پیشنهاد سردبیر

هر آنچه که باید از طرح ترافیک برای اسنپ بدانید (صفر تا صد طرح ترافیک اسنپ)

طرح ترافیک موضوعی است که پیوسته از اهمیت قابل‌توجهی در میان رانندگان در کشورمان برخوردار بوده است. تهران با توجه به این‌که به‌عنوان پایتخت ایران و پرفعالیت‌ترین کلان‌شهر این کشور، دارای بالاترین نرخ ترافیک و تردد است، به‌همان مثابه، تبدیل به مورد بحث‌ترین شهر برای موضوع طرح ترافیک شده است.

اسنپ نیز به‌عنوان فعال‌ترین خدمات‌دهنده‌ی تاکسی‌های اینترنتی، از اهمیت و محبوبیت ویژه‌ای در میان مردم برخوردار است؛ و با توجه به شرایط تهران و اهمیت صرفه‌جویی در هزینه‌ و زمان، می‌توان لزوم وجود و ارزش آن برای مسافر درون‌شهری را درک کرد.

اما موضوع طرح ترافیک برای اسنپ، موضوعی است که تبدیل به سوال بسیاری از اسنپی‌ها شده است. آیا نیازی به خرید طرح ترافیک هفتگی اسنپ وجود دارد؟ ایرانی‌کار، در این مقاله به سراغ صفر تا صد طرح ترافیک رایگان برای اسنپ رفته و تقریبا هر سوالی که در ذهن‌تان است، در این مقاله پاسخ داده شده است. با ما همراه باشید.

طرح ترافیک رایگان برای اسنپ چیست؟

۲۳ فروردین سال ۹۹ بود که با گسترش کرونا و به واسطه رعایت فاصله اجتماعی، طرح‌های ترافیکی تهران به‌دستور ستاد ملی مقابله با کرونا لغو شد، اما دوباره از سوی این ستاد اعلام شد که از ۱۷ خرداد به چرخه‌ اجرایی‌ شدن باز خواهد گشت.

با اعلام این موضوع، فرصتی به کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران دست داد تا با همراهی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و نماینده پلیس راه تهران، بسته‌ی ترافیکی جدیدی را در شورای ترافیک به تصویب برسانند. بسته‌ای که رانندگان تاکسی‌های اینترنتی شامل اسنپ و تپسی را -در صورت رعایت شروط خاص- از پرداخت هزینه طرح ترافیک معاف می‌کرد. خبر برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی جذاب بود و در روزهای اقتصاد کرونایی، دلگرم‌کننده.

در این راستا، «محسن پورسیدآقایی» -معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران- با این توضیح که از ابتدای سال ۹۹، طرح ترافیک مخصوص آژانس‌ها و وانت‌بارها با تخفیف پنجاه‌ درصد محاسبه می‌شده اما بعضی از مراجعین اعتراض داشتند که نسبت‌ به سال گذشته افزایش هزینه بوده و آن‌ها خواستار تخفیفات بیش‌تری هستند، اعلام کرد که با بررسی‌های انجام‌شده در شهرداری، وی و همکاران‌اش پیشنهادی را به شورای شهر ارائه دادند که تخفیف آژانس‌ها و وانت‌بارها هفتاد درصد شود و برای استفاده از این تخفیف، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی موظف به ثبت‌نام در سامانه «تهران من» و شارژ حساب شهروندی هستند.

طرح ترافیک برای اسنپ

وی این شرط را گوشزد کرد که از آن‌جایی که رانندگان اسنپ مثل سایر تاکسی‌های اینترنتی مجوزی از سوی شهرداری ندارند، باید مجوز بگیرند تا جزو حمل‌ و نقل عمومی شناخته شوند و از این تخفیف بهره‌مند شوند.

با توجه به توضیح وی، هر خودرویی که در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کند، اگر در سامانه ثبت‌نام کرده باشد، از اعتبارش برداشت می‌شود و مابقی از طریق پلاک خودرو، مورد پیگیری و ثبت تخلف قرار می‌گیرند که در موقعیت‌هایی مثل تعویض پلاک یا فروش خودرو، مکلف به تسویه‌حساب و پرداخت بدهی خود می‌شوند. همچنین، افراد با مراجعه به سامانه‌ مربوطه می‌توانند ببیند برای هر خودرو چقدر بدهی ثبت‌ شده است.

از سوی دیگر، «حسن خلیلی آبادی» -عضو شورای شهر تهران- نیز اعلام کرد که خرید طرح برای ورود به محدوده طرح ترافیک، صرفا برای خودروهای شخصی و کسانی که در محدوده طرح ترافیک زندگی می‌کنند، اجباری است و در صورت اجرای مجدد طرح ترافیک در تهران، رانندگان آژانس و اسنپ، از خرید طرح ترافیک معاف هستند.

«محمد علیخانی» -رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران- نیز در گفت‌و‌گویی که با خبرگزاری ایلنا داشت، در پاسخ به این ادعا که به‌رغم اعلام رایگان شدن حضور رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در محدوده طرح ترافیک از زمان اجرای طرح، حق کمیسیون ۱۵ درصدی از رانندگان اسنپ دریافت می‌شود، اظهار داشت: در صورت ثبت‌نام در سامانه ترافیک، ورود تاکسی‌های اینترنتی در دوران کرونا در محدوده مشخص‌شده، بر اساس بسته‌ای که تنظیم شده، رایگان است.

همین طور بخوانید: طرح ترافیک خبرنگاری

سقف تردد چقدر است؟

در مورد برخورداران از این بسته ترافیکی هم، در کنار بند تردد رایگان برای ناوگان تاکسی اینترنتی، بند سقف مجاز تردد و ثبت نام در سامانه تهران من قید شده و در یک کلام، اگر خودرویی خارج از سقف تردد در محدوده‌های ترافیکی تردد کند، باید جریمه بدهد.

به‌عبارت ساده‌تر، تردد در محدوده طرح ترافیک، شامل حال تمامی رانندگان ناوگان فعال در شرکت‌های تاکسی اینترنتی نمی‌شود و چنان‌چه اگر هم در سامانه تهران من ثبت‌نام کرده باشند، ظرفیت هر یک از تاکسی‌های اینترنتی توسط مدیریت و ساماندهی محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران تعیین شده و بر پایه همان ظرفیت اعلام‌شده، تردد در محدوده‌های ترافیکی برای رانندگان ناوگان تاکسی‌های اینترنتی رایگان است.

نگرانی بزرگ و راه حل پیشنهادی

پس از اعلام این طرح، یک نگرانی بزرگ در مورد آن به‌وجود آمده بود. نگرانی در خصوص اختصاص طرح ترافیک رایگان برای اسنپ چیست؟ گرفتن مجوز تردد برای اسنپ چکونه است؟ با این شرح که ممکن است بسیاری از دارندگان خودروهای شخصی، در یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی ثبت‌نام کنند و از مزایای این بسته‌ی ترافیکی سوءاستفاده نمایند.

در همین راستا، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرد کسانی‌که به تازگی وارد این فعالیت می‌شوند، فعلا نمی‌توانند از این طرح رایگان بهره‌مند گردند و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هم در صورتی از آن بهره‌مند می‌شوند که از سوی مجموعه ذی‌ربط معرفی شده و در سامانه ثبت‌نام کرده باشند. پس از آن است که دوربین‌ها برای این پلاک‌ها عوارض و یا جریمه‌ای ثبت نخواهند کرد.

همین طور بخوانید: پرداخت قبض جریمه

آیا واقعا طرح ترافیک رایگان برای اسنپ اجرایی شده است؟

ظاهرا  این طرح همچنان تا به امروز اجرا نشده و در خم و پیچ راهروهای اداری، از این نهاد به آن نهاد دست به دست می‌شود. «علیرضا قنادان» -مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری تهران- در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا از کم‌کاری وزارت کشور در ارائه «سامانه‌ سماس» شکایت کرده و اظهار داشته: در آیین‌نامه مقرر شده بود که سامانه سماس از سوی وزارت کشور ایجاد و به شهرداری‌ها هم دسترسی داده شود. برای این اقدام ۶ ماه زمان در نظر گرفته شده بود، اما هنوز خبری از دسترسی شهرداری تهران به این سامانه نیست.

«فرید شهابی» -مدیر تجاری اسنپ- نیز اظهار داشته که به‌رغم پیگیری‌های صورت‌گرفته،  هنوز رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از پرداخت هزینه ورود به طرح معاف نشد‌ه‌اند.

طرح ترافیک برای اسنپ

حاشیه‌ها

علیخانی -رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران- طی گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، در واکنش به ادعای برخی رانندگان اسنپ مبنی بر چرایی افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی کرایه اسنپ در زمان ورود به محدوده طرح ترافیک، پاسخ می‌دهد: وقتی حضور در محدوده طرح ترافیک رایگان اعلام شده است، کسی حق ندارد به این بهانه هزینه اضافی دریافت کند و این اقدام غیرقانونی است.

شهابی -مدیر تجاری اسنپ- طی گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، ضمن رد ادعای دریافت حق کمیسیون بیش‌تر در محدوده طرح ترافیک، می‌گوید: سفر در مناطق و ساعات طرح ترافیک حق کمیسیون بیش‌تری نسبت به سایر نقاط شهر ایجاد نمی‌کند و رقم کمیسیون‌اش، همچون بقیه سفرهای شهر تهران، ۱۵ درصد است.

قنادان -مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری تهران- نیز در گفت‌و‌گو با همین خبرگزاری، وظیفه سنجش عملکرد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در این زمینه را بر عهده مشتریان گذاشته و آن‌ها را مسئول این‌که آن ۱۵ درصد را بپذیرند یا نه، دانسته است. وی اظهار داشته که این مصرف‌کننده است که باید منطقی و غیرمنطقی بودن قیمت‌ها را تشخیص دهد.

به روز رسانی ۱۴۰۰/۰۹/۲۴

با اجرای مجدد طرح ترافیک در تهران شرایط ویژه ای برای رانندگان آژانس و اسنپ در نظر گرفته شده که نیازی به طرح ترافیک نخواهند داشت. حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران در این باره گفته است: “تسهیلات ویژه ای برای رانندگان آژانس و اسنپ در نظر گرفته شده است که نیازی به خرید طرح ترافیک نخواهند داشت.”

طرح ترافیک برای رانندگان اسنپ

سخن پایانی

چیزی که تا به امروز مشخص است، معلق ماندن این طرح در خم و پیچ تعارفات بین مدیران و رخوت عملکرد است. امری که می‌تواند همه طرفین مسئله از شهرداری تهران گرفته تا شرکت‌های تاکسی اینترنتی و رانندگان‌اش و تا مردم را درگیر تنش‌ها و مشاجراتی بی‌سر و ته نماید. حال، در این میان باید گشت و پیدا کرد پرتقال‌فروش را!

اسنپ نیز تا به امروز خبری مبنی بر اجرایی شدن طرح مربوطه در بخش خبری وبلاگ خود منتشر نکرده  و البته در این میان سعی کرده که بخشی از کمیسیون رانندگان خود را پرداخت کند تا شرایط بین خود و مشتریان‌اش را تلطیف نموده و از هر گونه تنش بین راننده و مشتری بکاهد. حال این‌که طرح ترافیک رایگان برای تاکسی‌های اینترنتی چه زمانی وارد فاز اجرایی و عملیاتی شود، دست‌کم فعلا نامشخص است.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

  1. فعالیت دراسنپ ،ازتردد،درطرح ترافیک کم می‌شود.
    لطفاجهت جریمه طرح ترافیک،برای ما،تجدیدنطرفرمایید.
    توان مالی ندارم.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا