پیشنهاد سردبیرآموزش

از بیمه بدنه خودروهای گران قیمت چه می دانیم؟

اگر شما هم یک خودروی به اصطلاح لوکس و گران قیمت دارید، بهتر است حتما بیمه بدنه آن را خریداری کرده باشید. چرا که بیمه بدنه خودروهای لوکس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور کلی، بیمه بدنه یکی از بیمه‌های بسیار مهم در کشور ما می‌باشد که در کنار بیمه شخص ثالث باید به آن توجه داشته باشید. اگر چه این بیمه مانند شخص ثالث اجباری نیست، اما به راحتی می‌توان گفت اهمیتی برابر با آن دارد. به خصوص اگر خودرو شما در دسته خودروهای لوکس و گران قیمت قرار بگیرد. به خودروهای لوکس در اصطلاح قانونی خودرو نامتعارف هم گفته می‌شود. اما این که چرا بیمه بدنه خودروهای لوکس از اهمیت بالا و حتی بیش‌تر از خودروهای عادی برخوردار است، در ادامه به طور کامل به آن خواهیم پرداخت. پس اگر شما هم یکی از دارندگان خودروهای لوکس یا به اصطلاح نامتعارف هستید، مطالعه این مطلب اکیدا پیشنهاد می‌شود.

به چه خودروهایی لوکس گفته می‌شود؟

قبل از این که به بیان هر مطلبی در مورد بیمه بدنه خودروهای لوکس بپردازیم، ابتدا باید توضیح دهیم که به چه خودروهایی لوکس گفته می‌شود. شاید خودرو شما هم در دسته خودروهای لوکس قرار می‌گیرد و از این قضیه بی‌اطلاع هستید، پس به این قسمت توجه کنید. طبق جدیدترین قانون کشور در این زمینه، به آن دسته از خودروهایی که قیمتی بالاتر از نصف نرخ دیه یک انسان کامل در ماه حرام داشته باشند، خودرو لوکس گفته می‌شود. بنابراین، با توجه به این قانون ممکن است سال به سال قیمت در نظر گرفته شده برای خودرو لوکس تغییر کند، چرا که قیمت دیه انسان تغییر می‌کند. اما در امسال یعنی سال ۱۴۰۰، قیمت دیه انسان کامل در ماه حرام برابر با ۶۴۰ میلیون تومان است. در نتیجه، اگر قیمت خودروی شما بیش از نصف این مبلغ یعنی بیش از ۳۲۰ میلیون تومان باشد، خودرو شما یک خودرو لوکس یا نامتعارف در نظر گرفته می‌شود.

چرا بیمه بدنه خودروهای لوکس اهمیت ویژه‌ای دارد؟

حال که با خودرو لوکس یا نا متعارف آشنا شدید، می‌خواهیم به اهمیت بیمه بدنه خودروهای لوکس برای شما بپردازیم. این موضوع به چند دلیل بسیار مهم و حیاتی است و توجه نکردن به آن می‌تواند موجب ایجاد ضرر زیادی برای شما بشود. در اولین مرحله باید بگوییم که بیمه شخص ثالث تنها تعهدات خود را برای خودروهای متعارف یا عادی به طور کامل اجرا می‌کند. برای مثال، اگر خودروی شما قیمتی برابر با ۳۲۰ میلیون تومان یا کم‌تر از آن داشته باشد، یک خودروی عادی است. در صورتی که در یک حادثه مقصر شناخته نشوید، از بیمه شخص ثالث خودرو دیگر هزینه شما پرداخت خواهد شد. حتی اگر هزینه شما بیش از مبلغ تعهد خودرو مقصر باشد، راننده باید ما بقی آن را به صورت شخصی پرداخت نماید. اما اگر شما دارای خودرویی لوکس باشید، یعنی قیمت خودرو شما بیش‌از ۳۲۰ میلیون تومان باشد، قضیه کاملا فرق خواهد کرد.

برای مثال، در صورتی که شما با خودروی لوکس خود دچار یک حادثه تصادف شوید، بیمه شخص ثالث خودرو مقصر تنها مبلغی در حد تعهد خود را به شما پرداخت خواهد کرد. اما شاید بخواهید بدانید ما بقی آن چه می‌شود. به طور کلی، راننده مقصر خسارتی شبیه به یک خودروی متعارف به شما پرداخت خواهد کرد. فرض کنید قیمت خودروی شما ۹۶۰ میلیون تومان یعنی ۳ برابر قیمت خودرو متعارف باشد. در حادثه تصادف هر مبلغی که زیان دیده باشید، تقسیم بر ۳ می‌شود تا خسارت شما به خسارت خودرو متعارف تبدیل گردد. در واقع اگر شما ۹۰ میلیون خسارت دیده باشید، تقسیم بر ۳ شده و ۳۰ میلیون خسارت به شما تعلق خواهد گرفت. هر مقدار از این مبلغ را که بیمه شخص ثالث مقصر بپردازد، ما بقی را هم باید خود پرداخت نماید. اما در این جا شما ۶۰ میلیون تومان زیان دارید که کسی عهده دار آن نیست. اکنون فقط بیمه بدنه خودروهای لوکس می‌تواند به شما کمک نماید. البته اگر شما مقصر حادثه باشید، دیگر همین مقدار هم برای شما خسارت در نظر گرفته نخواهد شد.

همین طور بخوانید: انتقال تخفیف بیمه بدنه

سقف تعهدات بیمه بدنه خودروهای لوکس چه قدر است؟

همان طور که گفتیم در تصادفات مختلف، خسارت وارده به خودرو لوکس شما به خسارت یک خودرو متعارف تبدیل شده و سپس مقصر باید آن را پرداخت نماید. بنابراین، هر چه خودرو شما لوکس‌تر باشد، خلا خسارت واقعی با مبلغ پرداختی هم بیش‌تر خواهد بود. اما خرید بیمه بدنه خودروهای لوکس می‌تواند در این گونه موارد به شما کمک کند. در واقع چه شما مقصر باشید، چه فرد زیان دیده، در صورت داشتن بیمه بدنه، این بیمه موظف است خسارت ماشین شما را بپردازد. اما نکته مهم در این مورد، سقف تعهدات بیمه بدنه است. حق بیمه بدنه با توجه به قیمت خودرو شما تعیین می‌شود. در نتیجه هر قیمتی که برای ان تعیین کنید، باید حق بیمه بیش‌تری هم بپردازید. در ازای آن، بیمه بدنه هم پوشش‌های به همان حد در هنگام بروز حادثه به شما ارائه خواهد داد.

همین طور بخوانید: بیمه شخص ثالث آسیا

سوالات متداول در مورد بیمه بدنه خودروهای لوکس

  • به چه خودروهایی لوکس گفته می‌شود؟

به خودروهایی که قیمتی بیش‌ از نصف دیه انسان کامل در ماه حرام دارند، لوکس یا نامتعارف گفته می‌شود.

  • چرا بیمه بدنه خودروهای لوکس اهمیت دارد؟

در هنگام تصادفات حتی اگر صاحب خودرو لوکس مقصر شناخته نشود، فرد مقصر باید هزینه‌ای برابر با خودرو عادی جهت خسارت خودرو لوکس بپردازد و احتیاجی به پرداخت مابقی آن نیست. در نتیجه ما بقی این خسارت به ضرر مالک خواهد بود.

  • سقف تعهد بیمه بدنه خودروهای لوکس چه قدر است؟

قیمت خودرو شما هر چه قدر که باشد، باید برای بیمه بدنه آن به همان تناسب پرداختی داشته باشید. بنابراین، این قیمت خودرو شما است که سقف تعهد را مشخص می‌کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا