پیشنهاد سردبیرآموزش

سیستم ترمز EBD چیست و چه مزایایی دارد؟

یکی از اجزاء مهم در هر وسیله نقلیه‌ای سیستم ترمز آن وسیله محسوب می‌شود، عملکرد سیستم ترمز ارتباط مستقیمی با رانندگی و سلامت سرنشینان دارد. سیستم‌های ترمز متفاوتی بر روی خودرو‌ها نصب هستند که هر کدام عملکرد مخصوص در شرایط مختلف دارند. سیستم ترمز EBD نوع دیگری از سیستم ترمز در خودرو می‌باشد که به عنوان کمک کننده در خودرو عمل کرده و نیروی لازم را در چرخ‌ها به نسبن مساوی تقسیم می‌کند. سیستم ترمز EBD در شرایط سخت رانندگی و جاده حکم کنترل کردن خودرو داشته و رانندگی را ایمن می‌کند.

ترمز EBD چیست؟

چرخ‌های خودرو هر کدام مقداری از وزن خودرو را تحمل می‌کنند، این چرخ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در هر شرایطی وزن را بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند. در صورتی که خودرو در شرایط عادی و سرعت عادی حرکت کند ۶۰ درصد وزن بر چرخ‌های جلو می‌باشد، و مابقی وزن بر روی چرخ‌های عقب قرار می‌گیرد. در حالت عادی میزان نیروی وارد شده بر چرخ‌های جلو بیشتر از عقب باید باشد، سیستم ترمز EBD کارش ترمز کردن در شرایط خاص که نیروی مورد نیاز را برای هر چرخ را تعیین و آن را وارد چرخ‌ها می‌کند.

سیستم ترمز ebd یک نرم‌افزار در قسمت حافظه abs می‌باشد آن کار می‌کند و نیروی مورد نیاز را به چرخ جلو و عقب و چپ و راست تقسیم و هدایت می‌کند. با داشتن بار زیاد در هنگام پیچیدن تعادل خودرو حفظ می‌شود، ترمز ebs در رانندگی جاده‌ای به عنوان یک کمکی محسوب شده و مانند کنترل کننده هر چرخ عمل می‌کند و از انحراف خودرو حفاظت لازم را به عمل می‌آورد.

کارکرد ترمز EBD

با داشتن این ترمز در زمان لغزنده بودن جاده و خاکی بودن و دست اندازها و همچنین گرفتن ترمزهای ناگهانی و سریع مشکلی برای انحراف خودرو به وجود نمی‌آید. در صورتی که نیرویی متناسب و یکنواخت در چرخ جلو و عقب ارسال شود، چرخ عقب دچار فشار کمتری شده و چرخ‌ها قفل و خودرو شروع به چرخیدن می‌کند. میزان نیروی هر چرخ که تحمل می‌کند به ترمزی ebs بستگی دارد که به چه شیوه‌ای آن را کنترل می‌کند. در حالت عادی یک سیستم ترمز معمولی بیشتر نیروها را چرخ عقب متحمل شده اما در این ترمز مقدار نیروها در ترمز جلو کمتر شده و ترمز نیروی یکسانی را در چرخ‌ها تولید می‌کند.

در زمان ترمز گرفتن در پیچ، چرخ‌هایی که در بیرون قرار دارند نیاز به نیرویی بالاتر داشته و در ترمز معمولی این فشار توسط چرخ تحمل نکرده و خودرو از مسیر خود خارج می‌شود. اما اگر خودرو دارای چنین ترمزی باشد ترمز در کوتاهترین زمان سرعت را در بین چرخ‌ها کنترل و تقسیم کرده و مانع ایجاد مشکل در خودرو می‌شود.

ترمز ebd در خودروهایی نصب می‌شوند که دارای سیستم ترمز abs باشند و در حقیقت این سیستم یک تقسیم الکترونیکی نیرو ایجاد کرده و در شرایط مختلف جاده و هر تغییری، کنترل‌های خاصی را به وجود می‌آورد. این شرایط تناسب وزن خودرو تعادلی در چرخ‌های خودرو به وجود می‌آورد که کنترل خودرو را برای راننده راحت‌تر می‌کند.

از دست ندهید:

در مورد خروج دود از لوله گیج روغن چه می دانید؟

روش‌های کاهش مصرف سوخت کدامند؟

از سنسورهای خودرو چه می‌دانیم؟

نحوه کارکرد سیستم ترمز EBD

سیستم ترمز ebd با توجه به میزان وزن چرخ‌ها آن نیروی که برای ترمز نیاز باشد را انتقال می‌دهد، همین موجب عملکرد بهتر در ترمز گرفتن می‌شود. وقتی نیرو به چرخی که وزن خودرو را تحمل می‌کند مطمئنا نیاز به نیروی زیادی جهت ایستادن دارد، این سیستم موجب کنترل بین سرعت و قدرت می‌شود.

چرخ‌هایی که در جلو خودرو قرار دارند وزن زیادتری را متحمل می‌شوند و نسبت به این میزان نیروی بالاتری نیاز است. زمانی که در عقب ماشین کسی نباشد بیشتر فشارها به چرخ جلو وارد شده و چرخ عقب حدود ۴۰ درصد نیرو متحمل می‌شود. سیستم ترمز ebd میزان نیروی مناسب را که مانع قفل شدن چرخ‌ها شود را وارد کرده و تعادل خودرو را حفظ می‌کند تا از مسیر اصلی خود خارج نشود. در کل می‌توان گفت سیستم ترمز ebs مانند یک زیر سیستم جهت ترمز گرفتن abs می‌باشد، این سیستم کمک کننده باعث یک رانندگی ایده‌ای را برای راننده فراهم می‌کند و میزان فشار ترمز را بر روی چرخ‌ها به تناسب تنظیم می‌کند.

کاربرد سیستم ترمز EBD

هنگام کاهش وزن و یا افزایش وزن بار در خودرو

دلیلی که استفاده از این ترمز را اجبار می‌کند کنترل خودرو در زمان وزن کم و یا وزن زیاد می‌باشد. در خودروهایی مانند کامیون و وانت این نوع سیستم خودرو بسیار مهم و اساسی است، زیرا وزن سنگین تاثیر بسزایی در توقف خودرو دارد. خودرو‌هایی که از نمونه سیستم ترمز در خودرو سواری و یا باری خود استفاده می‌کنند، مقدار مسافت کمتری در زمان ترمز کردن طی می‌کنند. حتی این ترمز اثرات مفیدی در زمان بار کم داشته و عملکرد ترمز را در پیچ‌ها تنظیم می‌کند، زیرا به خاطر وجود اجزای خودرو مانند موتور و گیربکس و دیگر تجهیزات خودرو در قسمت جلو، موجب فشار بر چرخ‌های جلو شده و موجب فشار و نیروی زیاد در این قسمت می‌شود.

هنگام حرکت کردن در پیچ

موارد استفاده دیگر سیستم ترمز ebd برای نگهداری خودرو در زمان پیچ های جاده است، زیرا در اینگونه مواقع نیروی گریز از مرکز در هر چرخ متفاوت عمل کرده و به همین نسبت نیروی لازم در هر چرخ متفاوت می‌شود. وقتی در پیچ خودرو در حال حرکت باشد چرخ‌های بیرونی سرعت بیشتر و فشار بیشتری را نسبت به چرخ‌های درونی تحمل می‌کنند. به همین دلیل برای ترمز و ایستادن نیاز به نیروی بیشتر دارند، و اگر راننده در این زمان ترمز بگیرد دچار مشکل می‌شود. در اینجا سیستم ebd می‌تواند کمک بزرگی به خودرو باشد و در چنین شرایط سخت مقدار نیروی لازم را وارد چرخ‌ها کرده و راننده تسلط بیشتر بر خودرو دا.رد و خودرو دچار مشکل نمی شود.

کاربرد سیستم ترم EBD

هنگام حرکت در راه‌های لغزنده و جاده‌هایی که برف و یخ دارند

در جاده‌های یخ زده و برفی و لغزنده این سیستم کمک بسیاری به رانندگی کرده و خودرو را از حادثه‌های ناگهانی نجات می‌دهد. در حالت‌های معمول میزان اصطکاک در چرخ‌ها یکسان است، اما همین چرخ‌ها بر روی یخ و برف به دلیل اصطکاک کمتر چرخ‌ها نیاز به نیروی کمتری دارند. در حالتی که اصطکاک در این جاده لغزنده کم است، در صورت یکنواخت بودن نیرو در چرخ‌ها باعث قفل شدن چرخی می‌شود که در مسیر برف و یخ قرار دارد. با بروز چنین اتفاقی خودرو کنترل خود را از دست داده و از جاده انحراف پیدا می‌کند. در این زمان ترمز ebd به کمک شما آمده و به میزان مناسب نیرو را در بین چرخ‌ها جریان می‌دهد و کنترل دقیق در بین چرخ‌ها ایجاد می‌شود. با توجه به کاربرد گفته شده این ترمز متوجه می‌شود که چقدر وجودش در خودرو کاربرد اساسی و ضروری دارد.

اجزای سیستم ترمز EBD  بر روی خودرو

سیستم ترمز ebd برای متوقف کردن خودرو از سیستم ecu و چهار سنسور و کانال‌های جدا از هم برای هر چرخ کمک گرفته و در شرایط متفاوت در جاده از انحراف خودرو جلوگیری می‌کند. این سیستم اجزاء مختلفی دارد که در اینجا نام میبریم:

  • توپی چرخ
  • دیسک یا روتور ترمز
  • صفحه پشتیبان
  • سنسور سرعت
  • رینگ دندانه دار
  • سیم‌های ترمز
  • واحد هیدرولیک و تقویت کننده
  • گاز انبر ترمز
  • سنسورهای سرعت
  • رله

تاریخچه سیستم ترمز EBD

سیستم ترمز ebd یک سیستم ترمز کامل شده ebs می‌باشد که به غیر از جلوگیری کردن از هر گونه لغزش و قفل شدن در چرخ ها، نیروی لازم در ترمز گرفتن را با شرایط متناسب در میان چرخ‌ها تقسیم می‌کند. این سیستم ترمز مانند سیستم‌ای بی‌اس آن اطلاعاتی که لازم باشد به وسیله سنسور سرعت چرخ و همچنین سنسور شتاب به خوبی انتقال داده می‌شود.

تاریخچه سیستم ترمز Ebd

زمانی که اطلاعات در سیستم پردازش شود به وسیله کنترل کننده الکترونیکی فرمان به سمت شیر برق رفته و به مدار ترمز کردن انتقال داده می‌شود. شیر برقی فشار موجود در مدار را تغییر داده و هر چرخ را با توجه به نیرویی که مورد نیازش است تغییر می‌دهد. این سیستم قادر است نیروی هر چرخ را به طور جداگانه و متناسب با شرایط انتقال دهد. همانطور که می‌دانید بین وزن خودرو و نیروی که بر آن وارد می‌شود یک ارتباط مستقیم وجود دارد، با افزایش تعداد افراد در خودرو میزان قدرت ترمز گرفتن هم بالاتر می‌رود. وقتی از این سیستم در خودرو استفاده می‌شود مقدار مسافت خط ترمز کمتر می‌شود.

برتری سیستم ترمز EBD نسبت به سایر سیستم‌ها

سیستم ترمز ebd برای تقسیم کردن نیرو بر روی هر چهار چرخ است، زیرا میخواهد تعادل را در هر ۴ چرخ به صورت یکسان ایجاد کند. در صورتی که در ترمز‌های دیگر کنترل کردن پایدار خودرو را انجام می‌دهند ولی اینجنین نمی‌باشد، این نوع ترمز در شرایط سخت پیچ و افزایش سرعت کنترل بسیاری عالی در ترمز و توقف کردن خودرو دارد.

رانندگی در شرایط لغزنده و برفی و یخ بودن جاده بسیار دشوار است، پیچ خوردن در چنین شرایطی و ترمز گرفتن شرایط را سخت‌تر کرده و به دلیل کم بودن نیروی اصطکاک ممکن است خودرو منحرف شود. در این شرایط دشوار ترمز ebd خود را وارد عمل کرده و با ترمز گرفتن مقدار نیرویی که برای هر چهار چرخ خودرو لازم است را وارد کرده و مانع انحراف خودرو در جاده لغزنده می‌شود. اما ترمزهای دیگر بدون ترمز گرفتن از طرف راننده جایی که نیاز باشد بر روی ترمز شرایطی ایجاد می‌کند که مانع انحراف خودرو می‌شوند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا