پیشنهاد سردبیر

آموزش صحیح نحوه دور دو فرمان

مردم به آن می‌گویند «دور سه فرمان» یا سه فرمان اما شکل درست و علمی آن «دور دو فرمان» است. تکنیکی از رانندگی که وقتی در خیابانی با عرض کم‌تر از ۱۲ متر و یا دو طرفه حضور داشته باشید و بخواهید دور بزنید، باید به‌کار ببرید.

دور دو فرمان چیست؟

یکی از ‌مهم‌ترین انواع دور زدن در خیابان، دو زدن با دو فرمان است که طبیعتا سخت‌تر از دور زدن عادی است. یادگرفتن روش درست دور زدن با دو فرمان، به شما مکم خواهد کرد که به‌آسانی و با سرعت عمل مناسب، در مکان‌های مجاز برای دور زدن، این کار را انجام دهید. یادتان باشد که اگر در دور دو فرمان عملکرد خوبی نداشته باشید، وضعیت شما شامل یکی از کدهای تخلف رانندگی شده و در نهایت به جریمه خودرو شما می‌انجامد. بنابراین بهتر است که دور دو فرمان را به‌خوبی یاد بگیرید تا در زمان استعلام خلافی خودروی خود دچار بهت نشوید.

از سوی دیگر، حفظ سلامت جان و روان سرنشینان خودرو و همچنین خودروهای دیگر و مردم در حال گذر، از اصلی‌ترین وظایف اخلاقی در راستای قوانین راهنمایی رانندگی است. چه بسا یک لحظه غفلت در دور دو فرمان، موجب خسارات جبران‌ناپذیر این‌چنینی شده است.

حرکت لاک‌پشتی در دور زدن دو فرمان

در زمان دور زدن در یک خیابان کم‌عرض در آزمون رانندگی، باید از کنترل کلاچ خوبی برخوردار باشید تا بتوانید اتومبیل خود را به‌صورت سانتی‌متری حرکت دهید. این امر، باعث می‌شود تا از کنترل بالا و سرعت عمل خوبی در چرخاندن فرمان بهره ببرید. به این‌ می‌گویند «حرکت لاکپشتی». حتما پیش از دور دو فرمان، چندین بار حرکت لاک‌پشتی را تمرین کنید.

آموزش دور دو فرمان

اموزش دور دو فرمانه به این شکل است. در ابتدا، به آینه‌ی سمت راست و بالای سر نگاه کنید و با پوشش نقاط کور آینه، سرتان را به سمت راست برگردانید تا ازعدم وجود هر گونه خطر، مطمئن شوید. حالا راهنمای سمت راست را بزنید و با حرکت لاک‌پشتی، سرعت اتومبیل را کم کرده و با دقت و احتیاط کامل نسبت‌به انتهای سمت راست، خودرو را با یک پارک ۳۰سانتی‌متری متوقف کنید. سپس، راهنمای چپ را بزنید و دنده را در حالت دنده یک قرار بدهید. پس از کنترل آینه‌ها و اطمینان از عدم وجود خطر، حرکت کنید و کمی جلوتر (حدودا نیم متر) فرمان را به سمت چپ بچرخانید و توقف نمایید. به این مرحله می‌گویند توقف خروج از پارک.

حالا با نگاه کردن به‌سمت چپ و راست، مطمئن شوید که وسیله‌ی نقلیه‌ای عبور نمی‌کند. سپس، با توجه به شیب خیابان، سرعت ماشین را روی کم‌ترین مقدار تنظیم کرده و حرکت کنید (همان حرکت لاک‌پشتی). فرمان را با حالت دست روی دست، به‌سمت چپ قفل کنید، تا جایی‌که ماشین حالت صاف و راست به خود بگیرد. اکنون، جلو بروید و یک متر مانده به جدول، تا جایی‌که می‌توانید فرمان را به‌سمت راست بچرخانید. طبیعتا حالا باید از زیر آینه، سمت چپ جدول را ببینید. زمان توقف است.

حالا کلاچ و ترمز را تا ته فشار داده و نگه دارید. راهنمای راست را بزنید و دنده را در حالت دنده عقب قرار بدهید. سپس با کنترل سمت چپ، راست، عقب و جلوی خودرو و بررسی از طریق آینه‌ها و اطمینان از عدم تردد وسیله‌ی نقلیه دیگر، کلاچ را نسبت‌به شیب خیابان تنظیم کرده و در حالی‌که خیلی آهسته به‌سمت عقب می‌روید، فرمان را به‌سرعت، با دو دست به‌حالت دست روی دست به سمت راست بچرخانید و یک متر مانده به جدول، برای راحتی کار فرمان را به سمت چپ برگشت بدهید و تا اندازه‌ای به‌عقب بروید که بتوانید از بخش جلوی خودرو، دید به محدوده‌ای از خیابان داشته باشید؛ مثلا جدول روبرو را کامل ببینید.

همین طور بخوانید: نمونه سوالات تابلوهای راهنمای و رانندگی

توقف کنید و ترمز و کلاچ را فشار داده و نگه دارید. راهنمای چپ را بزنید و در حالت دنده یک قرار بگیرید. حالا با نگاه کردن به هر دو طرف و حصول اطمینان از عدم تردد وسیله نقلیه‌ی دیگر، کلاچ را به‌آرامی تا رسیدن به نقطه‌ی یک حرکت رها کنید و با چرخاندن فرمان به سمت چپ، وارد لاین حرکت شده و با راست شدن اتومبیل فرمان را نیز راست کنید. کلاچ را رها کنید و به مسیرتان ادامه بدهید.

دور دو فرمان

دور دوفرمان در سربالایی و سراشیبی

تمام این مراحل آموزش صحیح نحوه دور دو فرمان را باید با در نظر گرفتن شیب خیابان انجام دهید. در خیابان صاف، با گاز کم وکلاچ نقطه‌ی یک؛ در خیابان دارای شیب و سرازیری با کنترل ترمز؛ و در خیابان سربالایی، با انجام حرکت نیم‌کلاچ و گاز بیش‌تر باید حرکت کنید. فقط تمرین می‌خواهد که یک‌وقت دچار مشکل نشوید. این موضوع سراشیبی و سرپایینی در خصوص پارک کنار جدول و پارک دوبل نیز قابل توجه هستند.

دور دو فرمان در آزمون شهری

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام دور زدن دو فرمان در آزمون عملی باید بدانید، این است که بیش‌ترین خطا مربوط به خاموش شدن خودرو است. پس باید بر حرکت لاک پشتی مسلط باشید. کنترل فرمان و دانستن مراحل، چندان مسئله‌ی مبهمی نیست؛ اما تسلط شما در مواقع لازم و بر ترمز و به‌ویژه کلاچ، در نتیجه‌ی نهایی بسیار اثرگذار است.

در آزمون شهری، احتمال این موضوع که افسر از شما بخواهد دور دو فرمان بزنید، زیاد است. تکنیک‌های متعددی در این نوع دور زدن وجود دارد و او دقیقا می‌خواهد شما را بسنجد. اگر موقعیت و مکان دارای عرض کمتر از ۱۲ متر است، دور یک فرمان را فراموش کنید. پس بهترین کار این است که دور دو فرمان بزنید. فقط یادتان باشد که هر جایی نمی‌توان دور دو فرمان زد. دید و توجه‌تان نقش اساسی دارد.

دور زدن شما باید به‌شکلی باشد که خط وسط ممتد نباشد و به صورت بریده بریده بیفتد. در غیر این صورت، به‌هیچ عنوان اجازه‌ی دور دو فرمان زدن ندارید. اگر در این وضعیت بودید و افسر به شما گفت که دور بزنید، بدانید و آگاه باشید که در حال امتحان کردن شماست.

حواس‌تان به این هم باشد که اگر شما را به مجاورت یک تقاطع برد و گفت دور دو فرمان بزن، اصلا این کار را نکنید. دور دو فرمان فقط در حالت فاصله‌ی بیش از ۱۵ متر با تقاطع مجاز است.

از دست ندهید:

خلافی ماشین با کد ملی

چگونه در آزمون شهری دور دو فرمان بزنم؟

  • درست مانند دور دو فرمون که گواهینامه گرفته‌ها می‌زنند، در ابتدا ماشین را متوقف ‌کنید. راهنما بزنید و با دقت آینه‌ها را چک کنید. حالا سر برگردانده و نقاط کور را به‌طور دقیق پوشش بدهید که زمان توقف در سمت راست کوچه، خیابان و یا جاده، مشکلی پیش نیاید. پس، در گام اول، خودرو را در ۳۰ سانتی‌متری جدول پارک می‌کنیم.
  • باید خودتان را در موقعیت ایست ۳۰ درجه جهت خروج از پارکینگ -ضمن رعایت همه‌ی موارد ایمنی- قرار داده باشید.
  • سرتان را به‌سمت چپ برگردانید و همه چیز را به‌دقت بررسی کنید. فرمان را کاملا به سمت چپ بچرخانید و به‌سمت عرض چپ خیابان حرکت کنید.
  • تا آن‌جا که نتوانید از روی کاپوت جدول روبرو را ببینید، خودرو را به‌سمت چپ ببرید. حالا توقف کنید. فرمان را راست کنید و با حرکت لاک‌پشتی، خودرو را صاف کنید و تا جا دارد ماشین را جلو ببرید. از زیر آینه بغل نگاه کنید که خودرو به جدول برخورد نکند.
  • راهنمای سمت راست را بزنید و کمی عقب بروید. دقیق و تمیز، آینه را بررسی کنید. حرکت‌تان حتما لاک‌پشتی باشد. آن‌قدر عقب بروید که از جلوی کاپوت ماشین، جدول روبرو دیده شود. این‌جاست که می‌فهمید می‌توانید دور زدن را کامل کنید. تا زمانی که جدول روبرو به چشم‌تان می‌خورد، به عقب بروید و هنگام عقب رفتن، سرتان را کاملا به پشت برگردانید تا کنترل صحیح و کامل داشته باشید. حالا راهنمای چپ بزنید و با یک حرکت لاک‌پشتی، دور زدن را کامل کنید.

دور دو فرمان

دور دو فرمان با پراید

در ابتدا راهنمای راست را بزنید. سپس در کنار جدول با یک فاصله ۴۵ سانتی‌متری توقف کنید. حالا راهنمای چپ را بزنید و خیلی آرام حرکت کنید. فرمان را تند به سمت چپ بچرخانید. کمی که خودرو در حالت کج قرار گرفت، توقف کنید. از سمت چپ به پشت نگاه کنید تا خودروی دیگری در حال عبور نباشد. سپسبه حرکت ادامه دهید تا خودرو در عرض خیابان صاف شود. توقف کنید و سپس دنده عقب را بزنید. با نگاه، پشت سرتان را کنترل کرده و در حالی‌که به‌آرامی حرکت می‌کنید، فرمان را به سمت راست بچرخانید. حالا از سمت چپ فضا را کنترل کنید تا به لبه جدول برسید. توقف کنید و خودرو را در دنده یک قرار بدهید. حالا از سمت راست نگاه کنید که خودرویی در حال عبور نباشد. سپس به حرکت ادامه داده و فرمان را به‌سمت چپ بچرخانید تا در مسیر خیابان قرار بگیرید.

دور دو فرمان در کوچه

در دور دو فرمان در کوچه، ابتدا راهنمای سمت راست را زده و به آینه‌ی وسط و بغل و نقطه‌ی کور آینه‌ی بغل توجه کرده و سپس در کناره‌ی سمت راست توقف کنید. به این می‌گویند پارک ۳۰ سانتی‌متری. سپس راهنمای چپ را زده و دسته‌ی دنده را در وضعیت دنده‌ی یک قرار بدهید. حالا ضمن نگاه کردن به آینه‌ی بغل سمت چپ، با برگرداندن سر، به نقاط کور آینه پوشش بدهید. سپس با حرکت لاک‌پشتی شروع به حرکت کرده و فرمان را به‌سمت چپ بچرخانید.

وقتی خودرو ۳۰ درجه به سمت چپ کج شد، توقف کرده و ایست ۳۰ درجه را انجام دهید. سپس با چرخش سر به سمت چپ و عقب، از عدم عبور خودروی دیگر مطمئن شوید و با رعایت حق تقدم، دوباره به‌صورت لاک‌پشتی حرکت کرده و تمام فرمان را به‌سمت چپ بچرخانید. اگر هم دیدید که هیچ خودرو یا وسیله‌ای در حال نزدیک شدن به شما نیست، نیازی به ایست وسط ندارید.

پیش بروید تا آن‌جا که جدول مقابل از جلوی کاپوت دیده نشود. حالا فرمان را به‌سمت راست بچرخانید تا صاف شود. زیر آینه‌ی سمت چپ را نگاه کنید و با مشاهده‌ی جدول از زیر آینه، توقف کنید. سپس، راهنمای سمت راست را زده و دنده‌ را در حالت دنده عقب بگذارید.

اول به چپ و راست نگاه کرده و با نگاه به‌سمت عقب، در حالی که فرمان را تا آخر به سمت راست می‌چرخانید، به‌صورت لاک‌پشتی حرکت کنید. تا جایی حرکت کنید که از جلوی کاپوت بتوانید جدول مقابل را به‌صورت کامل ببنید و در عین حال که فرمان را به‌سمت چپ برمی‌گردانید، توقف کنید.

(البته دو روش دیگر هم برای این‌ کار وجود دارد: یکی از گوشه‌ی شیشه‌ی لچکی درب عقب سمت راست و تنظیم آن با جدول و دیگری از گوشه‌ی شیشه‌ی درب عقب سمت چپ و دقیقا سمت چپ سر راننده. یعنی زمانی که سمت چپ روی آسفالت را نگاه می‌کنید، یک مثلث روی آسفالت تشکیل شود که یک ضلع آن جدول، یک ضلع دیگر آن ستون شیشه‌ی خودرو، و ضلع سوم پایین شیشه‌ی خودرو است).

در ادامه، راهنمای سمت چپ را روشن کنید و پس از نگاه کردن به دو طرف، ضمن حرکت لاک‌پشتی، فرمان را به‌سمت چپ بچرخانید و دور زدن را کامل کنید. در نهایت وقتی خودرو به‌صورت صاف در مسیر قرار گرفت، حرکت را ادامه دهید.

موارد ممنوعیت دور دو فرمان

  • حریم تقاطع و میدان‌ها (۱۵ متر قبل و بعد از آن)
  • روی خط ممتد
  • روی خط‌کشی عابر پیاده
  • خیابان‌های یک‌طرفه
  • جایی که دید مناسبی نسبت به خیابان نداشته باشید.

سه نکته اساسی در دور دو فرمان

  • سه عدد راهنما
  • در دور دو فرمان‌ی بیش‌تر از ۶ سانتی‌متر، کلاچ رها نشود چون باعث برخورد با جدول‌ها می‌گردد.
  • در مکان‌های ممنوعه انجام نشود.

سخن پایانی

هر چند دور دو فرمان در ظاهر امر سخت و مشکل نشان می‌دهد اما با تمرین مداوم در یک خیابان خلوت و کم رفت و آمد و با سرعت پایین و نگه‌ داشتن نیم‌کلاچ، می‌توانید به تبحر برسید. اهمیت دور دو فرمان نه تنها در آزمون‌های شهری که در شرایط پس از دریافت انواع گواهینامه بسیار زیاد است. فراموش نکنید که سلامت جان و روان شما و دیگران، می‌تواند در گروی رعایت و یا عدم رعایت این اصل مهم رانندگی باشد.

سوالات متداول

دور دو فرمان در چه جاهایی ممنوع است؟

دور زدن دو فرمان در حالتی مجاز است که خطوط خیابان ممتد نباشد؛ خیابان یکطرفه نباشد؛ روی خط‌کشی عابر پیاده نباشد و جایی که دید مناسبی نسبت‌به خیابان وجود نداشته باشد و همچنین مکان دور زدن در حریم ۱۵ متری پیچ‌، سه‌راهی، چهارراه و میدان قرار نداشته باشد.

در هنگام دور زدن، حق تقدم با چه کسی است؟

حق تقدم با کسانی است که در مسیر مستقیم در خیابان در حال حرکت هستند و پس از عبور آن‌ها، می‌توانید دور بزنید.

دور زدن با دو فرمان در چه جایی مجاز است؟

در خیابان هایی که دارای عرض کمتر از ۱۲ متر هستند و شرایط ممنوعیت که در مقاله به آن‌ها اشاره شد را نداشته باشند.

دور دو فرمانه کجا ممنوع است؟

دور دوفرمانه در خیابان‌های دارای عرض بیشتر از ۱۲ متر، مجاز است.

اگر در آزمون شهری، افسر بخواهد در مکان‌هایی که دور زدن ممنوع است دور بزنیم، چه‌کار باید کرد؟

حتما ممنوعیت در آن موقعیت را به او یادآور شوید. او می‌خواهد شما را امتحان کند.

دور دو فرمان چند ایست دارد؟

این دور، با دو ایست همراه است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا