پیشنهاد سردبیر

قیمت طرح ترافیک و جزئیات پلن‌های ورود به محدوده

طرح ترافیک چندین سال است که برای کنترل ترافیک سرسام‌آور و سنگینی که در شهر تهران به وجود آمده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق این طرح، در ساعات مشخصی از شبانه روز که ترددها به اوج خود رسیده و ترافیک در سنگین‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد، تنها ماشین‌هایی حق تردد در مکان‌هایی مشخص را دارند که در طرح ثبت‌نام کرده و یا دارای مجوز باشند. به طور معمول ساعاتی که طرح ترافیک اجرا می‌شود، از ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۶است که البته در روزهای تعطیل و در برخی ایام ممکن است لغو شود. محدوده اعمال طرح ترافیک هم برخی شهرک‌ها و خیابان‌های شهر تهران است که توسط شهرداری انتخاب می‌شوند. معمولا شهرها و قسمت‌هایی که دارای ترافیک سنگین و غیر روان هستند، توسط شهرداری در این طرح قرار می‌گیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره قیمت طرح ترافیک بیشتر بدانیم.

افراد برای حرکت دادن اتوموبیل خود در محدوده طرح ترافیک، باید قبل از آن نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام نمایند؛ در غیر این صورت با جریمه شدن توسط دوربین‌ها مواجه خواهند شد. جهت ثبت نام در طرح ترافیک، درگاه‌ها و راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه مطلب به بیان آن‌ها می‌پردازیم تا شما بتوانید به راحتی اطلاعات لازم برای ثبت نام را به دست آورید. البته ثبت نام همه شهروندان در این طرح یکسان نبوده و برخی از آن‌ها دارای یکی سری سهمیه و تخفیف‌هایی هستند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سهمیه خبرنگاران، جانبازان، معلولان و افراد دارای بیماری‌های خاص اشاره کرد که برای دریافت سهمیه و تخفیف‌های باید به نهادهای مربوط به خود مراجعه کرده و ثبت نام نهایی را انجام دهند.

قیمت طرح ترافیک چقدر است

هزینه طرح ترافیک با در نظر گرفتن چندین فاکتور مختلف،‌ محاسبه می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها نوع معاینه فنی و سهمیه‌هایی است که توسط شهرداری برای برخی شهروندان و گروه‌ها در نظر گرفته شده است. اکنون به بیان هزینه‌ای که امسال برای طرح ترافیک در نظر گرفته شده است،‌ خواهیم پرداخت. در سال ۱۴۰۰، ماشین‌های دارای معاینه فنی عادی باید ۶۳ هزار تومان،‌ اتوموبیل‌های با معاینه فنی برتر ۴۴ هزار و ۱۰۰ و معاینه فنی ویژه خودروهای هیبریدی و برقی باید ۷ هزار تومان پرداخت نمایند. با توجه به این تقسیم ‌بندی‌ها، افراد مشمول هر کدام از آن‌ها باید نسبت به شارژ حساب خود در سامانه تهران من به میزان کافی و ثبت نام در طرح ترافیک اقدام نمایند. خودروهایی که بدون مجوز و بدون رزرو طرح ترافیک در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، خودرو غیر مجاز تلقی می‌شوند و با بیش‌ترین ضریب عوارض جریمه خواهند شد. مبلغ جریمه این خودروها ۷۸ هزار و ۷۵۰ ریال خواهد بود.

قیمت طرح ترافیک

قیمت طرح ترافیک در روز پنجشنبه

روزهای پنج شنبه، جمعه و روزهای تعطیل رسمی، طرح ترافک اجرا نمی‌شود مگر این که آلودگی وجود داشته و طرح کاهش آلودگی برقرار باشد. این طرح در روزهای پنج شنبه از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ برقرار خواهد بود؛ که در این صورت، برای تردد در محدوده طرح ترافیک در روزهای پنج شنبه هم باید نسبت به رزرو آن روز از قبل اقدام نمود. هزینه رزرو روز پنج شنبه هم مانند روزهای دیگر هفته محاسبه می‌شود. البته به این دلیل که روزهای آلودگی هوا در بیش‌تر موارد قابل پیش بینی نیستند و به صورت فوری اعلام می‌شوند، در طرح کاهش آلودگی هوا، رزرو وجود ندارد و در صورت تردد در این روزها، مبلغ مورد نظر از حساب شهروندی شما کسر می‌شود. با توجه به این که روزهای پنج شنبه هم تنها در طرح کاهش آلودگی‌قرار می‌گیرند، هزینه مورد نظر از حساب شهروندی شما کسر خواهد شد.

همین طور بخوانید: طرح ترافیک خبرنگاری

روش‌های انجام ثبت نام در طرح ترافیک

برای ثبت نام در این طرح می‌توانید از چند طریق اقدام کنید که مهم‌ترین آن‌ها سامانه تهران من و کد دستوری ۱۳۷#* هستند. سامانه تهران من به صورت جامع‌تر این کار را انجام می‌دهد و خدمات دیگری را هم به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهد؛‌ اما کد #۱۳۷* هم برای مراجعه و ثبت نام با گوشی و بدون نیاز به اینترنت کاملا مناسب است. امنون روش ثبت نام و خرید طرح ترافیک در هر کدام از این روش‌ها را بیان می‌کنیم:

ثبت نام در سامانه تهران من

وب سایت تهران من درگاهی جامع برای انجام امور مربوز به ترافیک و طرح‌های مختلف در این زمینه است. برای ثبت نام در طرح ترافیک از این طریق،‌ ابتدا باید وارد این سایت به نشانی my.tehran.ir شده و ثبت نام خود در آن را انجام دهید. پس از اولین ثبت نام، یکی کد کاربری و رمز عبور به شما تعلق خواهد گرفت که در مرحله‌های بعد به وسیله آن می‌توانید وارد سامانه شوید. در این سامانه باید به قسمت “داشبورد من” مراجعه کرده و از آن جا نسبت به شارژ کردن حساب‌تان اقدام نمایید. با این کار حساب شهروندی شما در این سامانه شارژ می‌شود و در صورت تردد در طرح ترافیک، به صورت خودکار مبلغ مورد نظر از حساب‌تان کاسته خواهد شد.

قیمت طرح ترافیک

در واقع حساب شما در این سامانه مانند کیف پول شهروندی شما عمل می‌کند و در صورت ورود به طرح قیمت طرح ترافیک مورد نظر را کسر می‌کند. اما در صورتی که باز هم متمایل به استفاده از این روش نبوده و قصد رزرو کردن طرح ترافیک خود در روزی خاص را داشته باشید، می‌توانید از طریق قسمت‌های دیگر سامانه این کار را انجام دهید. برای این کار هم باید به قسمت “خدمات طرح ترافیک” مراجعه کرده و از آن جا روز مورد نظر خود برای شرکت در طرح را از بخش “درخواست انتخاب روز” انتخاب نمایید. در این قسمت هم هزینه لازم برای رزرو روز مورد نظر از مبلغ شارژ شده در حساب‌تان کسر می‌شود.

ثبت نام از طریق کد دستوری #۱۳۷*

برای ثبت نام از این روش، پس از وارد کردن کد باید گزینه ۶ام یعنی تهران من را انتخاب نمایید. بعد از این مرحله باید کد ملی خود را در محل معین شده وارد کرده و در صورتی که اطلاعات مشخص شده مربوط به شما باشد، گزینه ۱ را به منظور تایید وارد کنید. سپس باید در مرحله بعد گزینه ۳ را وارد کرده و شماره پلاک ماشین خود را وارد نمایید. در این قسمت می‌توانید نسبت به خرید و یا رزرو طرح ترافیک اقدام کنید.

سوالات متداول در مورد طرح ترافیک و روزهای ورود به آن

  • آیا طرح ترافیک برای افرادی که در این محدوده سکونت دارند، استثنایی در نظر می‌گیرد؟

بله،‌ این افراد دارای شرایطی مخصوص هستند که البته در ابتدا نیاز به ثبت نام آن‌ها در سامانه تهران من وجود خواهد داشت. افراد صاحب خانه نیازی به تمدید ندارند، اما افراد مستاجر در هنگام نزدیک شدن به پایان قرار داد خود در مدت یک سال باید جهت تمدید ثبت نام، به دفاتر الکترونیک مراجعه نمایند.

  • ورود خودرو به محدوده طرح ترافیک در صورت عدم ثبت نام در این طرح چه مشکلی را در پی خواهد داشت؟

این افراد که بدون ثبت نام در طرح در این محدوده تردد می‌کنند، با بالاترین ضریب ممکن جریمه خواهند شد.

  • آیا نوع معاینه فنی در هزینه طرح تاثیر خواهد داشت؟

بله، هزینه مورد نیاز برای خودروهای با معاینه فنی برتر کم‌تر خواهد بود و این هزینه برای خودورهای برقی بسیار ناچیز است.

  • چه روزهایی طرح ترافیک اجرا نمی‌شود؟

طرح ترافیک در همه روزهای هفته به جز پنج شنبه و جمعه و روزهای تعطیل رسمی اجرا می‌شود. اما در صورت آلودگی هوا، طرح کاهش آلودگی در روزهای پنج شنبه از ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ هم انجام خواهد شد.

  • متداول‌ترین راه‌ها برای ثبت نام در طرح ترافیک چیست؟

مهم‌ترین راه برای ثبت نام در طرح ترافیک، استفاده از سامانه تهران من می‌باشد. اما با استفاده از کد دستوری #۱۳۷* هم می‌توان این کار را انجام داد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا