پیشنهاد سردبیر

هزینه معاینه فنی چقدر است؟

با توجه به اهیمتی که سالم بودن وسایل نقلیه در حفظ جان صاحبان خود و افراد دیگر در جامعه دارد، چند سالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی داشتن معاینه فنی را برای خودروهایی که عمری بیش از ۴ سال دارند، الزامی کرده است. همان طور که می‌دانید، معاینه فنی به معنی بازرسی کامل خودرو از همه جهات است؛ یعنی خودرو شما چه از لحاظ موتور و قطعات و چه از لحاظ خطر نداشتن برای محیط زیست و عدم آلودگی هوا، باید شرایط مظلوب را داشته باشد. در صورتی که گواهی معاینه فنی برای ماشین‌تان صادر شود، یعنی اتوموبیل شما هیچ مشکل یا نقص فنی ندارد؛ پس می‌توانید با خیالی راحت از ایمنی خودروتان، به رانندگی در جاده‌ها و خیابان‌ها بپردازید. اما نکته‌ای که در این مورد برای رانندگان اهمیت دارد، هزینه‌ای که باید برای انجام معاینه فنی بپردازند. اکنون قصد داریم به طور کامل میزان هزینه معاینه فنی خودروهای مختلف، با شرایط گوناگون را بررسی ‌کنیم.

هزینه معاینه فنی

هزینه معاینه فنی ۱۴۰۰

طبق آماری که توسط مدیر اجرایی ستاد معاینه فنی کشور اعلام شده است، در سال ۹۹ حدود ۳۵ هزار خودرو در روز به مراکز معاینه فنی جهت چک شدن و اخذ گواهی معاینه فنی اقدام می‌کردند. این آمار نسبتا سنگین به دلیل تعداد زیاد خودروهای با کارکرد بالای ۴ سال در کشور می‌باشد. طبق سخنان این مسول اجرایی، به دلیل شرایط موجود در کشور و کار سنگینی که بر عهده این مراکز قرار گرفته است، هزینه معاینه فنی برای امسال یعنی سال ۱۴۰۰، نسبت به سال قبل ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش هم شامل هزینه معاینه فنی خودروهای سواری و هم خودروهای سنگین و نیمه سنگین گردیده است. در ادامه هزینه معاینه فنی در نظر گرفته شده برای هر گروه از خودروها را به صورت مجزا برای شما بیان خواهیم کرد.

هزینه معاینه فنی سواری

بیش‌ ترین آمار معاینه فنی مربوط به خودروهای سبک و سواری می‌شود. هزینه معاینه فنی برای این خودروها در سال ۹۹ برابر با ۳۷ هزار توامن بود که البته این نرخ برای خودروهای دوگانه سوز مقداری تفاوت داشت. اما در سال ۱۴۰۰ هزینه معاینه فنی خودروهای سواری با افزایش رو به رو شده و به ۴۷ هزار تومان رسیده است. پس در صورتی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و معاینه خودروتان را به طور کامل انجام دادید، باید ۴۷ هزار تومان برای این کار پرداخت نمایید. اما در صورتی که در هر کدام از مراحل معاینه فنی خودرو شما تاییدیه لازم را به دست نیاورده و رد شود، لازم نیست که هزینه معاینه فنی را به طور کامل پرداخت نمایید. در این صورت یک هزینه مردودی از شما گرفته خواهد شد که مبلغ آن در سال قبل حدود ۸ هزار تومان بود؛ این هزینه برای امسال هم احتمالا متناسب با نرخ افزایش خود هزینه اصلی معاینه فنی، مقداری افزایش پیدا کرده است.

هزینه معاینه فنی

هزینه معاینه فنی برای خودروهای سنگین، نیمه سنگین و موتور سیکلت‌ها

هزینه انجام معاینه فنی خودروهای سنگین در سال قبل برابر با ۵۷ هزار تومان برای خودروهای گازوئیلی و ۷۰ هزار تومان به ازای خودروهای دوگانه سوز بود. این هزینه هم متناسب با افزایشی که برای همه خودروها در نظر گرفته شد، زیاد شده و به مبلغ ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. رانندگان موتور سیکلت‌ها هم که بخش تقریبا بزرگی از جامعه رانندگان را تشکیل می‌دهند، باید برای انجام معاینه فنی موتورشان ۱۲ هزار تومان بپردازند. این مبلغ برای این دسته از وسایل نقلیه هم در سال قبل برابر با ۱۰ هزار تومان بود که مقداری افزایش پیدا کرده است. همان طور که اشاره کردیم، فقظ در صورت گذراندن تمام مراحل معاینه فنی و صدور گواهی آن، لزوم به پرداخت همه هزینه معاینه فنی وجود دارد؛ در صورتی که خودرو شما در این آزمون رد شود، مبلغ کمی به ازای هزینه مردودی باید واریز نمایید.

از دست ندهید: معاینه فنی برتر چیست؟

هزینه معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز

هزینه معاینه فنی این نوع خودروها با خودروهایی که تنها از بنزین یا گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می‌کنند، مقداری متفاوت است. این تفاوت هزینه در واقع به منظور بررسی بخش های مربوط به سوخت گاز آن‌ها می‌باشد که در دو دسته هزینه بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گاز سوز و هزینه بازرسی مخزن CNG قرار می‌گیرد. خودروهای سواری علاوه بر ۴۷ هزار توامنی که برای همه خودروها مصوب شده، باید ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای بخش اول و ۱۵ هزار تومان هم برای بخش دوم هزینه بررسی‌های مربوط به سیستم گازی ماشین‌شان بپردازند. پس هزینه معاینه فنی برای این خودروها ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان است. خودروهای سنگین گاز سوز هم باید برای هر مرحله بازرسی همین مقدار بیش‌تر از خودروهای گازوئیلی بپردازند که هزینه معاینه فنی آن‌ها در کل ۹۹ هزار و ۱۰۰ تومان خواهد بود.

همین طور بخوانید: معاینه فنی تاکسی

هزینه معاینه فنی برتر چقدر است؟

معاینه فنی برتر در واقع تنها در تست های مربوط به آلودگی هوا با معاینه فنی عادی تفاوت دارد. این نوع معاینه‌ها تست های آلایندگی را با حساسیت و دقت بیش تری اندازه گیری می‌کنند. در صورتی که خودرو شما در این تست‌ها موفق عمل کند، گواهی معاینه فنی برتر برای شما صادر خواهد شد. اما طبق تصمیمات مسولین این حوزه، هزینه معاینه فنی برتر با هزینه معاینه معمولی هیچ گونه تفاوتی ندارد. پس شما می‌توانید در صورت مراجعه به مراکز انجام معاینه فنی، به جای انجام معاینه فنی معمولی، درخواست انجام معاینه فنی برتر را داشته باشید. با این کار می‌توانید از تخفیف معاینه فنی برتر خودروتان، در هنگام تردد در محدوده طرح ترافیک یا طرح آلودگی هوا برخوردار شوید.

همین طور بخوانید: تنظیم آینه های خودرو

سوالات متداول در مورد هزینه معاینه فنی

  • آیا هزینه معاینه فنی برای خودروها با کارکرد مختلف، فرق دارد؟

خیر، این هزینه برای همه خودروها یکسان است و فقط ممکن است برخی خودروها که سن زیادی دارند، نیاز به تمدید معاینه فنی خود در زمانی کم‌تر از یک سال باشند. برای مثال تاکسی های با سن ۱۰ سال باید هر شش ماه و بیش از ۱۰ سال باید هر سه ماه معاینه فنی خود را تمدید کنند.

  • هزینه معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز با خودروهای تک سوخت، تفاوت دارد؟

بله، این خودروها به دلیل بازرسی های جداگانه‌ای که باید از بخش های مربوط به گاز آن‌ها انجام شود باید دو هزینه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تموان و ۱۵ هزار تومانی را بیش‌تر از خودروهای دیگر بپردازند.

  • اگر معاینه فنی خودرو در دور اول تایید نشود، فرد باید چه هزینه‌ای را بپردازد؟

در این صورت کاربر باید ۱۰ هزار تومان به عنوان هزینه مردودی پرداخت نماید. البته اخیرا در مراکز انجام معاینه فنی این گونه عمل می‌شود که به راننده فرصت می‌دهند تا در مدت زمان ۱۴ روز مشکل خودرو خود را برطرف کرده و دوباره با پرداخت ۱۰ هزار تومان، در تست معاینه فنی شرکت کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا