در سامانه تهران من (تحت عنوان بدهی طرح ترافیک) کسر شود. اما در سال جاری، باید متقاضیان ورود به محدوده طرح ترافیک پیشتر، نسبت به رزرو طرح اقدام کنند. در غیر این صورت عوارض طرح ترافیک با بیشینه ضرایب و به‌ازای هر روز تردد با نرخ ۷۸۷.۵۰۰ ریال مستقل از ساعت تردد و نوع معاینه فنی خودرو محاسبه خواهد شد.

لازم به ذکر است که مطابق اعلام شهرداری تهران، امکان “رزرو مجوز روزانه طرح” از ظهر روز چهارشنبه هر هفته، برای هفتۀ بعدی وجود خواهد شد. همین طور امکان “رزرو مجوز روزانه طرح” برای روزهای هفته‌‏ای که در آن قرار داریم، در صورت عدم تکمیل ظرفیت روزانه، وجود دارد. به این شکل در صورتی که ظرفیت رزرو طرح ترافیک برای یک روز به پایان رسیده باشد، شما مجاز به رزرو آن روز نخواهید بود. در این صورت تردد در محدوده با بیشینه ضرایب اعمال خواهد شد.

لازم به ذکر است که شرایط طرح ترافیک برای مشاغل خاص چون طرح ترافیک پزشکان و طرح ترافیک خبرنگاری تا حدودی متفاوت خواهد بود و این جوامع از سهمیه طرح ترافیک برخوردار هستند.

طرح ترافیک 1400

لغو رزرو مجوز روزانه طرح ترافیک تهران

امکان لغو “رزرو مجوز روزانه طرح” برای هر روز تا ساعت ۶ صبح همان‌روز امکان‌پذیر است.

محدوده طرح ترافیک تهران ۱۴۰۰

کدام مناطق تهران طرح ترافیک است؟ اگر در حال گردش و تردد در خیابان‌ها باشید، محدوده طرح ترافیک در تهران و محدوده طرح زوج و فرد سابق را به وسیله تابلوهای نارنجی رنگ هشدار دهنده این محدوده، تشخیص خواهید داد؛ اما ضرورت دارد که پیش از آن از نقشه طرح ترافیک ۱۴۰۰ تهران اطلاع داشته و مسیر رفت و آمد خود را خارج از آن در نظر بگیرید.

مرز محدوده اصلی طرح ترافیک یا حلقه اول ترافیکی از طرف شمال به خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان شریعتی و هفده شهریور می رسد. به این ترتیب محله های باغ صبا، بهار، ایران شهر، بهجت آباد، سازمان آب، پارک لاله، میدان ولی‌عصر، بخشی از بزرگراه مدرس، کریمخان زند، بلوار کشاورز، مفتح، مطهری، شریعتی، دروازه دولت، خیابان بهار، انقلاب، کارگر، فردوسی، لاله‌زار، دروازه شمیران، آذربایجان، منیریه، حسن آباد، پامنار، آبشار، آبمنگل، بازار تهران، پانزده خرداد، امام خمینی، مولوی، خانی آباد، امیر بهادر و تمام خیابان ها و کوچه های داخل آن در حلقه اول ترافیکی قرار می‌گیرند.

همین طور بخوانید: محدوده طرح ترافیک کرج

محدوده طرح آلودگی هوا (طرح زوج و فرد قدیم)

خیابان‌های طرح ترافیک تهران با دوربین کنترل شده و در صورت ورود به طرح ترافیک بدون داشتن مجوز، جریمه خواهید شد. محدوده کنترل آلودگی هوا از شمال به بزرگراه همت (از تقاطع امام علی تا تقاطع چمران)، از جنوب به بزرگراه بعثت (از تقاطع امام علی تا تقاطع نواب) از شرق به بزرگراه امام علی (از تقاطع همت تا تقاطع بعثت) و از سمت غرب به بزرگراه نواب (از تقاطع بعثت تا تقاطع آزادی) و در ادامه به بزرگراه چمران (از تقاطع آزادی تا تقاطع همت) منتهی می شود. در واقع شمس آباد، مهران، مجیدیه، دبستان، قصر، کاج، صفا، شکوفه، باقر آباد، مینای جنوبی، دولاب، خاوران، شوش، بیستم ولیعصر، طیب، مینابی، جوادیه، گمرک، میدان حر، طرح ترافیک جمهوری، جمالزاده، جمشیدیه، میدان سلماس، یوسف آباد، امیر آباد شمالی، کردستان، حکیم، گمنام، شهرک والفجر، توانیر، رسالت، آپادانا، مصلی، سید خندان، طرح ترافیک خیابان ولیعصر تا تقاطع همت و تمام کوچه ها و خیابان های این محدوده، در حلقه دوم طرح ترافیک قرار می گیرند. با این حساب برای آن که بدانید کجا طرح ترافیک است کافی خواهد بود که این محله ها و خیابان‌های ورودی را در نظر داشته باشید.

نقشه محدوده طرح ترافیک تهران ۱۴۰۰
نقشه محدوده طرح ترافیک تهران ۱۴۰۰

ساعت طرح ترافیک تهران

طرح ترافیک تا چه ساعتی است؟ ساعات طرح ترافیک تهران از روزهای شنبه تا پایان چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ عصر است.

بسیار این پرسش را دارند که طرح ترافیک پنج شنبه تا ساعت چنده؟ لازم به ذکر است که طرح ترافیک پنج شنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۳، اعلام شده است.

نکته: در نظر داشته باشید که با اجرای طرح کنترل آلودگی هوا که به جای طرح زوج و فرد به کار گرفته شد، زوج و فرد بودن پلاک‌ها، محل اثر نبوده و هر یک از خودروهای پلاک تهران، می‌‌توانند برای مدت ۲۰ روز در محدوده تردد مجاز (در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا) داشته و این روز برای پلاک‌های شهرستان به اندازه ۱۵ روز خواهد بود.

بیشتر بخوانید: طرح ترافیک برای اسنپ

قیمت طرح

قیمت طرح ترافیک ۱۴۰۰ و در واقع نرخی که برای رزرو مجوز روزانه طرح ترافیک تهران باید در حساب شهروندی خود مسدود نمایید، به شرح زیر است:

  • مبلغ ۶۳۰.۰۰۰ ریال به‌ازای خودروی دارای معاینه فنی عادی
  • مبلغ ۴۴۱.۰۰۰ ریال به‌ازای خودروی دارای معاینه فنی برتر
  • مبلغ ۷۰.۰۰۰ریال به‌ازای خودروی برقی یا هیبریدی

لازم به یادآوری است که مطابق سیستم قبل، مبلغ نهایی عوارض ورود به محدوده‌ی طرح ترافیک، پس از بررسی ترددهای خودروی شما حداکثر ده روز پس از تاریخ آن، از مبلغ مسدود شده کسر و مابقی آن به حساب شما عودت داده خواهد شد و در صورتی‏‌که خودروی شما تردد نکند و یا توسط دوربین‏‌ها رویت نشود، به میزان ۷۰.۰۰۰ ریال از مبلغ مسدودی شما کسر و مابقی به حساب شما مسترد خواهد شد. البته این شرایط برای طرح ترافیک جانبازان نیز متفاوت است. شما می توانید از این مبالغ به صورت سالیانه در اپلیکیشن خرید طرح ترافیک، آگاهی شوید.

مطالعه کنید: استعلام ریز خلافی خودرو

جریمه ورود به طرح ترافیک

جریمه برای طرح ترافیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع معاینه فنی خودرو یکی از عوامل موثر در نرخ جریمه طرح ترافیک است. داشتن معاینه فنی برتر به اندازه ۳۰ درصد بوده و در صورتی که خودرو از نوع برقی یا هیبریدی باشد، تخفیف ۹۰ درصدی ارائه خواهد شد. همین طور محدوده سکونت در نرخ طرح ترافیک موثر است. افرادی که در محدوده ساکن هستند، می‌توانند با ارائه مدارک، تخفیف خرید طرح ترافیک داشته باشند. همین طور ساعات تردد در صورتی که در بازه ساعتی اوج یا غیراوج باشد، در نرخ طرح موثر است. ساعات اوج و غیراوج (یک سر اوج یا دو سر اوج) به شرح زیر هستند:

  1. غیر اوج (تردد در ساعات ۱۰-۱۶)
  2. یک سر اوج ( تردد در ساعات ۷:۳۰ تا ۱۰ یا ۱۶ تا ۱۹)
  3. دو سر اوج (تردد در ساعات ۷:۳۰ تا ۱۰ و ۱۶ تا ۱۹)

همان طور که انتظار دارید مورد اول، به عنوان ارزان ترین طرح ترافیک بوده و مورد سوم، گران‌ترین به حساب می‌آید.

جریمه ورود به طرح ترافیک

پیشنهاد مطالعه: طرح ترافیک در اصفهان

طرح ترافیک ۱۴۰۰

طبق چیزی که مدیر واحد ساماندهی محدوده و طرح های ترافیکی شهرداری تهران اعلام کرده است؛ محدوده طرح ترافیک در سال ۱۴۰۰ تغییری نداشته است. عمار سعیدیانفر، مدیر واحد ساماندهی محدوده و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران در این خصوص گفته است: “در ابتدا لازم است بگویم که درباره ساعت اجرای طرح ترافیک تابع شورای ترافیک شهر تهران و ستاد ملی کرونا هستیم و تصمیمات آنها در مورد ساعت اجرای طرح برای ما لازم الاجرا است.”

سعیدیانفر در خصوص جزئیات اجرای طرح ترافیک ۱۴۰۰ توضیح داد: “محدوده طرح ترافیک هیچ تغییری نکرده است و در اولین روزی که در سال آینده طرح ترافیک را اجرا کنیم تعرفه‌های ۱۴۰۰ را در همه مجوزها و سهمیه‌ها اعمال خواهیم کرد و این امر درباره همه تعرفه‌های افراد سهمیه‌بگیر و عادی اعمال خواهد شد.”

وی خاطر نشان ساخت: “براساس مصوبه شورای شهر تهران قیمت پایه مجوز طرح ترافیک ۳۵ هزار تومان است اما فردی که دارای معاینه فنی برتر باشد و ساعت غیراوج در محدوده طرح ترافیک تردد کند، می بایست ۲۰ هزار و ۵۸۰ تومان پرداخت کند، اما فردی که خودرواش دارای معاینه فنی عادی است و در ساعت پیک وارد طرح شود باید ۶۳ هزار تومان بپردازد.”

همین طور بخوانید: طرح ترافیک مشهد

سوالات مهم و پرتکرار

طرح ترافیک چه ساعتی تمام می شود؟

در شرایط معمولی طرح ترافیک ساعت ۱۷:۳۰ به اتمام می رسد.

چه روزی طرح ترافیک نیست؟

روزهای جمعه و روزهای تعطیل رسمی، خبری از طرح ترافیک نخواهد بود.

طرح ترافیک در چه روزهایی است؟

طرح ترافیک در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه اجرا می‌شود.

طرح ترافیک چه ساعتی است؟

طرح ترافیک در شرایط معمولی از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در روزهای شنبه تا پایان چهارشنبه، ۷:۳۰ تا ۱۳:۰۰ در روزهای پنج شنبه است.

برای ورود به طرح ترافیک چه باید کرد؟

برای ورود به طرح ترافیک باید پیشتر نسبت به رزرو روز تردد خود در سامانه تهران من اقدام کرده باشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا