پیشنهاد سردبیرآموزش

هزینه تعویض پلاک خودرو، میزان افزایش و نحوه پرداخت

زمانی که به هر ترتیبی برای خرید یا فروش خودرو اقدام می‌کنید، یکی از مراحلی که باید حتما پشت سر بگذارید، تعویض پلاک خودرو است و معمولا برای افراد این سوال وجود دارد که هزینه تعویض پلاک خودرو چقدر است؟ این هزینه نیز مانند سایر هزینه‌های رایج در کشور، سال به سال همگام با تورم و تغییر نرخ ها، دستخوش تغییراتی می‌شود و عجیب نیست که با افزایش نرخ آن روبرو باشیم.

هزینه تعویض پلاک خودرو چقدر است؟

هزینه تعویض پلاک چقدر است؟ هزینه تعویض پلاک خودرو به طور مثال هزینه تعویض پلاک پراید در سال ۱۴۰۰، با ۱۶۰ هزار تومان افزایش نسبت به سال ۹۸، ۲۶۰ هزار تومان در سال جدید است. روش پرداخت قیمت تعویض پلاک چیست؟ طبق انتظار، پرداخت هزینه تعویض پلاک با استفاده از دستگاه کارتخوان در محل خواهد بود. به این شکل در صورتی که متصدی درخواست وجهی نقد اضافه بر این موضوع داشت، لازم است بدانید که موضوع کاملا غیرقانونی بوده و شما وظیفه ای در قبال پرداخت مبلغ بیشتر نخواهید داشت.

هزینه های تعویض پلاک را مرور می کنیم؛

برای تعویض پلاک لازم است که به وب سایت راهور ۱۲۰ مراجعه کرده و نوبت خود را دریافت کنید. سپس به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه داشته و ضمن ارائه مدارک و تحویل پلاک قدیمی، منتظر صدور یا بازیابی پلاک جدید باشید. واریز وجه قیمت تعویض پلاک و ارائه گواهی بازدید فنی نیز متعاقبا انجام خواهد شد.

لازم است که شما اصل سند فروش کارخانه، اصل کارت شناسایی خودرو،  اصل سند مالکیت خودرو، اصل شناسنامه جدید و کارت ملی فروشنده یا نماینده قانونی شخص فروشنده، اصل بیمه نامه شخص ثالث معتبر، برگه عدم خلافی، اصل فیش پرداخت بهای پلاک براساس تعرفه، اصل کارت معاینه فنی معتبر (برای خودروهای شخصی و دولتی که بیش از ۴ سال از مدل آن سپری شده باشد و خودروهای عمومی که بیش از یک سال از مدل آنها سپری شده باشد) را نیز همراه داشته باشید.

هزینه تعویض پلاک خودرو

هزینه تعویض پلاک ۱۴۰۱

با در نظر گرفتن شرایطی که برای گرفتن مالیات مربوط به نقل و انتقال خودروها لحاظ شده است، از این پس برای آن که بتوانید نسبت به تعویض پلاک در مراکز تعویض پلاک اقدام کنید، باید وضعیت مالیات نقل و انتقال خودروی شما مشخص شده باشد. با این حساب علی رغم این که موضوع هزینه ثبت انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی منتفی شده است، هزینه های جایگزینی در قالب مالیات نقل و انتقال خودرو، داریم

بر اساس تفاهم ناجا و سازمان امور مالیاتی، این طور تعیین شد که از ششم فرودین ماه سال ۱۴۰۱، مالکین وسایل نقلیه پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، ملزم به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو معادل یک درصد ارزش خودرو برای خودروهای داخلی و ۲ درصد ارزش خودرو برای خودروهای وارداتی باشند

مکانیزم اجرای این شیوه اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو هم به این صورت تعبیه شده که در حال حاضر برای اخذ نوبت اینترنتی برای تعویض پلاک، ابتدا باید وارد درگاه سازمان امور مالیاتی شده و مبلغ کامل مالیات نقل و انتقال خودرو خود را به‌صورت برخط پرداخت کنید و در ادامه با مراجعه به سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک ناجا به آدرس nobatdehi.epolice.ir، مرکز تعویض پلاک و زمان موردنظر خود را انتخاب کنید.

با این شیوه جدید اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو، عملاً بدون پرداخت مبلغ مالیات خودرو، دیگر امکان اخذ نوبت تعویض پلاک در هیچ مرکزی در کشور وجود نخواهد داشت! یعنی برخلاف آنچه که طی این مدت، کانون سردفتران مدعی بود مبنی بر کاهش درآمد مالیاتی دولت به دلیل حذف دفاتر اسناد رسمی از فرایند نقل و انقال خودرو، درآمد دولت از ناحیه نقل و انتقال خودرو به شدت افزایش خواهد داشت چرا با این شیوه جدید، تمام کسانی که قصد خرید و فروش خودرو و تعویض پلاک دارند باید قبل از هر نقل و انتقالی، مالیات خودرو خود را به صورت تمام و کمال پرداخت کنند!

به این شکل برای تعویض پلاک یک خودرو چون پراید، شما باید چیزی به ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان برای هزینه تعویض پلاک پراید در سال ۱۴۰۱ پرداخت کنید. به این شکل کاملا با افزایش هزینه تعویض پلاک روبرو هستیم.

توصیه‌های مهم هزینه ی تعویض پلاک

پیش از مراجعه به مراکز و اقدام به پرداخت قیمت تعویض پلاک، این موارد را در نظر داشته باشید:

• کلیه هزینه‌ها در این مراکز تنها از طریق کارت بانکی پرداخت خواهد شد. با این حساب در زمان مراجعه، لازم است باید کارت بانکی با موجودی کافی همراه داشته باشید.

• نیاز به تسویه حساب عوارض شهرداری نیست. تسویه حساب عوارض شهرداری برای دفاتر اسناد رسمی و در زمان انتقال سند لازم است.

• خلافی خودرو از طریق دستگاه POS موجود در مرکز تعویض مربوطه پرداخت می‌شود. این دستگاه‌ها مجهز به بارکدخوان هستند. بنابراین نیازی به تسویه خلافی پیش از مراجعه به به این مراکز وجود ندارد.

• آیا حق انتخاب پلاک زوج و فرد وجود دارد؟ انتخاب زوج یا فرد بودن پلاک به صورت کاملا تصادفی است و هیج‌گونه حق انتخابی برای دارندگان خودروها وجود ندارد.

• در زمان انتقال پلاک در صورتی که خریدار چند پلاک آزاد داشته باشد، از وی سوال می‌شود که مایل است کدام پلاک بر روی خودرو موردنظر نصب شود.

• در صورتی که خریدار پلاک آزاد داشته باشد، اما در مرکزی که به آن مراجعه نموده، این پلاک وجود نداشته باشد، باید یکی از دو روش زیر را دنبال کند:

۱. مدارک خودرو پس گرفته شود و خریدار به همراه فروشنده به مرکزی مراجعه کنند که پلاک آزاد در آنجا قرار دارد.

۲. خریدار مبلغ ۵۰ هزار تومان پرداخت کند تا پلاک آزاد در مرکز تعویض پلاک قبلی قیچی شده و در مرکز فعلی یک پلاک جدید با همان شماره صادر شود. این فرایند حدودا ۱ ساعت زمان می‌برد.

از دست ندهید: مدارک لازم برای گواهینامه پایه ۲

پیشنهاد مطالعه:

خلافی ماشین با کد ملی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا