آموزشپیشنهاد سردبیر

کابوتاژ خودرو (کاپورتاژ خودرو) چیست؟ (سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور)

با گران شدن هزینه‌های سفر به هواپیما و حتی قطار، تمایل مردم به سفر با خودروی شخصی به مراتب افزایش یافته است. اما برای آن که بتوانید با خودروی خود از مرزها عبور کرده و سفرهای خارجی زمینی به این شکل داشته باشید، لازم است که حتما مقدماتی را برای این موضوع در نظر گرفته باشید که از آن جمله می‌توان به کابوتاژ یا به اصطلاح رایج، کاپورتاژ خودرو اشاره کرد.

اگر اطلاعات مناسبی در خصوص کاپورتاژ خودرو ندارید، در این مطلب با ما همراه شوید تا بیشتر درباره این امکان و شرایط آن بدانیم.

کاپورتاژ خودرو چیست؟

در صورتی که بخواهید به وسیله خودرو شخصی خود از مرز عبور کرده و در کشور دیگری که شرایط سفر به آن از جمله ویزا را داشته باشید، به سفر بپردازید، لازم است که پیش از آن برگه و تائیدیه لازم برای کاپورتاژ خودرو را دریافت کرده باشید. جالب است بدانید که حتی برای سفر به مناطق آزاد داخل کشور ایران نیز نیاز به برگه کابوتاژ خودرو خواهید داشت. به طور مثال اگر بخواهید به جزیره قشم با خودروی شخصی خود سفر کنید، باید حتما پیش از آن برگه کاپورتاژ خودرو را گرفته باشید.

کابوتاژ خودرو چیست؟

روش دریافت کاپورتاژ خودرو

برای آن که بتوانید برگه مربوط به کاپورتاژ خودرو را دریافت کنید، لازم است که مراحل زیر را طی کنید:

پیش از هر چیزی در نظر داشته باشید که برای کاپورتاژ خودرو باید پلاک و گواهی‌نامه بین‌المللی بگیرید.

شما می‌توانید با مراجعه به سازمان ایرانگردی و جهانگردی، نسبت به دریافت گواهینامه بین المللی و همین طور پلاک بین المللی خودرو، اقدام کنید.

نکته: لازم به ذکر است که در حال حاضر این امکان تنها در شهر تهران وجود داشته و افراد از شهرهای دیگر کشور، باید برای بین المللی کردن گواهینامه و پلاک خود، ابتدا به تهران مراجعه کنند.

پس از آن لازم است که به گمرک کشور مراجعه کرده و برگه اعتبار کاپورتاژ ماشین خود را دریافت نمایید.

نکته بسیار مهم: در نظر داشته باشید که حتما باید برای خروج از کشور با خودروی شخصی یا سفر به مناطق آزاد، بیمه شخص ثالث معتبر داشته و دیگر بیمه‌های رایج برای سفر خارجی را نیز خریداری کرده باشید.

چطور با خودروی شخصی به خارج از کشور سفر کنیم

مدارک لازم برای کابوتاژ خودرو

  • برگ سبز خودرو
  • سند خودرو
  • کارت ماشین
  • گواهینامه ملی
  • بیمه‌نامه خودرو
  • عکس ۳*۴
  • پاسپورت
  • حضور خودرو

مدت زمان کاپورتاژ خودرو

مدت زمان کاپورتاژ خودرو، یک سال است و توصیه می‌شود که برای جلوگیری از جریمه شدن خودروی خود، به محض پایان سفر و بازگشت به ایران، اعتبار کابوتاژ را باطل کنید تا شرایط پلاک و خودروی شما به حالت سابق بازگردد.

کلام آخر

همان طور که در بالا مشاهده کردید کاپورتاژ خودرو به سادگی انجام پذیرفته و تنها در صورتی که مدارک شما کامل باشد، می‌توانید به سرعت برگه کابوتاژ خودروی خود را دریافت کرده و سفر خارجی لذت بخشی را تجربه کنید. شما چه تجربه‌ای در این خصوص دارید؟

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا