پیشنهاد سردبیر

همه چیز درباره اخذ انواع گواهینامه رانندگی + جزئیات، هزینه و مدارک لازم

برای آن که اجازه رانندگی با وسایل نقلیه مختلف را داشته باشید، نیاز به اخذ گواهینامه رانندگی مربوط به همان تیپ و کلاس وسایل نقلیه را خواهید داشت. گواهینامه‌های رانندگی شامل گواهینامه پایه ۱، گواهینامه پایه ۲، گواهینامه پایه ۳، گواهینامه موتورسیکلت و … هستند و برای اخذ هر یک مراحل نسبتا مشابهی را پیش رو دارید. اما ببینیم مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه کدامند و چطور باید برای دریافت آن اقدام کرد؟

انواع گواهینامه رانندگی

گواهینامه چند پایه دارد؟ این سوالی است که بسیار از افراد به دنبال گرفتن گواهینامه جدید مطرح می‌کنند. انواع گواهینامه ماشین شامل موارد زیر است:

  • گواهینامه پایه یک
  • گواهینامه پایه دو
  • گواهینامه پایه سه
  • گواهینامه ویژه
  • گواهینامه موتورسیکلت

همان طور که احتمالا می‌دانید گواهینامه رانندگی با خودروهای سواری معمولی، پایه سوم تعریف شده است و از این جهت بیشترین تقاضا در کشور برای دریافت این گواهینامه خواهد بود. برای آن که بتوانید با سهولت نسبت به اخذ هر یک از انواع گواهینامه اقدام کنید، لازم است که تابلوهای راهنمایی و رانندگی را پیش از آن به خوبی بشناسید و به قوانین این حوزه مسلط باشید.

مراحل گرفتن گواهینامه

طریقه دریافت گواهینامه رانندگی جدید در نوع گواهینامه پایه ۳ یا گواهینامه پایه ۱ به این ترتیب است:

  1. دارا بودن شرایط سنی گرفتن گواهینامه
  2. ثبت نام در کلاس‌های آموزش رانندگی و شرکت مستمر در کلاس‌های تئوری و عملی
  3. قبولی در آزمون تئوری رانندگی
  4. قبولی در آزمون شهر (عملی رانندگی)
  5. ارائه مدارک پزشکی (معاینه چشم و سلامت فیزیکی)
  6. دریافت گواهینامه (پیش از رسیدن گواهینامه اصلی، یک برگه گواهی به شما داده خواهد شد که می‌توانید در صورت عدم دریافت گواهینامه رانندگی از آن برای تردد استفاده کنید. با این حساب فارغ از این که گواهینامه چند روزه میاد، این امکان را خواهید داشت که از برگه گواهی به جای آن استفاده کنید.)

مراحل دریافت گواهینامه رانندگی

مدارک لازم برای گواهینامه رانندگی

مدارک لازم برای گواهینامه خودرو شامل کارت ملی به همراه کپی پشت و رو، شناسنامه و کپی صفحه اول و ۶ قطعه عکس تمام رخ پرسنلی با زمینه روشن در قطع ۴*۳ است. همین طور کدپستی منزل در شمار مدارک جهت گواهینامه است که برای ارسال پستی کارت گواهینامه کاربرد داشته و لازم است. به علاوه باید مدارک پزشکی گواهینامه را نیز دریافت کرده و ضمیمه پرونده نمایید.

توضیح: توجه داشته باشید که مدارک لازم برای گواهینامه خانم‌ها تفاوتی با مدارک و شرایط گواهینامه آقایان ندارد.

همین طور بخوانید: هزینه گرفتن گواهینامه

هزینه اخذ گواهینامه

هزینه ثبت نام انواع گواهینامه، از جمله گواهینامه پایه دو، گواهینامه موتورسیکلت، گواهینامه پایه ۳ با توجه به سال‌های مختلف، متفاوت خواهد بود، اگر چه مدارک ثبت نام گواهینامه غالبا ثابت است. به همین ترتیب شرایط گرفتن گواهینامه پایه ۲ با سایر انواع گواهینامه تا حدودی متفاوت است. به طور نمونه هزینه گرفتن گواهینامه در سال ۱۴۰۰ با چیزی که در خصوص قیمت دریافت گواهینامه رانندگی در سال ۹۹ داشتیم، قطعا متفاوت خواهد بود. بخش قابل توجه این هزینه به کلاس‌های رانندگی و ثبت نام در آموزشگاه مربوط شده و در صورتی که نیاز به جلسات بیشتری کلاس تمرین عملی شهر داشته باشید، هزینه دریافت گواهینامه راهنمایی و رانندگی نیز افزایش خواهد یافت. مبلغ کمتری نیز جهت واریز به چند نهاد مختلف وابسته در این خصوص، در نظر گرفته شده است.

با این حساب این که گرفتن گواهینامه چقدر هزینه دارد به تورم کلی کشور در سال‌های مختلف بستگی خواهد داشت.

گرفتن گواهینامه رانندگی در بارداری

گرفتن گواهینامه رانندگی در بارداری منعی ندارد، اما معمولا به جهت شرایط خاص فیزیکی بانوان و نیاز به رعایت برخی مسائل، توصیه می‌شود که گرفتن گواهینامه به زمان دیگری موکول شود.

اخذ گواهینامه رانندگی در بارداری

گواهینامه افراد مسن

گواهینامه افراد مسن با رعایت همان شرایط گواهینامه صادر خواهد شد، اما با این تفاوت که تمدید گواهینامه برای افراد بالای ۷۰ سال، به جای هر ۱۰ سال تمدید، هر ۵ سال خواهد بود.

گواهینامه افراد مسن

از دست ندهید: سوالات آیین نامه موتورسیکلت

گواهینامه دنده اتوماتیک

اگر چه باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای گواهینامه چه سنی لازم است، اما گواهینامه دنده اتوماتیک با گواهینامه خودروهای دنده معمولی هیچ تفاوتی ندارد. مدارک برای صدور گواهینامه باید به همان شکل آماده شده و روش دریافت گواهینامه رانندگی نیز مطابق با شکل همیشگی خود خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: ثبت نام گواهینامه رانندگی

گرفتن گواهینامه رانندگی چقدر زمان می‌برد؟

به طور زمان دریافت گواهینامه رانندگی چیزی بین ۲ تا ۳ ماه خواهد بود، اما در صورتی که قوانین دریافت گواهینامه رانندگی را به درستی پشت سر نگذاشته و در یکی از آزمون‌ها به قبولی دست نیابید، این مدت طولانی‌تر خواهد شد. برای تسریع در صدور گواهینامه رانندگی باید دقت عمل داشته و در هر یک از آزمون‌های تئوری و شهر، به موقع قبولی را دریافت کنید. البته این زمان برای دریافت گواهینامه برای اتباع کمی طولانی‌تر خواهد بود.

برای گواهینامه چه آزمایشی لازم است؟

در بالا در پاسخ به این که برای گواهینامه چه مدارکی لازم است، موارد لازم را مرور کردیم. یکی از گروه مدارک گواهینامه رانندگی، آزمایش‌های پزشکی بود. معاینه پزشکی گواهینامه، شامل معاینه چشمی، آزمایش عدم اعتیاد و برخی تست‌های تعادل است که به وسیله پزشک معتمد پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، صورت می‌گیرد. همین طور لازم است که گروه خونی متقاضی دریافت کارت گواهینامه تعیین شده یا با اعلام خود شخصی، در نتایج قید شود.

معاینه پزشکی گرفتن گواهینامه

سوالات مهم

۱.گواهینامه چند سالگی میدن؟

برای دریافت گواهینامه، باید ۱۸ سال تمام شده باشد.

۲. برای گرفتن گواهینامه چه مدارکی لازم است؟

برای گرفتن گواهینامه به کارت ملی، شناسنامه، ۶ قطعه عکس، مدارک پزشکی، قبض گاز یا برق دارای کدپستی محل سکونت و مدارک قبولی در آزمون‌های آیین نامه نیاز خواهد بود.

۳. آیا گواهینامه پایان خدمت می‌خواهد؟

اصلاح بند (ه) ماده ۵۴ قانون بیمه شخص ثالث که پیش از این داشتن کارت پایان خدمت را به عنوان پیش شرط گرفتن گواهینامه عنوان داشته بود، اکنون امکان دریافت گواهینامه رانندگی بدون کارت پایان خدمت میسر خواهد بود.

۴. از کجا بفهمیم گواهینامه صادر شده است؟

در صورتی که گواهینامه شما صادر شده باشد، می‌توانید به وب سایت اطلاعات پست مراجعه کرده و از موقعیت بسته پستی حاوی کارت گواهینامه اطلاع یابید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا