پیشنهاد سردبیرآموزش

هر آن چه که باید درباره هوک ماشین بدانید

هوک – Hook – ماشین کلمه‌ای انگلیسی است و در معنای فارسی کلمه قلاب جایگزین مناسبی برای آن است. این وسیله از وسایل جانبی خودرو به حساب می‌آید؛ اغلب در جلو و یا عقب خودرو قرار می‌گیرد و برای زمان‌هایی که در سیستم خودرو اختلالی بوجود آمده است و قادر به حرکت کردن نیست، کاربرد دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با این وسیله بیشتر آشنا شوید.

هوک ماشین چیست؟

این قطعه فلزی قابلیت جا به جا نمودن یک خودرو توسط خودرویی دیگر را دارد و در اصطلاح به این عملکرد خودروها بکسل کردن می‌گویند. معمولا جنس و ساختار این قطعه از فلز و یا آهن است، زیرا برای جا به جا نمودن خودرو باید از جنسی مستحکم و با کیفیت بالا برخوردار باشد.

این قطعه در برهه‌ای از زمان کاربرد زیادی داشت، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بوجود آمدن دستگاه‌های جدید از جمله جرثقیل‌های برقی و خدمات بین راهی و امداد خودروها، دیگر از آن قطعه استفاده چندانی نمی‌شود و جای خود را به خودروهای یدک کش داده‌اند.

از دیگر کاربردهای این قطعه برای کسانی که علاقه به سفر رفتن زیاد و طولانی مدت دارند، چرا که می‌توان آن را به قایق‌های ساحلی و واگن‌های مسافرتی وصل نمود. می‌توان گفت وجود چنین ابزاری برای هر خودرویی ضروری است.

از دیگر کاربردهای این قطعه می‌توان به مواقعی اشاره کرد که برای سفر رفتن شما جنگل و یا کویر را انتخاب می‌نمایید. از آنجا که مسیر این چنین محیط‌هایی سخت و شوار است و احتمال آسیب دیدن خودروی شما وجود دارد، وجود این قطعه ضروری احساس می‌شود. زیرا در صورت فرو رفتن خودرو در میان شن و ماسه‌های نرم کویر و یا گل و لای جنگل‌ها می‌توانید با اتصال به خودروی دیگری خودروی خود را از مخمصه بیرون بیاورید.

البته در اکثر خودروهایی که امروزه تولید می‌شوند ممکن است این قطعه وجود نداشته باشد. اما شما می‌توانید با خرید و نصب این قطعه روی خودرو، در مواقع اضطراری از آن استفاده نمایید.

همچنین در کنار این قطعه ابزار مشابه دیگری تولید شده‌ که کارکرد همان قطعه را دارند؛ این قطعه سیم بکسل نام دارد. سیم بکسل نسل جدیدی از قلاب‌ها همچون طناب هستند، اما جنس آن از سیم‌های فلزی است که می‌توان از فروشگاه‌ها و یا مراکزی که این چنین وسائل را می‌فروشند، خریداری نمایید. کارکرد این محصولات بسیار راحت و آسان است و اگر می‌خواهید به جابه جایی وسائلی سبک با خودروی خود اقدام نمایید، می‌توانید سیم بکسل را در زیر سپر قفل کنید. اما برای جا به جایی وسائلی سنگین‌تر که سپر خودرو توانایی نگهداری آن را ندارد، می‌توانید آن را به قسمت‌های فلزی در زیر خودرو قفل نمایید.

هوک برقی چیست؟

این نمونه همچون مدل‌های دستی، همان کارایی‌ها را دارد، اما نسل جدید این سری از ابزار به شمار می‌رود. این قطعه بسیار محدود است و تنها می‌توانید آن را در خودروهای بسیار لوکس و گران قیمت بیابید.

از سری خودروهای موجود در ایران که مجهز به هوک برقی ماشین هستند، می‌توانیم به واگن پاسات، فولکس واگن تیگوان، ولوو XC90، بی‌ام وx4 و پورشه ماکان اشاره کنیم.

دکمه این قطعه در صندوق عقب این سری از خودروها تعبیه شده است و برای استفاده از این قطعه با فشار دادن دکمه آن هوک باز می‌شود و شما می‌توانید از آن استفاده نمایید. هوک برقی به صورت تا شونده است و زمانی که دکمه این آپشن را فشار دهید این قطعه باز شده و می‌توانید از آن استفاده نمایید. در صورت عدم نیاز از این قطعه با فشردن دکمه پشت سپر، می‌توانید آن را جمع و مخفی نمایید.

هوک برقی را می‌توانید از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر خریداری و نصب نمایید، اما برای خرید این قطعه باید از بودجه کافی جهت خریداری برخوردار باشید. زیرا هوک برقی نسبت به هوک‌های دستی از قیمت بالاتری برخوردار هستند. از سوی دیگر هوک برقی نوعی وسیله لوکس محسوب می‌شود  و اغلب بر روی ماشین‌های گرانقیمت نیز نصب می‌گردد، چرا که برای سایر خودروها، چندان توجیح اقتصادی ندارد.

از دست ندهید: مقایسه موتور Tu5 و ef7

نحوه استفاده از هوک برای خودرو

برای آنکه بتوانید از هوک خودرو استفاده نمایید، باید طنابی بسیار مستحکم تهیه کنید. زیرا در صورت پاره شدن امکان دارد به خودرو آسیب برساند. ضمن آنکه اگر حین فرایند پاره شود، کار بکسل کردن خودرو نیمه تمام خواهد ماند.

بهترین وسیله برای بکسل نمودن خودرو ابزاری با حالت نواری شکل است که جنس آن باید از نایلون و یا پلی استر باشد تا در حین بکسل نمودن پاره نشود. همچنین دو سر این ابزار باید دارای دو قفل باشد تا بتواند به درستی کار را انجام دهد. چ

اگر می‌خواهید وسایلی سخت و سنگین را جا به جا نمایید، می‌توانید زنجیرهای فلزی را که دارای مقاومت و استحکام بیش‌تری هستند را جایگزین تسمه و یا طناب کرده تا کار شما را بدون هیچگونه نقص و یا ایرادی انجام دهد. از معایب زنجیرهای فلزی می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که به دلیل جنس سخت آنان و نداشتن چسبندگی این ابزار در مقایسه با سایر ابزار همچون طناب و یا تسمه این امکان را دارد که در حین انجام کار به بکسل بند و یا قلاب فلزی آسیب برساند و کار شما را نا تمام بگذارد پس در هنگام خریداری به جنس خوب و با کیفیت این محصول دقت نمایید.

همچنین توجه داشته باشید طناب مخصوص بکسل دارای دو سر فلزی باشد تا به هوک خودرو متصل شده آسیبی وارد نکند. بعد از آنکه طنابی با جنس مطلوب و مرغوب خریداری کردید، می‌توانید آن را به هوک خودرو نصب کرده و فرایند جا به جایی را آغاز نمایید. توجه داشته باشید اگر وسیله‌ای که قصد جا به جایی آن را دارید سبک است، می‌توانید آن را به سپر متصل نمایید، و اگر دارای وزن زیادی است، آن را به هوک خودرو وصل کنید.

در صورتی که خودرو شما توانایی جا به جایی وسیله را نداشت، حتی از امتحان کردن نیز اجتناب کنید، زیاد در این صورت می‌توانید خودروتان را در معرض آسیب جدی قرار دهید و در نهایت متحمل هزینه‌های زیادی برای تعمیر خودرو شوید.  شما می‌توانید از توانایی بکسل خودروتان با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو، آگاه شوید.

مزایای هوک ماشین

برای آنکه بخواهیم مزایای هوک ماشین را بیان کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

هوک ماشین در وهله اول وظیفه حمل نمودن خودروی دیگر را برعهده دارد. همچنین در صورتی که خودرو دچار مشکل در حرکت شده باشد، می‌توان از این بخش برای بکسل شدن نیز استفاده کرد.

در برخی از کشورها از این وسیله برای جا به جایی برخی از ابزارآلات و تجهیزات استفاده می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان برخی از تجهیزات کشاورزی مانند مخزن سم پاشی جهت سم پاشی زمین‌های زراعی مربوطه استفاده می‌نمایند. اما گاهی به دلیل وزن بالایی که این تجهیزات دارند، بهتر است از وانت بار استفاده شود.

از مزایا دیگر هوک خودرو می‌توان از استفاده برای محیط‌های همچون استبل اسب و یا محیط‌هایی که اسب‌ها در آن جا نگهداری می‌شوند نام برد. زیرا این وسیله می‌تواند  وسایل و تجهیزات مورد نیاز این محیط‌ها را به کمک قلاب خودرو، جا به جا نماید.

پس می‌توان گفت هوک ماشین علاوه بر کاربرد عادی آن یعنی همان جا به جایی خودرویی دیگر در مواقع ضروری، برای شغل‌های زیادی نیز کاربرد داشته باشد. که البته در بیشتر مواقع این کار به کمک خودروهای وانت شکل صورت می‌گیرد، زیرا خودروهای معمولی و شاسی برای انجام این کارها گزینه‌های مناسبی نیستند. زیرا این فرایند می‌تواند به خودرو آسیب وارد نماید، به خصوص که خودرو از قدرت کافی برای جا به جایی برخوردار نباشد.

نتیجه گیری

همان‌طور که گفته شد، با پیشرفت و بهبود تکنولوژی و به روزرسانی قطعات و همچنین به وجود آمدن شرکت‌های خدماتی مختلف با وسیله‌های کارآمد، به نظر می‌رسد که وجود سیم‌های بکسل و یا هوک خودرو چندان ضروری نیست. با این وجود هنوز روی برخی از خودروها، اقدام به نصب چنین وسیله‌ای می‌کنند. اما به طور کلی هوک‌های برقی وسیله‌ای لوکس محسوب شده و بیشتر جنبه تزئینی و نمایشی برای خودروهای لوکس و گرانقیمت دارند؛ البته که در مواقع ضروری نیز می‌توانند کارا باشند.

در نهایت باید بگویی که این ابزار دارای تنوعی است و شما متناسب با نیاز خود، می‌توانید نمونه مورد نظرتان را خریداری کرده تا در مواثع ضروری از آن استفاده نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا