پیشنهاد سردبیرآموزش

همه چیز درباره بیمه بدنه، پوشش و قیمت

بیمه بدنه را می‌توان یکی از دو بیمه مهم و پرکاربرد در کشور ما دانست که عموم دارندگان وسایل نقیله از آن استفاده می‌کنند. با توجه به گستردگی وسایل نقلیه و عوامل زیاد دیگری مانند وجود رانندگان غیر حرفه‌ای، بی‌احتیاطی و بی‌دقتی دارندگان خودرو در کنار این موضوع، اعث شده است که روز به روز شاهد افزایش حوادث جاده‌ای در کشور باشیم. اگر چه در ابتدا باید با رعایت دقت در رانندگی از رخ دادن این اتفاقات جلوگیری نمود، اما همان طور که می‌دانید حادثه خبر نمی‌کند. پس بهتر است با استفاده از پوشش بیمه، خسارت‌های ناشی از حوادث احتمالی را به حداقل رساند. در کشور ما بیمه‌های مربوط به خودرو در دوسته کلی بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. طبق قوانین بیمه شخص ثالث اجباری بوده و همه مالکین خودرو موظف به خریداری این نوع بیمه هستند. اما بیمه بدنه اختیاری است ولی با این وجود بیش‌تر افراد از این نوع بیمه هم استفاده می‌کنند.

دلیل استفاده از بیمه بدنه خودرو با وجود اختیاری بودن آن، پوشش دادن خسارت‌های احتمالی در هنگام ایجاد حوادث گوناگون است. از آن جایی که در سال‌های اخیر با افزایش قیمت خودرو مواجه بوده‌ایم، به طبع آن قطعات این خودروها هم با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. بنابراین، در صورت آسیب رسیدن به هر بخش از اتوموبیل طی تصادف، راننده باید هزینه زیادی را برای تعمیر خودرو خود پرداخت نماید. بیمه بدنه این مشکل را برای رانندگان برطرف کرده است. در واقع مالکان خودرو باید نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنند تا بیمه هم در قبال ماشین آن‌ها مسولیت داشته و در صورت بروز حادثه، خسارت‌های ناشی از آن را تقبل نماید. با توجه به اهمیت فراوان بیمه بدنه، در این جا قصد داریم به این بیمه، پوشش‌های آن و حق بیمه مورد نیاز جهت استفاده از آن بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی از بیمه خودرو به دست آورید.

بیمه بدنه چیست؟

قبل از این که به موارد مختلف در حوزه بیمه بدنه بپردازیم، لازم است ابتدا به طور مختصر توضیحاتی در مورد آن بیان کنیم. بیمه بدنه در واقع خسارت‌های ناشی از خودرو شما را در صورت مقصر بودن‌تان در تصادفات یا برخورد با سایر اشیاء، برعهده خواهد گرفت. تفاوت این بیمه با بیمه شخص ثالث دقیقا در همین مورد است. چرا که در بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه خسارت‌های مالی و جانی ناشی از تصادف به افراد دیگر را برعهده می‌گیرد، اما مسولیتی در قبال خودرو شما ندارد. بیمه بدنه این بخش از پوشش را هم تکمیل می‌کند. اما از آن جایی که حوزه مسولیت‌های بیمه شخص ثالث تقریبا زیادتر بوده و می‌تواند خسارات سنگینی را از دوش راننده بردارد، اجباری گردیده است. البته این موضوع به معنی بی‌اهمیت بودن بیمه بدنه نیست، بلکه برعکس اهمیت زیادی هم داشته و در صورت توان بهتر است هر چه زودتر نسبت به خریداری این بیمه اقدام نمود.

بیمه بدنه چیست؟

پوشش‌های بیمه بدنه کدام‌اند؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات در مورد بیمه بدنه خودروهای معمولی یا بیمه بدنه خودروهای لوکس پوشش‌های آن است. در واقع قبل از خریداری این بیمه باید اطلاعات کاملی از پوشش‌های آن به دست آورد. چرا که برخی از این پوشش‌ها به عنوان پوشش اصلی تلقی شده و با خرید این بیمه به شما تعلق خواهد گرفت. اما برخی پوشش‌ها به عنوان پوشش‌های تکمیلی یا اضافی محسوب می‌شوند و برای دریافت آن‌ها لازم است هزینه بیش‌تری بپردازید. در ادامه به طور مفصل هر یک از این پوشش‌ها را توضیح می‌دهیم تا اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید.

همین طور بخوانید: الحاقیه بیمه چیست؟

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه

این پوشش‌ها آن دسته از خدماتی هستند که با خرید بیمه بدنه یا انتقال بیمه بدنه به شما تعلق خواهد گرفت. پوشش‌های اصلی بیمه بدنه در همه شرکت‌های بیمه یکسان بوده و تفاوتی ندارند. مهم‌ترین خدماتی که در این مورد به شما ارائه می‌شود عبارتند از:

  • پرداخت خسارت خودرو در صورت سرقت آن و خسارات ناشی از انجام این کار بر روی اتوموبیل
  • خسارات ناشی از تصادف خودرو با سایر اتوموبیل‌ها یا اجسام دیگر
  • آسیب‌های ناشی از آتش سوزی، انفجار، سقوط و صاعقه
  • پرداخت هزینه‌های ناشی از خسارت خودرو در هنگام انتقال
  • پوشش دادن ۵۰ درصدی هزینه های مربوط به آسیب دیدن برخی قطعات مانند لاستیک‌ها و باطری

پیشنهاد مطالعه: بهترین بیمه بدنه خودرو

پوشش‌های تکمیلی یا اضافی بیمه بدنه

برخی از خدمات در هنگام خریداری بیمه بدنه تنها در صورت پرداخت حق بیمه بیش‌تر به شما تعلق خواهند گرفت. در واقع این خدمات در لیست خدمات اصلی بیمه بدنه نیستند، به همین دلیل به آن‌ها پوشش‌های تکمیلی یا اضافی گفته می‌شود. مالک خودرو در هنگام خریداری بیمه بدنه می‌تواند هر یک از این موارد را انتخاب کرده و البته هزینه آن را هم بپردازد. تعدادی از مهم‌ترین پوشش‌های اضافی بدنه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پرداخت خسارت های ناشی از سرقت قطعات و لوازم خودرو
  • پاشیده شدن رنگ و اسید بر روی اتوموبیل
  • پرداخت هزینه ایاب و ذهاب به دلیل خارج از دسترس شدن خودرو جهت تعمیرات یا موارد این چنینی دیگر
  • شکسته شدن شیشه‌های اتوموبیل
  • پرداخت خسارات ناشی از خط افتادن بر روی ماشین بر اثر کشیده شدن اشیاء نوک تیز
  • کاهش ارزش خودرو

پوشش های اصلی و فرعی بیمه بدنه

حق بیمه بدنه چیست؟

شرکت‌های بیمه‌ای در عوض قبول مسولیت برای پرداخت خسارات خودروتان در اثر عوامل گوناگون، از شما هزینه‌ای با عنوان حق بیمه دریافت می‌کنند. حق بیمه بدنه در صورت استفاده از پوشش‌های اصلی این نوع بیمه در همه شرکت‌ها بیمه کننده ثابت است. اما در صورت استفاده از پوشش‌های اضافی می‌تواند متغییر باید. چرا که شرکت‌های بیمه‌ای گوناگون ممکن است پوشش‌های تکمیلی مختلفی را هم ارائه دهند. از طرف دیگر، راننده با خریداری بیمه بدنه، پوشش‌های مشخصی را دریافت خواهد کرد که این خدمات در همه شرکت‌ها یکسان است. اما برای دریافت خدمات تکمیلی مختار بوده و می‌تواند هر کدام از آن‌ها را که دوست داشته باشد، انتخاب کند. در ادامه به مبلغ حق بیمه برای خودروهای مختلف و نحوه محاسبه آن می‌پردازیم.

حق بیمه بدنه خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه لازم جهت بهره‌مندی از خدمات بیمه بدنه برای هر خودرو متفاوت بوده و بستگی به ارزش آن دارد. چرا که بیمه قرار است خسارت‌های ناشی از آسیب به این خودرو را پرداخت نموده و بدون شک این هزینه برای یک خودرو با ارزش بالا با یک خودرو کم‌ارزش‌تر برای بیمه یکسان نیست. در نتیجه، مهم‌ترین عامل در مشخص شدن حق بیمه بدنه خودرو، قیمت و ارزش آن می‌باشد. هر چه این قیمت بالاتر باشد، نیاز به پرداخت حق بیمه بیش‌تری هم وجود دارد که بر عکس آن هم صادق است. به طور معمول هم این قیمت توسط خود مالک و راننده در یک بازه منطقی مشخص می‌شود. البته این همه ماجرا در تعیین قیمت حق بیمه بدنه نیست و در ادامه با توجه به تعداد سیلندرهای ماشین، پوشش‌های اضافی انتخابی توسط مالک و سال ساخت خودرو، مبلغ نهایی محاسبه خواهد شد.

همین طور بخوانید: بیمه بدنه موتورسیکلت

تخفیف‌های بیمه بدنه خودرو

مانند سایر بیمه‌ها، برای خریداری بیمه بدنه هم تخفیف‌هایی در نظر گرفته می‌شود و همین طور انتقال تخفیف بیمه بدنه تابع قوانین و شرایطی است. این تخفیف‌ها خود در دو دسته تخفیف‌های اصلی و تخفیف‌های فرعی قرار می‌گیرند که در ادامه به طور کامل به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.

تخفیف‌های اصلی بیمه بدنه

این نوع تخفیف‌ها در چند مورد اصلی قرار گرفته و به طور معمول درصد و مبلغ تخفیف برای همه شرکت‌های بیمه‌ای یکسان است. تخفیف‌های اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تخفیف مربوط به خودروهای صفر: همان طور که از نام این نوع تخفیف مشخص است، به خودروهای صفر کیلومتر تعلق می‌گیرد. مقدار این تخفیف هم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌باشد.
  • تخفیف پرداخت نقدی: در صورتی که مبلغ بیمه نامه را به صورت نقدی بپردازید، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف به شما تعلق خواهد گرفت.
  • تخفیف عدم خسارت: نوع دیگر از تخفیف‌های اصلی بیمه بدنه شامل تخفیف عدم خسارت می‌شود. در صورتی که شما بیمه بدنه را برای خودرو خود خریداری و در مدت زمان قرارداد از این بیمه استفاده‌ای نشده باشد، مشمول تحفیف عدم خسارت خواهید شد. مقدار این تخفیف برای هر سال متفاوت است و با افزایش سال‌های عدم استفاده از بیمه، تخفیف هم بیش‌تر می‌شود. در جدول زیر این درصد‌های تخفیف را به طور کامل برای شما آورده‌ایم.
یک سال (۱۲ ماه) ۲۵  تا ۳۰ درصد
دو سال (۲۴ ماه) ۳۵  تا ۴۰ درصد
سه سال (۳۶ ماه)  ۴۵  تا ۵۰ درصد
چهار سال (۴۸ ماه)  ۶۰ درصد
پنج سال (۶۰ ماه) ۷۰  درصد

حق بیمه بدنه

تخفیف‌های فرعی بیمه بدنه

علاوه بر تخفیف‌های اصلی بیمه بدنه که درصد و موارد آن‌ها را برای شما ذکر کردیم، هر شرکت بیمه‌ای ممکن است برای جذب مشتری موارد تخفیف دیگری را هم در نظر بگیرد. درصد این تخفیف‌های ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف هم می‌تواند تفاوت داشته باشد. تعدادی از مهم‌ترین موارد تخفیف‌های فرعی بیمه بدنه عبارتند از:

  • تخفیف جهت خرید گروهی این نوع بیمه
  • تخفیف برای کسانی که از بیمه عمر شرکت استفاده می‌کنند
  • تخفیف ارزش خودرو
  • کسر هزینه‌های بیمه بدنه برای برخی مشاغل خاص
  • تخفیف بیمه به برخی خودروهای وارداتی
  • تخفیف‌های مناسبتی که ممکن است در اعیاد یا مناسبت‌های گوناگون داده شوند

بیمه بدنه چه خسارت‌هایی را بر عهده نمی‌گیرد؟

باید توجه داشته باشید که بیمه بدنه تنها خسارات ناشی از مواردی را برعهده می‌گیرد که در لیست خدمات اصلی این بیمه قرار داشته یا خدمات تکمیلی هستند و بیمه شده با پرداخت هزینه بیش‌تر، آن‌ها را انتخاب نموده است. بنابراین، در بسیاری از موارد که خارج از این چارچوب هستند، شرکت بیمه هیچ گونه هزینه‌ای را در صورت خسارت به خودرو شما تقبل نخواهد کرد. درادامه تعدادی از مواردی که بیمه بدنه آن ها را پوشش نمی‌دهد برای شما آورده‌ایم.

  • خسارت‌هایی که به عمد توسط راننده یا مالک خودرو وارد شده باشند
  • آسیب‌هایی که به دلیل انفجارهای هسته‌ای رخ می‌دهند
  • خسارت‌های ناشی از جنگ، شورش یا اعتصاب
  • آسیب‌های وارد شده به خودرو در اثر استفاده راننده از مواد مخدر، الکل یا سایر مواد روان‌گردان
  • حمل بار بیش از حد مجاز
  • خسارت به ماشین در صورت رانندگی بدون گواهینامه
  • هزینه‌های ایجاد شده برای خودرو در اثر بکسل کردن آن با خودروهای غیر مجاز

در نظر داشته باشید که موقع پرداخت خسارت، مبلغی نیز بابت فرانشیز بیمه کسر خواهد شد و برعهده بیمه گذار قرار می‌گیرد.

چه شرکتی را برای دریافت بیمه بدنه انتخاب کنیم؟

شرکت‌های زیادی کار ارائه بیمه بدنه را در کشور انجام می‌دهند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بیمه بدنه ایران، پارسیان، آسیا، کوثر، پاسارگاد و البرز اشاره نمود. البته شرکت‌های دیگری هم وجود دارند که بیمه بدنه را ارائه می‌کنند که ما در این جا از آن‌ها نام نبرده‌ایم. اما این که چه شرکتی برای انجام بیمه بدنه مناسب‌تر خواهد بود، بستگی به خدمات و پشتیبانی این شرکت‌ها در مواقع مورد نیاز دارد. این مورد را می‌توان از افراد خبره در این زمینه و کسانی که سابقه استفاده از خدمات شرکت‌های بیمه‌ای را دارند، جویا شد. البته موارد دیگری مانند تخفیف‌های مختلف و خدمات اضافی رایگان هم می‌تواند در انتخاب شرکت بیمه موثر باشد. پس با بررسی این موارد، می‌توانید شرکت مناسب جهت خریداری بیمه بدنه را انتخاب نمایید.

تصادف خودرو و بیمه بدنه

سوالات متداول در مورد بیمه بدنه خودرو

  • بیمه بدنه خودرو چیست؟

بیمه بدنه خودرو یکی از مهم‌ترین بیمه‌ها در کشور ما است که خسارت‌های وارده به خودرو شما در اثر عوامل گوناگون را پوشش می‌دهد.

  • پوشش‌های بیمه بدنه خودرو کدام‌اند؟

پوشش‌ها و خدمات بیمه بدنه در دو دسته پوشش‌های اصلی و تکمیلی قرار می‌گیرند. پوشش‌های اصلی یک سری موارد مشخص هستند که با خرید بیمه بدنه به شما تعلق می‌گیرد و در همه شرکت‌ها یکسان است. اما پوشش‌های تکمیلی به صورت اضافه و با درخواست مالک ارائه می‌شود.

  • حق بیمه خودرو چیست و چگونه تعیین می‌شود؟

به هزینه‌ای که بیمه در ازای پوشش دادن خسارات خودرو شما دریافت می‌کند، حق بیمه می‌گویند. این مبلغ بر اساس ارزش و قیمت خودرو شما و موارد دیگر مانند تعداد سیلندر و سال سخت ان تعیین می‌گردد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا