پیشنهاد سردبیرآموزش

مقایسه موتور Tu5 و ef7 و هر آن چه باید بدانید

موتور ای اف ۷ و تی یو ۵ بسیار شناخته شده هستند. این دو موتور تولید شرکت ایران خودرو بوده و روی خودروهای مختلفی قرار می‌گیرند.  هرکدام از این موتور‌ها مزیت‌ها و معایبی و همینطور ویژگی‌هایی دارند که شناخت این ویژگی‌ها می‌تواند انتخاب خودرو را با آگاهی بیشتری صورت داده و در نهایت ما را به خریدی مطلوب‌تر نزدیک کند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با این دو موتور آشنا شوید، چرا که قصد داریم به مقایسه موتور مقایسه موتور Tu5 و ef7 بپردازیم.

تفاوت‌های موتور Tu5 و ef7

دو موتور ای اف ۷ و تی یو ۵ از موتور‌های ساخت ایران خودرو هستند و ازجمله موتورهای باصرفه و باکیفیت این کمپانی محسوب می‌شوند. این موتور‌ها در هاچبک‌ها و سدان‌ها یافت قرار می‌گیرند. در اوایل تولید این موتور، تولید کننده موتور‌ها را در مدل‌های ۸ و ۱۶ سوپاپ  به بازار عرضه می‌کردند، اما امروز تنها سری ۱۸ سوپاپ آن تولید می‌شوند.

از موتورهای تی یو ۵ فقط در خودرو‌های مسابقه‌ای استفاده میشد، اما امروزه برای اولین بار در یک خودروی داخلی به نام ۲۰۶ مورد استفاده قرار گرفت.  البته لازم به ذکر است که در خودروهای مختلفی از این موتور استفاده شده است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به رانا، پژو پارس، پژو ۲۰۶، سمند و پژو ۴۰۵ اشاره کنیم.

مقایسه موتور Tu5 و ef7

ویژگی‌های موتور تی یو ۱۵

موتور تی یو ۱۵دارای حجم ۱۵۷۸ سی سی است و از موتورهای ۴ سیلندره محسوب می‌شود. همچنین این موتور قدرت ۱۱۰ اسب بخاری داشته و گشتاور آن ۱۴۲ نیوتن است. این موتور با بنزین با اکتان کار می‌کند و ۱۶ سوپاپه است. سیستم سوخت موتور تی یو ۱۵به صورت انژکتوری است و خودروی مجهز به این موتور، می‌تواند سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کند.

موتور تی یو ۵ دارای ویژگی‌های مثبت بسیاری است که  از جمله آن‌ها می‌توانیم به صدای کم موتور، قدرت بالا، قیمت خوب و مناسب، شتاب بالا، استاندارد آلایندگی بالا اشاره کنیم.

معایب موتور تی یو ۵

این موتور‌ها اغلب صدای زیادی داشته و نسبت به تعویض روغن، حساسیت بالایی دارند. همچنین اگر این موتور بیش از ۴۰۰۰ دور در دقیقه بچرخد، از کار خواهد افتاد. ضمن انکه توزیع سوخت نابسامان بوده وعملکرد آن کمی ضعیف است.

ویژگی‌های موتور ای اف ۷

این موتور ۴ سیلندره بوده و ۱۶۴۸ سی سی حجم سوخت دارد. این موتور که می‌تواند سیستم خود را خنک کند، دارای سیستم سوخت رسانی انژکتوری است. جنس این سیلندر، چدن است و سر سیلندر آن آلمینیومی می‌باشد. قدرت خروجی ۱۱۴ اسب بخار بوده و  گشتاور آن ۱۱۵ نیوتون است.

مزایای موتور ای اف ۷

موتور ای اف ۷ از جمله موتور‌های برتر دنیا است و در بین موتور‌های دوگانه سوز جایگاه سوم را دارد. این موتور مصرف سوخت بسیار به صرفه ای داشته و از توان بالایی در میزان با سوخت مصرفی برخوردار است و می‌تواند در هوای بسیار سرد هم با سوخت طبیعی روشن شود.

این موتور هیچ صدای آزار دهنده‌ای تولید نمی‌کند و بسیار کم صدا است. موتور ای اف ۷ نیازی به فیلر سوپاپ نداشته و استاندار‌های آلایندگی بالایی دارد. موتور ملی یا ای اف ۷، توسط ایران خودرو تولید شده است و چهار سیلندر است. این موتور در سال ۲۰۰۸ به بازار وارد شد و دوگانه سوز است. در طراحی این موتور از آلمان کمک گرفته شده و می‌تواند با سوخت بنزین و همچنین سوخت‌های طبیعی کار کند.

همین طور بخوانید: هوک ماشین

معایب موتور ای اف ۷

تعمیر و نگهداری این موتور بسیار سخت است و هزینه بالایی دارد و لوازم و هزینه تعویض و خرید قطعات یدکی بسیار بالا است. همچنین لازم به ذکر است که تعمیرکار مناسب و ماهر برای اینگونه موتور‌ها بسیار نایاب هستند. مشکل روغن ریزی در این موتورها بسیار بالا بوده ضمن آنکه اغلب کیفیت دسته موتور‌ها پایین است و تعویض آن‌ها هزینه زیادی را در بردارد.

اما به طور کلی این موتور‌ها در خودروهای داخلی کاربرد زیادی داشته و می‌توانیم آن را در بسیاری از تولیدات داخل بیابیم. موتور تی یو ۵ جدید تر از تی یو ۳ است و این موتور اول در ۲۰۶ مورد استفاده قرار گرفت. ۲۰۶ یکی از خودروهای محبوب است، اما از زمانی که این موتور روی ۲۰۶ قرار گرفت، نتوانست محبوبیت قبلی خود را حفظ کند. البته نمی‌توان از مزیت‌هایی که این موتور دارد، چشم پوشید.

موتور ای اف ۷ با نام سمند گره خورده است. موتور ای اف ۷ اولین موتوری است که به طور گاز سوز کار می‌کند. یک موتور گاز سوز بسیار به صرفه است و خریداران زیادی تمایل به خرید خودرویی با این شیوه مصرف دارند. ضمن آنکه بسیاری از افراد این نوع موتور را گزینه امن‌تری نسبت به موتورهایی با سوخت بنزینی می‌دانند.

مقایسه موتور Tu5 و ef7

مقایسه موتور Tu5 و ef7 در یک نگاه

موتور‌های ای اف ۷ و تی یو ۵ جز موتور‌های رده بالا و اقتصادی هستند که شتاب بالایی دارد، ضمن آنکه استهلاک بسیاری کمتری دارد. این دو موتور از لحاظ ساختاری بسیار به هم شباهت دارند، اما موتور ای اف ۷ مزیت‌های بیشتری نسبت به تی یو ۵ دارد.

اگر قصد خرید خودرویی را دارید، باید به نوع موتور به کار گرفته شده در آن نیز توجه کنید. بررسی ویژگی‌هاریال مزیت‌ها و شیوه سوخت آن نیز می‌تواند شما را به انتخاب دلخواهتان نزدیک سازد.

در حالت کلی بهتر است موتوری که انتخاب می‌کنید ای اف ۷ باشد، زیرا عملکرد مناسب‌تری نسبت به موتور tu5 دارد، اما باز هم کسانی هستند که از عملکرد این موتور ناراضی هستند. پیدا کردن قطعات و ابزارهای یدکی این موتور کمی سخت و طاقت فرسا است و شما در پیدا کردن قطعات این موتور ممکن است دچار مشکل شوید.

موتور تی یو ۵ برای خودرو‌های سنگین بسیار نامناسب است و عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهد. موتور ای اف ۷ بسیار توانمند تر از تی یو ۵ بوده و از لحاظ فنی توانایی مناسب‌تری نسبت به موتور تی یو ۵ دارد. موتور‌های ای اف ۷ دوگانه سوز هستند و کارکرد بهتری دارند.

نتیجه‌گیری

در حالت کلی این دو موتور ویژگی‌های منفی و مثبت بسیار زیادی دارند و نمی‌توان به طور قطع برتری یکی را بر دیگری عنوان کرد. مهم‌ترین مسئله این است که هر کدام از این موتورها، روی چه خودرویی قرار می‌گیرند و آیا متناسب با شاخصه‌های آن خودرو است یا نه!

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا